kilik Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 89 dollar. Det laveste siden februar tror jeg. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 I Nasjonalbudsjettet 2009 legges det til grunn en gjennomsnittlig oljepris på 585 kroner per fat i 2008. Med dagens dollarkurs tilsvarer det 94 dollar fatet. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Nordsjøolje nede på $81 nå. Det laveste på ett år. Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Han tror på 30 dollar olje. http://seekingalpha.com/article/91100-forg...l-plummet-to-30 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Er det noen som vet hvor jeg kan finne en oppdatert graf over oljeprisen i NOK? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Leter etter noe sånt selv. Rekorden fra i sommer er i alle fall 749 kroner ($147,50 med en dollarkurs på 5,08) Nå er prisen 480 kroner ($77,30 med en dollarkurs på 6,21) Et fall på 36%. I statsbudsjettet for 2009 regner man med 585 kr. i gjennomsnittlig oljepris. Endret 10. oktober 2008 av kilik Lenke til kommentar
kilik Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 "Noe av den dyreste oljen å produsere er oljesand - også kalt tjæresand - i Canada der StatoilHydro er involvert i et stort prosjekt. Her går noen av oljesandprosjektene med tap hvis oljeprisen faller under 80 dollar fatet. " Oljeprisfall truer oljesand Lenke til kommentar
deleder Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Har søkt litt, men ikke funnet noen BRENT NOK chart som oppdateres øyeblikkelig. Men hva skal dere egentlig med det? Er vel ikke noe problem å finne en chart som ikke helt ny. Alternativt kan man begynne å regne om det er interesserte i prisen i NOK. Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Etter 1929 falt olje med 82 % og da var det ingen boble før fallet heller. gull var 20 dollar og olje 1.45 dollar, et forhold mellom olje og gull på 13.8 . På det laveste var olje 0.25 dollar. Skjer det nå blir olje 30 dollar, men om 147 dollar erstattes med en normal pris. En normal pris er 65 dollar, da vil olje falle til 11 dollar for å tilsvare den gangen. Jeg trodde olje minst skulle ned til 50 dollar, men nå tror jeg det blir 30 dollar. Endret 12. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
deleder Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Etter 1929 falt olje med 82 % og da var det ingen boble før fallet heller. gull var 20 dollar og olje 1.45 dollar, et forhold mellom olje og gull på 13.8 . På det laveste var olje 0.25 dollar. Skjer det nå blir olje 30 dollar, men om 147 dollar erstattes med en normal pris. En normal pris er 65 dollar, da vil olje falle til 11 dollar for å tilsvare den gangen. Jeg trodde olje minst skulle ned til 50 dollar, men nå tror jeg det blir 30 dollar. Hvordan kan man sammenligne det med i dag? Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Etter 1929 falt olje med 82 % og da var det ingen boble før fallet heller. gull var 20 dollar og olje 1.45 dollar, et forhold mellom olje og gull på 13.8 . På det laveste var olje 0.25 dollar. Skjer det nå blir olje 30 dollar, men om 147 dollar erstattes med en normal pris. En normal pris er 65 dollar, da vil olje falle til 11 dollar for å tilsvare den gangen. Jeg trodde olje minst skulle ned til 50 dollar, men nå tror jeg det blir 30 dollar. Hvordan kan man sammenligne det med i dag? Det er det samme som har skjedd. Seddelpressen til USA virker ikke. Det skaper problemer når hele systemet trenger ekspansjon for å virke. Endret 12. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
deleder Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Etter 1929 falt olje med 82 % og da var det ingen boble før fallet heller. gull var 20 dollar og olje 1.45 dollar, et forhold mellom olje og gull på 13.8 . På det laveste var olje 0.25 dollar. Skjer det nå blir olje 30 dollar, men om 147 dollar erstattes med en normal pris. En normal pris er 65 dollar, da vil olje falle til 11 dollar for å tilsvare den gangen. Jeg trodde olje minst skulle ned til 50 dollar, men nå tror jeg det blir 30 dollar. Hvordan kan man sammenligne det med i dag? Det er det samme som har skjedd. Seddelpressen til USA virker ikke. Det skaper problemer når hele systemet trenger ekspansjon for å virke. Hva med økt vekst i oljeetterspørsel? Særlig fra India og Kina. Tror du denne vil stagnere pga finanskrisen? Om olja skal ned mot 30 USD må jo fundementalt skje. Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Etter 1929 falt olje med 82 % og da var det ingen boble før fallet heller. gull var 20 dollar og olje 1.45 dollar, et forhold mellom olje og gull på 13.8 . På det laveste var olje 0.25 dollar. Skjer det nå blir olje 30 dollar, men om 147 dollar erstattes med en normal pris. En normal pris er 65 dollar, da vil olje falle til 11 dollar for å tilsvare den gangen. Jeg trodde olje minst skulle ned til 50 dollar, men nå tror jeg det blir 30 dollar. Hvordan kan man sammenligne det med i dag? Det er det samme som har skjedd. Seddelpressen til USA virker ikke. Det skaper problemer når hele systemet trenger ekspansjon for å virke. Hva med økt vekst i oljeetterspørsel? Særlig fra India og Kina. Tror du denne vil stagnere pga finanskrisen? Om olja skal ned mot 30 USD må jo fundementalt skje. Jeg tror de trenger dollar for å kjøpe olje. Og dollaren produserer de ikke selv. Produseres det ikke dollar, men heller ødelegges dollar tror jeg etterspørselen vil kollapse, ikke stagnere. Endret 12. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Oljeforbruket følger en del annet forbruk i verden. Når det blir økonomisk krise så går forbruket ned og dermed etterspørselen etter olje til produksjon av varer ned. Olje brukes til å lage plast, samt er energikilde til svært mye annen produksjon. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) OPEC og amerikanske myndigheter jobber nå for tøffere kontroll over oljemarkedet. Det er foreslått at det ikke skal være lov å kjøpe olje for så å selge det videre, altså ren spekulativ trading. Så er jo spørsmålet hvordan dette skal reguleres på en fornuftig måte. OPEC har nytt møte 18.november og det ventes naturlig nok et krafig kutt i oljeproduksjonen. Endret 12. oktober 2008 av kilik Lenke til kommentar
deleder Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Oljeforbruket følger en del annet forbruk i verden. Når det blir økonomisk krise så går forbruket ned og dermed etterspørselen etter olje til produksjon av varer ned. Olje brukes til å lage plast, samt er energikilde til svært mye annen produksjon. Joa, ser den. Om olja skal gå fra 150 til 30 USD per fat så kan vel det ikke bare være fundamentale faktorer som ligger bak? Høres jo rart ut at vi skal "bruke" 1/5 av "forbruket" i sommer. Jeg vet at det er mange faktorer som utgjør oljeprisen, men dere forstår tegningen. Hvor mye betyr spekulanter for oljeprisen..? Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Oljeforbruket følger en del annet forbruk i verden. Når det blir økonomisk krise så går forbruket ned og dermed etterspørselen etter olje til produksjon av varer ned. Olje brukes til å lage plast, samt er energikilde til svært mye annen produksjon. Joa, ser den. Om olja skal gå fra 150 til 30 USD per fat så kan vel det ikke bare være fundamentale faktorer som ligger bak? Høres jo rart ut at vi skal "bruke" 1/5 av "forbruket" i sommer. Jeg vet at det er mange faktorer som utgjør oljeprisen, men dere forstår tegningen. Hvor mye betyr spekulanter for oljeprisen..? Det er alltid strukturelle argumenter i et bullmarked. Spekulantene har betydd mye for oljeprisen. Når den var på 147 var det fundamentale kanskje 65 dollar. Men endel av de fundamentale forholdene som gjorde forbruket så høyt var også noe som skyldes spekulasjon og en synkronisert boom over hele verden. Når både spekulasjonen direkte i olje og den synkroniserte boomen over hele verden er slutt vil spekulasjonen i futures bli borte eller presse prisen nedover samtidig som det fundamentale kan flytte seg fra 65 dollar til 30 dollar. Spekulanter kan også flytte prisen under det fundamentale. Det er også vanlig at bobler pleier å falle 80-90 % fra toppen. Hvis det var en boble så er det naturlig at prisen vil falle til 15-30 dollar. De strukturelle argumentene gjelder fortsatt. Derfor vil olje være en bedre investering enn noensinne når prisen og aksjene som hører til blir billige nok. Det syns veldig godt på denne råvaren hvordan spekulanter kan påvirke prisen. Nå er prisen 50 dollar. Det faller og faller. Endret 12. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
kilik Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 Joa, ser den. Om olja skal gå fra 150 til 30 USD per fat så kan vel det ikke bare være fundamentale faktorer som ligger bak? Høres jo rart ut at vi skal "bruke" 1/5 av "forbruket" i sommer. Jeg vet at det er mange faktorer som utgjør oljeprisen, men dere forstår tegningen. Hvor mye betyr spekulanter for oljeprisen..? Spekulanter er en ting, men det er uansett ikke et lineært 1:1 forhold mellom forbruk og pris på en vare som olje. Linjen er mye brattere enn som så. Faller forbruket med 10% verden over så omtrent halverer det prisen rent fundamentalt og vice versa. Jeg ser på 100 dollar fatet som en normal, fundamental pris på olje i vår tid når de økonomiske rammene rundt er OK. Det er de ikke nå, så man skal ikke se bort fra rundt 50 dollar framover. Aksjemarkedet har falt tilbake til 2003/2004-nivå, så da er det ikke unaturlig at også oljeprisen faller noen år tilbake. Langsiktig er jeg fortsatt bull i olje og tror vi passerer 200 dollar fatet om 4-5 år med mindre finanskrisen fortsatt er et problem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg tror kurven er ennå brattere. Kanskje 3-5% forbruksendring = halvering eller dobling av prisen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Nobelprisvinneren var tvilende til at det var noen boble i olje, og spådde prisen til å ikke gå under 100 dollar, men senere har det kommet en post i bloggen hans som kan tyde på at han har ombestemt seg:) http://krugman.blogs.nytimes.com/2008/09/1...-in-i-meant-de/ Akkurat slik kontor jeg forventer en som er en nobelpris verdig har. Gratulerer Krugman. Endret 13. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå