Simen1 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Med folket mener jeg folk generelt. Altså både de som har fordeler og de som har ulemper av det. Summen av ulemper er større enn summen av fordelene. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Subsidiering er en kunstig vridning av markedskreftene og bør kun brukes for å framskynde nye trender (f.eks. støtte til fornybar energi i en overgangsfase), ikke for å tviholde på gamle trender som med tiden er dømt til å ta slutt (f.eks. støtte til fast lavpris på en begrenset og forrurensende ressurs). Som nevnt tidligere er det bare et spørsmål om tid før de fleste land kvitter seg med subsidiering av bensin. Det blir for dyrt rett og slett. Om fem år tror jeg det bare er Iran, Nigeria og Venezuela som har betydelig mindre pris enn den globale markedsprisen. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Med folket mener jeg folk generelt. Altså både de som har fordeler og de som har ulemper av det. Summen av ulemper er større enn summen av fordelene. Hvordan en vekter fordeler mot ulemper er relativt, så jeg mener det blir litt feil å si det slik. Personlig er jeg enig, men det er ikke sikkert alle er. Egentlig reagerte jeg bare på den litt bastante måten du forklarte hva du mente Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Greit. Jeg tar kritikken konstruktivt og får tenke litt på formuleringen. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Gazprom melder idag at de ser oljeprisen i 250 USD innen kort tid. Tradere har begynt kjøpe opsjoner på olje med target 300. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Her er tallene som viser at bensin egentlig er billig. Oljen har vist vært oppe i 146,5 dollar i følge NA24 i dag. Med en dollarkurs på 5,06 samtidig betyr det en rekord på 741 kr/fat. Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg må si jeg syns det er ganske patetisk når jeg ser FED kanskje heve rena med 0,25 % snart og ECB som nettopp gjorde det samme. De kunne ta 0,5-0,75 % om gangen helt til de var oppe på 10-12 %. Det er ikke riktig at ærlige sparere skal holde liv i alt som ikke har livets rett. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) $145.85 er foreløpig toppkurs på lettoljen og $146.69 for nordsjøolje. Dette er en 50% økning på et halvår, 150% økning på halvannet år og 800% siden starten av 2002. Mitt tips om $130 i sommer og $160 neste år var tydeligvis for konservativt. Nå kan vi se $160 allerede denne måneden. Endret 3. juli 2008 av kilik Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg må si jeg syns det er ganske patetisk når jeg ser FED kanskje heve rena med 0,25 % snart og ECB som nettopp gjorde det samme. De kunne ta 0,5-0,75 % om gangen helt til de var oppe på 10-12 %. Det er ikke riktig at ærlige sparere skal holde liv i alt som ikke har livets rett. Du får ganske mange flere problemer i US enn det allerede er med skyhøy rente, konsumentene uteblir og bedriftene vil ikke investere videre fordi det ikke finnes noen som er kjøpelystne. Vi må ha lav rente her ellers går halve landet konk noe de nesten er. Når GM nesten er i trøbbel, da er det varsku. Om det er bedre enn litt inflasjon så deg om det, men for meg høres det helt over alle vannvidd at man skal ha høy rente i US, det vil skape mer trøbbel enn det allerede er. Det ville vært hårreisende med høyere rente enn 2% med de problemene US allerede er inne i, at folk engang tør å bable om skyhøy rente er utrolig. Rente på 10-12% - Dette er ikke Island, og problemene er langt fra så store. Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) De burde minst hatt en rente som holdt takt med den offisielle inflasjonen inklusive mat og energikostnader, så slapp de å legge grunnlaget for en mye hardere tilstramming senere. Negative realrenter virker veldig stimulerende på spekulasjon i råvarer. Det kan fort oppstå en situasjon der etterspørsel av amerikansk gjeld blir slik at de brått må heve rentene mer enn de ellers måtte ha gjort for å finne kjøpere til gjelden sin. I Vietnam lokker de med nesten 20 % til ingen nytte, I Zimbabwe har de sikkert enda bedre tilbud å komme med. Utviklingen i langsiktige renter, indikerer at markedet ikke tror på peak oil, men tror at oljeprisen nå er i en boble som vil passere som de andre boblene til greenspan har gjort. Om markedet skulle forandre mening og inflasjonsforventningene ta seg opp, kan fed måtte heve rentene i det som alt er en katastrofeøkonomi. Jeg hadde gjerne sett at de lot alt kollapse, så kunne de hatt en skarp og dyp depresjon fremfor å aldri bli ferdig med og ha en lang hengemyr. Begynner å inflasjonsforventningene å ta seg opp, og etterspørselen etter amerikansk statsgjeld og falle blir FED presset opp i et hjørne til å heve rentene. Kanskje mye mer enn om de hadde tatt problemet tidlig. Det er litt spennende dette temaet. Endret 3. juli 2008 av enim2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Teknisk Ukeblad: Like mye bensin for lønna i dag Lenke til kommentar
kilik Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Europeisk bensinpris 2.juli: Nederland: 13,89 kroner Norge: 13,79 kroner Belgia: 13,17 kroner Danmark: 12,94 kroner Finland: 12,93 kroner Tyskland: 12,82 kroner Italia: 12,65 kroner Portugal: 12,51 kroner Storbritannia: 12,41 kroner Frankrike: 12,31 kroner Sverige: 12,28 kroner Polen: 11,51 kroner Serbia: 11,47 kroner Slovakia: 11,24 kroner Østerrike: 10,90 kroner Kroatia: 10,81 kroner Tsjekkia: 10,67 kroner Hellas: 10,37 kroner Spania: 9,90 kroner Trenden er klar. I Nord-Europa betaler man nå 12-14 kroner nå, mens i det fattigere Sør- og Øst-Europa betaler man 10-12 kroner. Tydelig at høy bensinavgift ikke er noe særnorsk fenomen, men et (nord-)europeisk fenomen. I Istanbul, Tyrkia er prisen 15,44 kroner (verdens høyeste). Gjennomsnittlig månedslønn er ca. 3200 kroner. Kjører man da 3-4 mil per dag med forbruk på 1 l/mil koster det deg omtrent halve lønna. Endret 5. juli 2008 av kilik Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Quotable "Boom-bust processes usually revolve around credit and always involve a bias or misconception. This is usually a failure to recognise a reflexive, circular connection between the willingness to lend and the value of the collateral. Ease of credit generates demand that pushes up the value of property, which in turn increases the amount of credit available." George Soros, Financial Times, January 23, 2008 Det blir litt spennende å se om oljeprisen sprekker som en boble, eller om den stadig når nye, permanente nivåer. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Klart fall ned til $135 nå etter dårlig økonomiske tall fra USA og spekulasjoner om at Kina vil øke bensinprisen etter OL. Du må redde Norwegian Å fly til London for 199,- er det nok slutt på nå... Kjos vurderer å sikre seg fastpris på drivstoff: – Hvis vi sikrer i dag, og oljeprisen stiger fra 140 til 180 dollar, har vi gjort en kjempedeal. Men hvis den faller fra 140 til 100 dollar, har vi gjort en skikkelig dårlig handel, sier Kjos til E24. Endret 8. juli 2008 av kilik Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg tror ikke lavprisfly egentlig har livets rett. Det bygde på både billig energi og billig kreditt, noe som ser ut til å være et tilbakelagt stadium. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 De må også gjøre noe med de svindyre pilotene sine. En pilot i SAS tjener i snitt 2,1 mill. kroner... Med nedskjæringer kommer nok lønnen også ned på et mer bærekraftig nivå. Lenke til kommentar
And.rs Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) De må også gjøre noe med de svindyre pilotene sine. En pilot i SAS tjener i snitt 2,1 mill. kroner... Med nedskjæringer kommer nok lønnen også ned på et mer bærekraftig nivå. Hmm. har du noen kilde til at snittlønnen ligger på 2,1 mill? Vet ikke selv, men leste denne, og mener at når de fleste tjener mellom 900 til 1,2 mill i året er det en få gruppe av pilotene som må tjene veldig mye for å dra opp gjn. snitt lønnen så mye. Ellers har jeg stor tro på Kjos og Norwegian. Han har god tilpasningsevne og har passet på å fordele risikoen ved å tjene penger på mye annet enn kun reisen. Norwegian har vokst seg større de siste årene men det er fortsatt er forholdsvis lite selskap, noe som kommer godt med for å kjapt forandre struktur osv. Jeg har mindre tro på SAS. Endret 8. juli 2008 av André.RS Lenke til kommentar
kilik Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Gamle og svindyre piloter i SAS 3,75 milliarder kroner fordelt på 1800 skulle bli ca. 2,1 mill. kroner på hver. Her er nok alt av overtid, bonuser og kanskje også arbeidsgiveravgift regnet med. 1,2 mill. er kanskje grunnlønn? Endret 8. juli 2008 av kilik Lenke til kommentar
And.rs Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Gamle og svindyre piloter i SAS3,75 milliarder kroner fordelt på 1800 skulle bli ca. 2,1 mill. kroner på hver. Her er nok alt av overtid, bonuser og kanskje også arbeidsgiveravgift regnet med. 1,2 mill. er kanskje grunnlønn? Ja da er jeg med Lenke til kommentar
kilik Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Ifølge analysen kostet en liter 95 oktan bensin i gjennomsnitt 12,82 kroner i mai. Nå har prisen for en liter bensin nådd 13 og 14 kroner literen, og ser ikke ut til å stoppe der. For ti år siden kostet den samme literen 8,28 kroner. – Bensinprisen har altså steget i underkant av 55 prosent fra 1998 til i dag, sier Sæterdal. Frem til slutten av 2007 har lønnen vokst litt i underkant av 50 prosent, og med vårens lønnsoppgjør er det sannsynlig at den har steget ytterligere noen prosent frem til mai 2008. – I forhold til 1998 får vi altså nå omtrent like mye bensin for lønna, konkluderer Sæterdal. Faktisk har bensin blitt en mindre andel av norske husholdningers forbruk siden 1998. Den gang brukte norske husholdninger 4,2 prosent av utgiftene på drivstoff, mens samme utgiftsposten utgjør 3,2 prosent i 2008. Dette skyldes ikke bare at lønningene har økt, men dagens biler er jo også mer drivstoffeffektive enn tidligere. Forskning.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå