Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Det står 143,91 på DN.no

Det er nordsjøolje (Brent). Bruker konstant den amerikanske lettoljen (den som er mest omsatt) som referanse i tråden. Uansett er prisene så og si like (skiller seg maks med 1 dollar fatet).

 

Forøvrig også prisrekord i kroner og øre på 730 kroner/fat = 4,59 kr/liter.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror en modell over hvor mye penger som er i omløp, og analyse av hvor tidligere smertegrenser har vært kanskje er bedre enn noe annet nå som den ene eksperten etter den andre bommer. Jeg tror det skulle tilsi en oljepris på opp mot 200 dollar med tidligere smertegrenser (oljepris i forhold til usa sitt BNP), og mot 260 dollar i forhold til inflasjonsberegningene til shadowstats. Kanskje mer energieffektive kjøretøy er med på gjøre smertegrensen høyere enn tidligere.

 

http://research.stlouisfed.org/fred2/series/MZM?cid=30 Dette er en indikator på pengene i omløp, fra 1980 hvor oljeprisen var 40 dollar har det økt enormt. Det er kompatibelt med en oljepris på 350 dollar.

 

Denne indikatoren gir: http://research.stlouisfed.org/fred2/series/CURRENCY?cid=25 gir ca 290 dollar som et bra tall:)

 

Når 40 dollar ble oppnådd i 1980, så var gullbeholdningen i USA verdt så mye at hele utenlandsgjelden til USA kunne vært betalt kontant med gullet. Skulle forholdet mellom gull og olje være likt som da, samtidig som gullet er mer verdt enn gjelden så betyr det en oljepris på ca 290 dollar.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Nordmenn driter i drivstoffprisen og kjøper like mye som før. Det tyder på at nordmenn har mye mer å gå på før prisfleksibliteten gjør noen utslag. Folk bruker altså mer penger på drivstoff. Noe som kan bety to ting, eller en kombinasjon:

- Folk tåler den økte prisen helt fint

- Folk tjener mer

 

Samtidig rapporteres det fra andre steder i Europa og USA at protestene er langt mer høylytte enn her hjemme. Vel, få får nå se om det gjør noe merkbart utslag på etterspørselen og dermed prisene. Jeg tror oljeprisen skal ganske mye mer opp før vi ser merkbare kutt i etterspørselen.

Lenke til kommentar
Nordmenn driter i drivstoffprisen og kjøper like mye som før. Det tyder på at nordmenn har mye mer å gå på før prisfleksibliteten gjør noen utslag. Folk bruker altså mer penger på drivstoff. Noe som kan bety to ting, eller en kombinasjon:

- Folk tåler den økte prisen helt fint

- Folk tjener mer

 

Samtidig rapporteres det fra andre steder i Europa og USA at protestene er langt mer høylytte enn her hjemme. Vel, få får nå se om det gjør noe merkbart utslag på etterspørselen og dermed prisene. Jeg tror oljeprisen skal ganske mye mer opp før vi ser merkbare kutt i etterspørselen.

 

At Norge klager mindre er ikke rart i det hele tatt, og jeg tror ikke smertegrensen når før vi er på underkanten av 20kr/liter.

 

Flere ting gjør nordmenn tar drivstoffprisene mer med ro enn amerikanerne:

- Svak dollar, vi får oljen som selges i dollar, billigere.

- Norges utgifter, gjør økningen prosentvis lavere enn amerikansk drivstoffprisøkning.

- Amerikanske biler er større med større (og mindre effektive) motorer.

- Norge har hatt en høy lønnsvekst de siste årene. (Nå kjenner jeg ikke tallene fra USA, men regner med de ikke er på samme nivå).

- ¿ Har amerikanerne like gode kollektivtilbud? Er muligens mer avhenging av egen bil. ?

Lenke til kommentar
Nordmenn driter i drivstoffprisen og kjøper like mye som før. Det tyder på at nordmenn har mye mer å gå på før prisfleksibliteten gjør noen utslag. Folk bruker altså mer penger på drivstoff. Noe som kan bety to ting, eller en kombinasjon:

- Folk tåler den økte prisen helt fint

- Folk tjener mer

 

Samtidig rapporteres det fra andre steder i Europa og USA at protestene er langt mer høylytte enn her hjemme. Vel, få får nå se om det gjør noe merkbart utslag på etterspørselen og dermed prisene. Jeg tror oljeprisen skal ganske mye mer opp før vi ser merkbare kutt i etterspørselen.

 

At Norge klager mindre er ikke rart i det hele tatt, og jeg tror ikke smertegrensen når før vi er på underkanten av 20kr/liter.

 

Flere ting gjør nordmenn tar drivstoffprisene mer med ro enn amerikanerne:

- Svak dollar, vi får oljen som selges i dollar, billigere.

- Norges utgifter, gjør økningen prosentvis lavere enn amerikansk drivstoffprisøkning.

- Amerikanske biler er større med større (og mindre effektive) motorer.

- Norge har hatt en høy lønnsvekst de siste årene. (Nå kjenner jeg ikke tallene fra USA, men regner med de ikke er på samme nivå).

- ¿ Har amerikanerne like gode kollektivtilbud? Er muligens mer avhenging av egen bil. ?

 

Vil ikke si at det er helt årsaken. Nordmenn generellt er dårlige folk til å klage. De syter litt i gangene og det er alt. Store demostrasjoner, tog, protester, streik etc ser vi forlite til når det kommer til slike ting....

 

Men å få LO og andre organisasjoner til å få lærere til å streike rundt eksamenstider hvert år... DET KAN VI!

 

Faen ta oss.

Lenke til kommentar
Hadde ikke fått med meg forrige ukes HolberGraf, som tar for seg oljeprisen. Sammenlikningen av oljepris og Kinas oljeimport på side 29 er etter mitt syn spesielt interessant: http://www.holbergfondene.no/CDA/viewfile.aspx?id=1772

 

Mye bra der, den med once in a lifetime, når det gjelder importvarer med lav pris og eksportvarer med høy pris tror jeg er korrekt. De har plukket opp det meste. Det er godt mulig at den parabolske nedgangen i endel selskaper som er rammet av høy oljepris vil gjøre dem til gode kjøp, bare tiden vil vise.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Hvorfor er den interessant? Logisk at oljeimporten målt i USD øker når oljeprisen øker.

Ah, jeg gikk visst bare automatisk ut fra at det var nettoimporten i mengde de oppga. Da var det ikke så interessant likevel, bortsett fra at jeg hadde trodd at den var økende. Det ser den ikke ut til å være. Det ble visst helt omvendt av det jeg trodde :)

Lenke til kommentar

Vi har ikke sett de voldsomme utslagene på bensinforbruket i USA ennå selv om bensinprisen har doblet på kort tid, men bilsalget i juni viser en tydelig trend. De tre amerikanske gigantene har den største nedgangen. Chrysler sitt bilsalg er ned hele 36%, Ford ned 28% og GM ned 18% sammenlignet med juni fjor. Dette kommer til tross for Chryslers store markedsføringskampanjer hvor de lover fastpris på $2.99/gallon de neste tre årene ($4.10 er markedspris for øyeblikket). Også Toyota som de siste 2-3 årene har hatt økt satsning på SUV-er falt 21%. Honda som generelt satser på mindre biler er opp 20%.

 

Chrysler svarte aksjonærene i dag med å legge ned en minivan-fabrikk i St. Louis med 2400 ansatte.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

http://www.marketoracle.co.uk/images/oil3.gif

 

Fra 4 i 2002, til 15 mill tonn i 2007, importen til Kina øker noe veldig. Det er ikke slik at den fysiske mengden er den samme mens prisen går opp.

 

Og med en bra spådom: http://www.eurotrib.com/files/3/crude_corr...ts___price_.jpg

 

Det som har gjort at prisene har tatt av er at renta ble satt ned når kredittproblemene startet i 2007.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Ny rekord for nordsjøolje på $145 mens lettoljen ligger på $144.30 etter at USA truer med væpnet aksjon mot Iran.

 

Gas tourist head south for cheaper gas

I California er bensin omtrent dobbelt så dyrt som i Mexico. Mexico er en av de store oljeprodusentene som subsidierer oljen til innbyggerne sine og nå kjører amerikanerne over grensen for å spare penger. Det ironiske er at Mexico selv ikke har stor nok rafinnerikapasitet til eget forbruk og importerer halvparten av bensinen sin fra nettopp USA. De kjøper altså bensinen til full pris fra amerikanerne og selger det tilbake til dem for halv pris...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...