kilik Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Det står 143,91 på DN.no Det er nordsjøolje (Brent). Bruker konstant den amerikanske lettoljen (den som er mest omsatt) som referanse i tråden. Uansett er prisene så og si like (skiller seg maks med 1 dollar fatet). Forøvrig også prisrekord i kroner og øre på 730 kroner/fat = 4,59 kr/liter. Endret 30. juni 2008 av kilik Lenke til kommentar
festen Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Jeg tror en modell over hvor mye penger som er i omløp, og analyse av hvor tidligere smertegrenser har vært kanskje er bedre enn noe annet nå som den ene eksperten etter den andre bommer. Jeg tror det skulle tilsi en oljepris på opp mot 200 dollar med tidligere smertegrenser (oljepris i forhold til usa sitt BNP), og mot 260 dollar i forhold til inflasjonsberegningene til shadowstats. Kanskje mer energieffektive kjøretøy er med på gjøre smertegrensen høyere enn tidligere. http://research.stlouisfed.org/fred2/series/MZM?cid=30 Dette er en indikator på pengene i omløp, fra 1980 hvor oljeprisen var 40 dollar har det økt enormt. Det er kompatibelt med en oljepris på 350 dollar. Denne indikatoren gir: http://research.stlouisfed.org/fred2/series/CURRENCY?cid=25 gir ca 290 dollar som et bra tall:) Når 40 dollar ble oppnådd i 1980, så var gullbeholdningen i USA verdt så mye at hele utenlandsgjelden til USA kunne vært betalt kontant med gullet. Skulle forholdet mellom gull og olje være likt som da, samtidig som gullet er mer verdt enn gjelden så betyr det en oljepris på ca 290 dollar. Endret 30. juni 2008 av enim2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Nordmenn driter i drivstoffprisen og kjøper like mye som før. Det tyder på at nordmenn har mye mer å gå på før prisfleksibliteten gjør noen utslag. Folk bruker altså mer penger på drivstoff. Noe som kan bety to ting, eller en kombinasjon: - Folk tåler den økte prisen helt fint - Folk tjener mer Samtidig rapporteres det fra andre steder i Europa og USA at protestene er langt mer høylytte enn her hjemme. Vel, få får nå se om det gjør noe merkbart utslag på etterspørselen og dermed prisene. Jeg tror oljeprisen skal ganske mye mer opp før vi ser merkbare kutt i etterspørselen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Råvarer har kanskje vært en slags antiboble når de nådde de laveste prisene justert for inflasjon i løpet av de siste 200 årene i 2001. Kanskje er vi i noe som ligner tidlig 70 tall. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Nordmenn driter i drivstoffprisen og kjøper like mye som før. Det tyder på at nordmenn har mye mer å gå på før prisfleksibliteten gjør noen utslag. Folk bruker altså mer penger på drivstoff. Noe som kan bety to ting, eller en kombinasjon:- Folk tåler den økte prisen helt fint - Folk tjener mer Samtidig rapporteres det fra andre steder i Europa og USA at protestene er langt mer høylytte enn her hjemme. Vel, få får nå se om det gjør noe merkbart utslag på etterspørselen og dermed prisene. Jeg tror oljeprisen skal ganske mye mer opp før vi ser merkbare kutt i etterspørselen. At Norge klager mindre er ikke rart i det hele tatt, og jeg tror ikke smertegrensen når før vi er på underkanten av 20kr/liter. Flere ting gjør nordmenn tar drivstoffprisene mer med ro enn amerikanerne: - Svak dollar, vi får oljen som selges i dollar, billigere. - Norges utgifter, gjør økningen prosentvis lavere enn amerikansk drivstoffprisøkning. - Amerikanske biler er større med større (og mindre effektive) motorer. - Norge har hatt en høy lønnsvekst de siste årene. (Nå kjenner jeg ikke tallene fra USA, men regner med de ikke er på samme nivå). - ¿ Har amerikanerne like gode kollektivtilbud? Er muligens mer avhenging av egen bil. ? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Nye veil. priser hos Shell Norge: 13,79 for blyfri 95 og 14,09 for diesel. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Nordmenn driter i drivstoffprisen og kjøper like mye som før. Det tyder på at nordmenn har mye mer å gå på før prisfleksibliteten gjør noen utslag. Folk bruker altså mer penger på drivstoff. Noe som kan bety to ting, eller en kombinasjon:- Folk tåler den økte prisen helt fint - Folk tjener mer Samtidig rapporteres det fra andre steder i Europa og USA at protestene er langt mer høylytte enn her hjemme. Vel, få får nå se om det gjør noe merkbart utslag på etterspørselen og dermed prisene. Jeg tror oljeprisen skal ganske mye mer opp før vi ser merkbare kutt i etterspørselen. At Norge klager mindre er ikke rart i det hele tatt, og jeg tror ikke smertegrensen når før vi er på underkanten av 20kr/liter. Flere ting gjør nordmenn tar drivstoffprisene mer med ro enn amerikanerne: - Svak dollar, vi får oljen som selges i dollar, billigere. - Norges utgifter, gjør økningen prosentvis lavere enn amerikansk drivstoffprisøkning. - Amerikanske biler er større med større (og mindre effektive) motorer. - Norge har hatt en høy lønnsvekst de siste årene. (Nå kjenner jeg ikke tallene fra USA, men regner med de ikke er på samme nivå). - ¿ Har amerikanerne like gode kollektivtilbud? Er muligens mer avhenging av egen bil. ? Vil ikke si at det er helt årsaken. Nordmenn generellt er dårlige folk til å klage. De syter litt i gangene og det er alt. Store demostrasjoner, tog, protester, streik etc ser vi forlite til når det kommer til slike ting.... Men å få LO og andre organisasjoner til å få lærere til å streike rundt eksamenstider hvert år... DET KAN VI! Faen ta oss. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Hadde ikke fått med meg forrige ukes HolberGraf, som tar for seg oljeprisen. Sammenlikningen av oljepris og Kinas oljeimport på side 29 er etter mitt syn spesielt interessant: http://www.holbergfondene.no/CDA/viewfile.aspx?id=1772 Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Hadde ikke fått med meg forrige ukes HolberGraf, som tar for seg oljeprisen. Sammenlikningen av oljepris og Kinas oljeimport på side 29 er etter mitt syn spesielt interessant: http://www.holbergfondene.no/CDA/viewfile.aspx?id=1772 Mye bra der, den med once in a lifetime, når det gjelder importvarer med lav pris og eksportvarer med høy pris tror jeg er korrekt. De har plukket opp det meste. Det er godt mulig at den parabolske nedgangen i endel selskaper som er rammet av høy oljepris vil gjøre dem til gode kjøp, bare tiden vil vise. Endret 1. juli 2008 av enim2 Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Hadde ikke fått med meg forrige ukes HolberGraf, som tar for seg oljeprisen. Sammenlikningen av oljepris og Kinas oljeimport på side 29 er etter mitt syn spesielt interessant: http://www.holbergfondene.no/CDA/viewfile.aspx?id=1772 Hvorfor er den interessant? Logisk at oljeimporten målt i USD øker når oljeprisen øker. Antallet fat har økt noe veldig da. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Hvorfor er den interessant? Logisk at oljeimporten målt i USD øker når oljeprisen øker. Ah, jeg gikk visst bare automatisk ut fra at det var nettoimporten i mengde de oppga. Da var det ikke så interessant likevel, bortsett fra at jeg hadde trodd at den var økende. Det ser den ikke ut til å være. Det ble visst helt omvendt av det jeg trodde Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Kan være det er at jeg er veldig trøtt nå, men jeg leser ut fra den grafen at kina ikke importerer mer olje nå enn i inngangen av 2004..?? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Vi har ikke sett de voldsomme utslagene på bensinforbruket i USA ennå selv om bensinprisen har doblet på kort tid, men bilsalget i juni viser en tydelig trend. De tre amerikanske gigantene har den største nedgangen. Chrysler sitt bilsalg er ned hele 36%, Ford ned 28% og GM ned 18% sammenlignet med juni fjor. Dette kommer til tross for Chryslers store markedsføringskampanjer hvor de lover fastpris på $2.99/gallon de neste tre årene ($4.10 er markedspris for øyeblikket). Også Toyota som de siste 2-3 årene har hatt økt satsning på SUV-er falt 21%. Honda som generelt satser på mindre biler er opp 20%. Chrysler svarte aksjonærene i dag med å legge ned en minivan-fabrikk i St. Louis med 2400 ansatte. Endret 2. juli 2008 av kilik Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Kan være det er at jeg er veldig trøtt nå, men jeg leser ut fra den grafen at kina ikke importerer mer olje nå enn i inngangen av 2004..?? Nå så eg vertfall det jeg ikke la merke til tidligere. Endret 2. juli 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) http://www.marketoracle.co.uk/images/oil3.gif Fra 4 i 2002, til 15 mill tonn i 2007, importen til Kina øker noe veldig. Det er ikke slik at den fysiske mengden er den samme mens prisen går opp. Og med en bra spådom: http://www.eurotrib.com/files/3/crude_corr...ts___price_.jpg Det som har gjort at prisene har tatt av er at renta ble satt ned når kredittproblemene startet i 2007. Endret 2. juli 2008 av enim2 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Disse produserer 86 mill. fat hver dag Norge er på 9.plass. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Ny rekord for nordsjøolje på $145 mens lettoljen ligger på $144.30 etter at USA truer med væpnet aksjon mot Iran. Gas tourist head south for cheaper gas I California er bensin omtrent dobbelt så dyrt som i Mexico. Mexico er en av de store oljeprodusentene som subsidierer oljen til innbyggerne sine og nå kjører amerikanerne over grensen for å spare penger. Det ironiske er at Mexico selv ikke har stor nok rafinnerikapasitet til eget forbruk og importerer halvparten av bensinen sin fra nettopp USA. De kjøper altså bensinen til full pris fra amerikanerne og selger det tilbake til dem for halv pris... Endret 2. juli 2008 av kilik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Utrolig at subsidieordningene fortsatt fungerer. Dette viser bare nok en gang hvordan subsidier gjør at økonomien ikke fungerer til det beste for folket. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Utrolig at subsidieordningene fortsatt fungerer. Dette viser bare nok en gang hvordan subsidier gjør at økonomien ikke fungerer til det beste for folket. Best for 'oss' mener du vel. Mange har stor nytte av subsidieringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå