Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gullprisen er nå opp ganske mye fra jeg snakket om en bunn i gullprisen på 4250 kroner.

4660/4250=1.0965

opp underkanten av 10%? GOGL er også opp 10% siden du snakket om selg på 28 :)

 

Det gjaldt i det sekundet jeg skrev det, ikke for neste dag, eller neste uke som en universiell trading anbefaling, jeg skifter oppfatning om det kortsiktige hele tiden, det langsiktige, som en investering for å kjøpe og glemme er jeg som sagt negativ til. Akkurat som jeg ikke mente at du skulle kjøpe gull for kort sikt, hver eneste dag etter jeg skrev om gull, ene dagen kunne du shortet, den neste gått long, osv. På lang sikt er jeg positiv til gull sålenge oljeprisen holder seg høy, men kanskje jeg skifter syn om en uke, eller om fem minutter:) Så lenge oljeprisen er høy tror jeg det har en dempende effekt på økonomisk aktivitet som shipping indirekte er et barometer for, og muligens ha en positiv effekt for gull som vil dra nytte av en økende inflasjonsforventninger. Desto lenger oljeprisen for "virke", desto bedre er det for gull, men ikke for økonomisk aktivitet.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
$143 nå.

 

Holder prisene seg på dette nivået vil det norske oljefondet passere 1 million kroner per innbygger om to år (forutsatt at aksjeverdiene ikke faller).

 

 

Jo,jo, men det vil vi ikke få beholde uansett. G8 landene griper inn og vi må bli med i et fond.

Lenke til kommentar

Ti nye oljebud, juni 2008:

1. Den øvre grensen for hvor mye olje og gass Norge skal produsere hvert år skal fastsettes gjennomdemokratiske prosesser.

 

2. Det skal settes strenge begrensinger på CO2-utslipp i alle ledd av produksjonen av olje og gass. I 2009 skal CO2-avgiften settes til 1000 kroner for hvert tonn CO2 som slippes ut i oljesektoren. I 2015 skal CO2-avgiften reflektere den reelle miljøkostnaden og heretter oppjusteres hvert år.

 

3. Alle oljeselskaper som driver felt i Norge blir pålagt å avvikle gasskraftverkene på sokkelen itidsperioden 2010-2015. Det betyr at oljeselskapene må sørge for strømforsyning fra land.

 

4. Innen 2015 skal Norge bruke like store beløp på fornybar energiforskning som på fossilenergiforskning. Infrastrukturen må legges om, med økt vekt på kollektivtrafikk og fornybare energikilder.

 

5. All miljøteknologi som utvikles i Norge skal kunne tas i bruk etter open source- prinsippet. Gjennom forhandlinger med andre stater skal Norge være en pådriver for at dette prinsippet tas ibruk globalt.

 

6. Innen 2010 skal all korrespondanse mellom det offentlige og industrien gjøres åpent tilgjengelig. Det statlige eierskapet i StatoilHydro innebærer at selskapet innen 2015 skal underleggesoffentlighetsloven.

 

7. Oljevirksomhet skal ikke under noen omstendigheter tillates der biologisk mangfold og fornybareressurser står i fare for å skades. Norge skal være et foregangsland for at arktiske strøk skal skånes for oljeaktiviteter. Norge vil derfor gå inn for varige oljefrie områder utenfor Lofoten ogVesterålen, Svalbard og Arktis, hvor heller ikke frakt av olje og gass vil tillates.

 

8. Innen 2015 skal Norge bruke halvparten av årlige inntekter fra oljesektoren på tiltak som hjelper utsatte områder og folkegrupper direkte til å begrense skadene og øke tilpasningsdyktighetentil klimaendringer. Dette inkluderer å satse på fornybare energikilder som kan bidra til langsiktige miljøvennlige tiltak i utviklingsland.

 

9. Utenrikspolitikken skal ikke bane vei for internasjonalisering av norske selskaper i utviklingsland.Norges viktigste rolle i internasjonalt arbeid vil være å finne løsninger som begrenser skadene av globaloppvarming, til de globale CO2-utslippene er under kontroll. Norge skal begynne med å trekkekravene vi har stilt til utviklingsland i WTO.

 

10. Sosial rettferdighet, klima- og miljøhensyn skal overordnes hensyn til profittmaksimering i oljesektoren.

 

Fra Adbusters magasin Vreng, som vier et helt nummer til oljepolitikk. Vrengs oljenummer lanseres lørdag.

Lenke til kommentar
Det trenger ikke være noen tantebil for å bli mindre oljeavhengig.

 

 

Carscoop_GM_Volta_10.jpg

post-3851-1214593456_thumb.jpg

bilde-540x360.jpg

Tesla.jpg

Tesla%20Roadser%20Charging.jpg

 

 

Valgmulighetene blir bare flere for hvert år som går.

 

Jeg har mest lyst på en slik en, brukt. http://www.dinside.no/php/art.php?id=27732 Den passer meg helt greit, til tross for at det er en tantebil. De er fine de bilene du linket til, men jeg har ikke den helt store entusiasmen for elektriske biler enda.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Bønder har forresten også avgiftsfri diesel. Det har ikke engang busselskaper og langtransportsjåfører. Tipper det tilsvarer ganske mange millioner i året bare det.

 

Det er ikke så veldig stor forskjell. Tror den avgiftsfrie ligger på 11 kroner nå.

Lenke til kommentar
Ja, men den avgiftsfrie selges ikke like billig som avgiftene skulle tilsi. Avgiftene kunne blitt fjernet så det ble likt for alle, men det hadde ikke hjulpet på problemet.

Ja, tenkte for staten sin del. For forbrukerne er forskjellen på rundt 3 kr (ca. 11 kroner for avgiftsfri og 14 kr med avgift).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...