festen Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) VW sin 0,1 liter per mil sin prototype: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car Kanskje dette er fremtiden. En blanding av rike som kjører rundt i digre tunge biler, og mer fattige som kjører rundt i sånne små biler, blir litt av et skifte i trafikksikkerhet da. Endret 25. juni 2008 av enim2 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Man har jo også de norske NTNU-studentene som greide 729 km med hydrogenteknologi tilsvarende 1 liter bensin. Tror hele personbilparken er i endring til mindre og mer effektive biler. Selvsagt vil det finnes kraftige sportsbiler og store, tunge SUV-er i framtiden også, men de blir kun for spesielt interesserte som har økonomien i orden. Endret 25. juni 2008 av kilik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Prisen ned 6 dollar til $132 etter at olje- og bensin-lagrene i USA økte mer enn ventet. Estimater tilsier at det amerikanske drivstofforbruket har falt med 1,3% sammenlignet med samme tid i fjor. Det er veldig lav prisfleksibilitet. Pumpeprisen har økt med rundt 90% siden samme tid i fjor. VW sin 0,1 liter per mil sin prototype: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car Kanskje dette er fremtiden. En blanding av rike som kjører rundt i digre tunge biler, og mer fattige som kjører rundt i sånne små biler, blir litt av et skifte i trafikksikkerhet da. Jeg tror nok rike også vil skaffe seg mer miljøvennlige biler. Lettere og mer aerodynamiske biler betyr ikke automatisk dårligere trafikksikkerhet. Så lenge støtsonene forblir like lange og utnyttes like bra så vil det bety sikrere biler. Ser man bilen forfra så vil arealet av fronten ha mye å si for luftmotstanden. En fornuftig måte å minke arealet på er å senke takhøyden på bilene. Det vil også ha den bieffekten at bilene får et lavere tyngdepunkt og dermed blir mer veltesikker. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Ser ut som det er dårlig med passasjerer og bagasje.......... men man skal vel være positiv... Lenke til kommentar
kilik Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Prisen ned 6 dollar til $132 etter at olje- og bensin-lagrene i USA økte mer enn ventet. Estimater tilsier at det amerikanske drivstofforbruket har falt med 1,3% sammenlignet med samme tid i fjor. Det er veldig lav prisfleksibilitet. Pumpeprisen har økt med rundt 90% siden samme tid i fjor. Ja, og i perioden vi gikk fra $20 til $80 fatet var det ingen nedgang i forbruket i USA i det hele tatt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Jeg husker Arngren begynte å reklamere for de fancy flyene nederst på denne linken alt i 92, og nå skal vi inn i slike småbiler før vi har hatt gleden av at alle eier hvert sitt fly- det var ikke det jeg drømte om tidlig på 90 tallet, jeg har drømt om å fly, ikke at vi skulle kjøre rundt i biler som lignet flybilen til arngren. uten ror og vinger:( http://www.arngren.net/moller.html Endret 25. juni 2008 av enim2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 I følge illustrert vitenskap fra omtrent det samme året skulle vi ha romkolonier med hus og hager inni nå. Roterende kolonier med et maskinhjulpet økosystem og hundrevis av innbyggere. Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hester i full galopp på Ringveien http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=501010 Overskriften er bedre enn innholdet, men jeg håper ikke dette er fremtiden. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 "Min far red på kamel. Jeg kjører bil. Min sønn flyr jetfly. Hans sønn vil ri på kamel" (saudiarabisk ordtak). Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Se posten min om likheten til Asiakrisen i aksjetråden. Det skjer sikkert ikke, men det utenkelige at mange land i Asia må devaluere og at det drar ned etterspørselen på Olje kraftig er en mulighet. Fin pengevekst Vietnam hadde i 2007, 54 %, inflasjon nå 25,4 % og nå til og med forbud mot import av gull. Endret 25. juni 2008 av enim2 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Tror de fleste land lærte en god del av Asia-krisen i 1997/98 (når oljeprisen falt til $8 på det verste). Prisen på stål har nesten doblet seg på et år. Produksjonen krever mye energi, så dette henger naturligvis sammen. Dette sies å vil øke prisene på biler med rundt 20%. Ellers har vi kobber som jeg har snakket om tidligere. Men i motsetning til olje så kan f.eks. 95% av kobberet gjenvinnes og brukes på nytt, noe jeg tror vi vil se i større grad framover. Kobbertyveri har dessverre blitt populært. Endret 26. juni 2008 av kilik Lenke til kommentar
festen Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hvis det er noe de har lært så er det å ha større valutareserver. Det Thailand gjorde før Asiakrisen var å forsvare thai bath ved å selge dollar. Det svidde de av 90 % av reservene på. Storbritannia gjorde noe lignende foran svart onsdag i 1992, men de greide å stoppe å selge valutareservene og heller devaluere tidlig sine selv om Thatcher helt sikkert skrek "we must defend the pound". Det skulle ikke overaske meg om Vietnam nå driver og selger dollarreservene sine. Det kommer sikkert ikke noen ny Asiakrise, men jeg tror det er en mulighet for at det skjer noe som kommer overraskende på markedet. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 $139 igjen etter at en OPEC-topp har spådd $150-$170 i løpet av sommeren... Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) 140 er overskriften i tråden, men prisen har tross alt ikke nådd 140 ennå. Men jeg lurer på om det skjedde akkurat nå. EDIT: Brent er i 140.02 i følge NYMEX. Et lite rally i gang. Endret 26. juni 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
kilik Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Avrunding. $139,89 var den gamle rekorden nøyaktig. Nå har den vært oppe i $140,39. Nok en psykologisk barriere er brutt altså. Ser ikke bort fra $150+ i løpet av sommeren nå. Endret 26. juni 2008 av kilik Lenke til kommentar
kilik Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Ny rekord igjen i dag til $142,10 for øyeblikket. De amerikanske børsene falt 3-4% i går kveld. Endret 27. juni 2008 av kilik Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Stor likhet til bearmarkedet som var mellom 1973 og 1974 nå. Pengene fra aksjemarkedet tror jeg vil flytte seg inn å råvarer. Gull, f.eks. http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1433392.ece (jeg tror spådommen om oljepris på 70 dollar er ettter rentene er økt mye og arbeidsledigheten og alt da har gått opp. Endret 27. juni 2008 av enim2 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Norwegian-aksjen har falt fra 170 kr til 50 kr på et halvår. Ned over 41% bare den siste måneden. Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Oversikten over de amerikanske rentene, i det som var en noe lignende periode på 70 tallet. Jeg tror det kan ende riktig ille om inflasjonen bare fortsetter og dukke opp. Grunnen til at inflasjonen tok fart da var at Nixon hadde ansatt en "egen", sentralbanksjef, som sørget for billig kreditt før gjenvalget hans i 1972, nå er det kredittkrisen som har fått inflasjonen til å virkelig skyte fart, fra rentene ble satt ned til 2 % har oljeprisen doblet seg. Det er valgår, og oljekrise nå også, se utviklingen i rentene etter valget den gangen. Gullprisen er nå opp ganske mye fra jeg snakket om en bunn i gullprisen på 4250 kroner. http://uk.ichart.yahoo.com/z?s=XAUNOK=X&am...amp;z=m&q=l Endret 27. juni 2008 av enim2 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Gullprisen er nå opp ganske mye fra jeg snakket om en bunn i gullprisen på 4250 kroner. 4660/4250=1.0965 opp underkanten av 10%? GOGL er også opp 10% siden du snakket om selg på 28 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå