Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dyp bass til maks 3000kr, hva anbefales?

Anbefalte innlegg

Skal nå skaffe meg en ny basskasse(igjen), og vil da vite hvilken element som leverer den dypeste og beste bassen til maks 3000kr! Har ei kicker kasse nå, men den ble for stram for min smak..

Prisen må\bør inkludere sub+kasse..

Bare å legge ut linker til alle mulige norske nettsider, kommer til å kjøpe elementet i Drammen ettersom butikken jeg bruker der får tak i alt til samme eller billigere pris..

www.indoaudio.com er også en mulighet ettersom jeg har mye god erfaring fra dem..

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drammenser? Er du en Fort Knox/Soundpeople mann? ;) Isåfall kan du jo bare spørre Audun, han veit nok hva du trenger.

Dyp, kontrollert bass er imidlertid for meg ensbetydende med Focal. De er gode på dyp bass helt ned til 8" elementene sine. Har selv en Focal BombA 20A1 ved siden av bikkjeburet i bilen og den leverer bedre dypbass enn det forrige 12" Pioneer elementet mitt (Pioneer er ikke no særlig uansett, men like fult).

Lenke til kommentar

Er Fort Knox mann ja! Svidd av altfor mye penger der.. hehe.. Ja, han sa jeg kunne få en JL Audio 12" W6 i en bassworx kasse de hadde stående(med et polk sr element i) til 5 laken.. nå er det et par uker siden jeg var der, så vet ikke om den er solgt.. men synes det ble litt mye! Dessuten var kasse rimelig stor! mener han sa jeg kunne få elementet for 3000kr, og kassa da for 2k.. Får vel ta turen inn i morgen, men må kikke litt rundt først.. ender alltid opp med å bruke mye mer penger enn planlagt, har ikke råd til det nå :p hehe..

Vurderer JBL GTI 10" eller 12" fra statene.. havner vel på rundt 2000kr+moms! Eller et JL Audio 10" W7 eller 12" W6.. Disse havner også på rund 2000-2500kr+moms.. Men vil helst se hva jeg kan få her i Norge først..

Lenke til kommentar

Hva med en slik fra Focal? Enkeltspoleversjonen av den ligger på 2000 kr. Polyglass-serien til Focal har mange tilhengere. OBS! Det elementet er på 13" (33 cm)! 11" versjonen koster henholdsvis 2390 kr og 1390 kr i dobbelt- og enkelspoleversjon.

Hør hvilke priser du får på dem hos Fort Knox og spør dem gjerne hva de synes om dem. Er spent på Auduns dom, han pleier som regel å treffe bra med sine formeninger.

Lenke til kommentar

Ja, han har vært inne på focal før.. Men han mente vel også at den kanskje var litt "hifi" for mitt bruk.. Ute etter litt dyp bass som virkelig rister bilen godt.. Kanskje litt mye å be om til 3000kr, men hadde en Polk Audio DB kasse før på 2x12" som spilte no helt jævlig! Og den betalte jeg 3500kr for hos fort knox.. Kanskje et sånt 12" hadde vært bra, også koster det kun 1500kr..

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan 2stk MTX THUNDER 7500 10" ville vært? får hentet inn disse for ca 2000kr inkl. frakt og moms fra USA.. Eller en MTX Thunder 9500 12"?

Siste jeg er litt keen på er et Polk Audio SR 12" element.. hørte dette på fort knox, og det spilte veldig bra! 5k i Norge.. 1900kr fra USA..

Lenke til kommentar

Prata med han unge fyren på fort knox nå, husker aldri hva heter men.. han anbefalte GZ og naturligvis, JL audio hvis jeg skulle ha dyp bass som virkelig rista! Han anbefalte ikke Focal da han også mente at det var mer "hifi".. De spilte ren bass, men ikke dyp og ristende! Så jeg lurer litt på om jeg bestiller et JL audio 10w7 fra USA, også kjøper jeg ei bassworx kasse til å ha den i.. havner på 3300-3500kr da..

En annen morsom ting var at jeg spurte han ang. dynabel, og han begynte med å si "eeeehhhhhh......... de er billig da..." og la til at han synes at de ikke spilte bra nok, at forsterkerne spesielt var av middels kvalitet, dårlig bygd, dårlig jordingsgang ellerno osv osv.. men han la til enda en gang at de jo var billige ;) hehe.. Han anbefalte heller ikke Thunder serier til MTX da han mente disse ikke spilte noe særlig..

Edit: Jeg kunne få denne til 3400: http://www.bilstereospesialisten.no/storef...;c2=318&c3=

Edit2: Kikket litt på denne: http://www.sonicelectronix.com/item_2530_R...er+T112D4.html#

Noen erfaringer? Har jo 4 reviews, og alle ser bra ut.. bllig er den også!

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar

Hehehe, gutta på fort knox er konger.... Tipper de kanskje har testet 1 dynabel forsterker eller noe sånnt. De mener sikkert at LIB-1212 subene også er mye bedre da eller?? Men greit nok, de er jo konkurenter, så ikke så rart at de ikke liker andre merker ;)

Du burde høre noe selv, før du uttaler deg om hvor dårlig det er.

Sier ikke at det er det beste som finnes, men det er veldig bra i forhold til hva det koster, og forsterkerene leverer det de skal.

Har selv testet det meste fra dynabel, og det er sjelden jeg har opplevd problemer med noe...

Nå har jo eltek suber fra Audiopuls også da, og det spiller vel ikke så dårlig... eller?? ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Han sa til meg at han kunne bestille dynabel subber hvis jeg ville ha det, men han anbefalte meg å styre unna! Er ikke så lenge siden jeg spurte ang. en 4 kanaler fra dynabel.. og da anbefalte han meg å gå for en 4. kanaler fra lightning audio fremfor en fra dynabel hvis jeg bare skulle ha en grei forsterker som leverte nok med watt til frontsett og hattehylle.... de har nok testet nok, og har funnet ut av at de ikke holder mål.. selvom de er billige! ;)

Dynabel var uansett ikke noe alternativ for meg, ettersom jeg KUN har hørt negative ting fra kompiser og da bilstereoforhandlere.. tenkte jeg bare skulle spørre for moro skyld!

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar

Ingen som sammenlignet! Men hvis jeg skulle hatt en brukbar forsterket som leverer det den lover så anbefalte de en lightning audio forsterker til 2k.. 4x65w ellerno.. er jo rockford som produserer de, så de er ihvertfall av kvalitet!

Lenke til kommentar

cossiemk1 er ikke noen umiddelbar Rockford-fan, så det kan ha vært feil argument.. :p

Hvor handler du som regel cossiemk1? :) Liker å høre flere steder før jeg handler selv, ikke bare "stole blindt" på en forhandler (selv om jeg har svært god erfaring med Fort Knox) så hadde vært greit med en referanse til, det virker jo som om du er rimelig stødig på mye av dette. :)

Polk-suben er enda mer risting en de fra JL Audio har jeg hørt, men JL Audio har litt mer "snert" hvor Polks elementer kan bli en tanke "grøtete" i lyden. Smak og behag! :)

Lenke til kommentar

Er det noe fordel å kjøpe dual 4-ohm utgaven fremfor singel 4-ohm?

Hvordan ville en JBL GTi 10" være i forhold til polken? Den er jo billigere, men usikker på om forsterkeren min kan dra den.. står jo oppgitt til å være 600w rms, men 3000w peak!

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar

Et dobbeltspoleelement forsynt med nok effekt skal være bedre kontrollert enn et enkeltspolelement av samme typen. Jeg har bare tatt det for gitt og aldri sammenliknet, men det virker jo logisk. Men nok effekt og strøm er jo viktig. De beregningene er ikke jeg i stand til å bistå med dessverre.

EDIT:

JBL GTi er jeg ikke kjent med, men det hørtes jo svært krevende ut da. :p Har egentlig bare gitt meg med å se på watt når jeg handler. Har hørt to 12" elementer i lukkede kasser med anbefalt volum for hver av dem for sammenlikning (MTX Thunder 7500 (400/800W max/rms) mot Pioneer TS-W3001D4 (1000/3000W max/rms)) og der gikk watt-elementet på en skrell.. Selv har jeg en Focal BombA 20A1 8" 125/250W max/rms aktiv sub i 16 liter portet kasse, og den spiller langt bedre dypbass en min tidligere 12" Pioneer TS-W306C 400/1000W max/rms. Alt i alt er det ikke watten man hører har jeg inntrykk av.. :p

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...