Gå til innhold

Telefon til å lese mail og med "dagbok"-funksjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ute etter en ny mobil som skal brukes til følgende:

e-postlesing og skriving

en del surfing på internett

Fungere som dagbok/møtebok og helst være synkronbar med tilsvarende på PCen

Ta OK bilder, men behøver ikke være hovedfokus

Mulighet til å sende og motta video

Bluetooth

Litt spill for å få tiden til å gå..

Helst fulltastatur, men heller ikke helt nødvendig dersom andre funksjoner veier opp for det

Ha "lydløse" taster, så jeg kan skrive meldinger ol under møter uten å forstyrre alle andre

også et par ting som irriterer meg med Samsungen jeg har nå:

jeg vil se utenpå telefonen at jeg har nye meldinger OG ubesvarte anrop; altså ikke være nødt til å åpne telefonen for å finne det ut... Blir aggressiv bare jeg tenker på det..

Prisklasse; ikke noe mye mer enn 4500 kr, men blir det bra nok... osv.. :-)Skal kjøpe gjennom Ventelo, evnt Expert pga avtaler med jobb..

Noen som har noen tips å komme med? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, nå ha jeg lett en del selv, men det er jo så utrolig mye å sette seg inn i! Kan noen hjelpe meg å plukke ut noen som ER aktuelle, eller som jeg i allefall burde styre unna? de jeg har funnet er:

Sony ericsson K850i

Nokia N82

Nokia 6110 Navigator

Nokia E90 Communicator

Nokia E 65

Nokia N82 8GB

Nokia 95

LK KU990

HTC Touch Cruise

Hjelpes meg det ble mange.. Trenger hjelp her jeg gitt..:-)

Endret av CecilieN
Lenke til kommentar

dagbokfunksjon kan man vel bare bruke en kladde program, jeg selv skal denne måneden kjøpe en smart phone fra openmoko som er basert på open kilde og linux. tipper allerede at du tenker at linux er piss elendig og særlig til en telefon, av spill kan du installere en emulator og spille spill fra gameboy og andre spill til mobilen.

fordel med neo freerunner gta02 er at du kan fritt installere hva den enn måtte være, liker du ikke linux er det ingen sperrer som gjør at du ikke kan installere windows mobil samt andre ting gjør at denne telefonen bra er støtte for wi-fi men har ikke 3g og kamera som jeg personlig ikke mener er nødvendig, isteden for dette har telefonen trykkfølsom skjerm og gps.

ulempene er jo at dett eer en uvanlig telefon med ingen sperrer som iphone har, og alle mener det er et stygt design på denne telefonen. (linken nedenfor skal illustrere forskjellen på iphone og neo)

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...4NO264%26sa%3DG

man som sagt en telefon får å leste mail trenger du nok en telefon med støtte for den overprisende 3g funksjonen, dagbok kan du nok finne et program til. så jeg tror ikke denne telefonen er noe får deg men lar dette stå som et tips om en alternativ telefon hvis den du skal kjøpe koster boksene av deg :!:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Blir vanskelig å finne en som passer til alt. Spesiellt dagbok/møte funksjon som kan synkroniseres - f.eks: på en p1/g700/g900 så vil du kunne synkronisere outlook- notater, men det fins ikke noe godt program så langt som kan lett få deg opp synkronisert med hva enn det skulle være. Så da blir det å finne nesten gode alternativer, slikt som å installere SymSMB, og så bruke windows- nettverk med en innebygd sync på de "delte mappene".. Samme med WM - skal fanken ikke være mulig å finne et program som for eksempel syncroniserer "dokumenter" når en setter telefonen i dokka, uten at en trenger å sette igang "sync" fra PCen og telefonen, og så videre..

Men jeg regner vel nesten med at det dukker opp noe slikt etter hvert - det er vitterlig ikke så vanskelig å lage. Det verste var vel når jeg prøvde å bruke "folder sync" med PCsuiten til SE. Det viser seg at det ikke er sync, men overskriv. Ingen mulighet for å ta den siste utgaven av fila, og duplisere filer som har forandret tidsstempel på både telefonen og maskinen, for eksempel. Med andre ord - en teit gimmick som ikke fungerer, og som tydeligvis ikke en kjeft hverken på nokia eller SE bryr seg om å bruke. Så - det fungerer ikke. (eller det gjorde det ikke for noen måneder siden, jeg har ikke testet siden).

Streaming av video - s60 har flere gode løsninger her. WM også - for UIQ blir det begrensninger på grunn av litt få programmer, og dårlig implementasjon fra SE. Uten at det er en fryd å bruke s60 heller - du kan brått være heldig å finne et format som ikke støttes (eller er registrert riktig, som er et problem med Coreplayer, den eneste videospilleren så langt som støtter det meste av format), og da kan du ikke laste ned filen engang, eller sende den over bluetooth, selv om du kan spille den av. Veldig artig. Diverse rtsp, wma osv. er rimelig stykkevis implementert..

Men alle telefonene har teknisk sett mulighet til å sende og motta video - men typisk via andre programmer enn de som følger med telefonen, og de som er integrert. Så det blir å lete litt etter løsningene som fins.. hvis de eksisterer.

En helt annen ting du bør tenke på når du kjøper en smarttelefon er batteriet. Det er viktigere en normalt, fordi du har større strømforbruk, og større belastning over lengere tid, som tar knekken på organiske batterier veldig fort - så begrens deg til de WM- enhetene med overdimensjonerte batterier, e51 fra nokia (eneste med et li-poly batteri, utenom e90 og internett- tavla deres), og eventuellt de nye UIQ telefonene fra SE (noe jeg egentlig nødig vil anbefale, etter mangelen på respons fra SE når det gjelder diverse utbedringer - men det er vel fra fansene en skal ha det, og det er vel ikke akkurat verre en på andre platformer.. og er på linje med konkurrentene, dessverre). Men resten blir en større prøvelse enn du vil like, det kan jeg nesten garantere deg. :)

Så... hvis du allikevel vil ha en smart- telefon, test ut den rimelig generelle "Outlook- syncen" du får på alle telefonene via PC- suiten, og finn ut om det er nok. Hvis ikke blir det et spørsmål om hva slags programmer en klarer å finne fram. Eller så fins det mange syncroniseringsverktøy til Pocket PC (WM med touch, eller "professional", eller hva det kalles) på linux - men dem vet jeg ikke så mye om hvordan virker.

Men det er utvilsomt at WM (både med og uten touch- skjerm) ser mer polert ut enn s60 og UIQ, og at det finnes flere dedikerte "kontor- applikasjoner" i flere varianter til WM.

p.s. UIQ3 telefonene har så langt ikke 1. profiler, slik at en kan skifte under møter, osv. Noe som er rimelig fantastisk at en produsent ikke klarer å inkludere (det mangler en api, slik at ingen som ikke har kildekoden til SE vil klare å programmere noe slikt) og 2. gode notat- program som kan synces. Sorterer dessuten ikke notater under datoer i programmet som følger med.

Lenke til kommentar
iPhone om du har Mac.

iPhone synkroniserer med hele datamaskinen om du har satt den til det.

Jeg har (dessverre!) ikke Mac.

Skal kjøpe gjennom jobb, og dermed gjennom Ventelo, så det er de modellene jeg nevnte over som er aktuelle..

Tusen takk for svar alle sammen, men jeg er ikke så veldig god på alle de tekniske spesifikasjonene (se brukernavn: Cecilie= jente... ;-) )

Prøver å sammenligne de modellene som de har, som også har kommet greit ut i tester, men klarer liksom ikke å komme noe videre. Noen som kan se på de modellene jeg har plukket ut og si noe mer om hvem som er bra og hvem jeg bør styre unna? Og helst på en måte som selv jeg forstår;-)

Lenke til kommentar

LG KU990 kan du fullt ut bruke t å skrive, motta og sende epost. Dagbok og slik kan du skrive på en memo. LG'en bruker skjermen t å skrive med, men du har mulighet til å bruke full tastatur på den og funker meget bra. Kameraet på den er også bra.

LG'en har alt du er ute etter MEN!. Det virker som du kommer til å bruke mye internett på den med tanke på epost og internettsurfing. Og LG'en har ikke wlan noe som kan bli en dyr affære om du har planer å surfe mye.

Jeg kan ikke si så mye om de andre telefonene du nevner. Men Nokia N82 har jeg hørt mye bra om. Profftelefon med Wlan. Denne tror jeg passer veldig bra til dine behov:).

Lenke til kommentar

Bah. Dårlig unnskyldning :p.. Forslag.. legg til p1i på lista, sammen med en HTC touch. Så går du og tester en n82, en HTC og en p1, og ser hva som muligens ser interessant ut.

Men i et nøtteskall.. p1 er mer stabil, men har mindre programvare (enn så lenge - UIQ er veldig smalt..). Synk vil bli i tilfelle på samme måte som en synkroniserer en usb- disk, for eksempel, hvis en ikke bruker lotus notes eller outlook. Med andre ord, du trenger å fikle litt for å få det til.

N82 har bedre tilknytning - edge/hsdpa, wifi g/b - men har fokus på multimedia (m/gps, foto, etc.), ikke kontor. S60 (S60 er brukergrensesnittet, i samme kategori som UIQ, laget over Symbian Operativsystem) er også helt tydelig laget for at det skal se ut som en mobiltelefon. Og det mangler touch. Batteritiden er typisk ikke veldig bra. Men det er mange fler som har en s60 enhet, og det finnes mer programvare til det. (...Skjønt halvparten er i kategorien "bruke bevegelsessensoren i telefonen til å lage lyssabel- lyder").

HTC touch (og cruise) er basert på Windows Mobile. Det er laget for smart- telefoner i utgangspunktet, som en ekstra- ting for et Windows- system. Noe som er veldig kjekt noen ganger - en ringer til kontakter, ikke nummer. Alt må ha en visuell representasjon i utgangspunktet, du får ikke gjort noe uten, osv. Men de modellene som er aktuelle mangler gode skjermdrivere (3d og skjermbytter er litt i seigeste laget). Ellers, WM er ikke veldig stabilt. Jeg vet om folk som har gått over fra symbian som har endt opp med å bruke en annen telefon i tillegg, slik at de ikke trenger å bekymre seg for om en er tilgjengelig. For samme hva WM folket sier, det henger seg i hytt og pine. Mens du ringer, etter at du ringer, mens du ikke gjør noen ting. Det er ikke alltid så artig. Selv om det kommer an på hva slags program en installerer til en viss grad. På den annen side er det flest program til WM, og det er en viss sjanse for at det du leter etter kun fins på WM. Og synkronisering er definitivt mer i orden her. Kompatibilitet med andre systemer over Wlan er også bedre, og du har edge og hsdpa, slik at msn/irc/epost blir litt mindre sløvt.

Input: på WM bruker du et virtuellt tastatur på skjermen, eller håndskriftsgjenkjenning. p1 har et fullt tastatur i tillegg (som ikke knirker eller klikker). N82 har kun t9.

En annen ting - du kan kjøpe noe som heter "Caligrapher" til WM - er et program for å gjenkjenne hele ord du skriver og oversette dem til tegn - og du kan sette inn nye ord mens du skriver, osv. Skulle veldig gjerne hatt noe sånt for UIQ, gitt..

Lenke til kommentar
OK, nå ha jeg lett en del selv, men det er jo så utrolig mye å sette seg inn i! Kan noen hjelpe meg å plukke ut noen som ER aktuelle, eller som jeg i allefall burde styre unna? de jeg har funnet er:

Sony ericsson K850i

Nokia N82

Nokia 6110 Navigator

Nokia E90 Communicator

Nokia E 65

Nokia N82 8GB

Nokia 95

LK KU990

HTC Touch Cruise

Hjelpes meg det ble mange.. Trenger hjelp her jeg gitt..:-)

Sony Ericsson P1i og E61i er begge gode å skrive på.

CD

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelp! Har i allefall luket ut et par av alternativene mine og føler vel kanskje at jeg står igjen med HTC Touch Cruise, N82 og LGKU990.

Tre spørsmål:

1. Dersom jeg velger Nokia; bør jeg gå for N82 med eller uten N82?

2. HTC Touch dual vs. HTC Touch Cruise; noen tanker?

2. Så den nye HTC Touch Diamond og den var jo bare helt nydelig:-) Kan dette være et alternativ (hvis Ventelo tar den inn da..)? Hvis prisen blir sånn noen lunde rett da..

Endret av CecilieN
Lenke til kommentar
Tusen takk for hjelp! Har i allefall luket ut et par av alternativene mine og føler vel kanskje at jeg står igjen med HTC Touch Cruise, N82 og LGKU990.

Tre spørsmål:

1. Dersom jeg velger Nokia; bør jeg gå for N82 med eller uten N82?

2. HTC Touch dual vs. HTC Touch Cruise; noen tanker?

2. Så den nye HTC Touch Diamond og den var jo bare helt nydelig:-) Kan dette være et alternativ (hvis Ventelo tar den inn da..)? Hvis prisen blir sånn noen lunde rett da..

HTC Touch Diamond koster nok rundt 4500kr og kommer ut i juni. Har du mulighet til å vente til da vil jeg ha slått til den xD. Det kom nyrlig en sniktitt på mobilen. Den ser lekker ut så langt!=D:

http://www.amobil.no/artikler/htc_touch_diamond/51544

Jeg kom på en annen telefon som tror egner bra til ditt bruk og som i tillegg er svært rimelig, LG KS20. Den er en profftelefon med meget fin design

https://prisguiden.no/product.php?productId=79732

En skikkelig test leser du her:

http://www.gsmarena.com/lg_ks20-review-208.php

Endret av vong10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...