Gå til innhold

Hvor ofte bør bildebrikken renses?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Har et Nikon d80 som jeg har brukt heftig i snart 2 år. Her snakker vi kastet meg rundt i søla med og bytte objektiver som om jeg gikk på stoff....

Hvordan merker man egentlig at biledbrikken er skitten?

Tar en del bilder og fikk tilbakemelding på at noen av bildene mine var uskarpe. Kan dette ha noe å si på at jeg aldri har rensa kameraet?

Hvis jeg vil rense og har ti tusen tommeltotter, hvor leverer jeg kameraet?

Kjøpt på JP dette her. Hvor mye vil en rens koste meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan merker man egentlig at biledbrikken er skitten?
Du vil se små diffuse flekker på bildene dine, spesielt dersom du bruker liten blender. Sett kameraet på f/22 eller mindre, og ta et bilde av en hvit vegg, himmelen el.l. så vil du kanskje se noen flekker. Gjør du ikke det, er alt i skjønneste orden og du kan hive deg rundt i sølen igjen. Dersom du ikke ser disse flekkene på vanlige bilder, er det heller ikke noe å bry seg om. If it works, don't fix it...
Lenke til kommentar

Jeg har flere flekker på mine bilder med mitt Canon 30D,bryr meg ikke så mye om det.

Synes egentlig best mot en overskyet himmel fks.,og ikke så merkbart mot blå himmel synes jeg.

Kan forsøke å blåse de bort med en blåsebelg evt før du sender kameraet inn til rens.

Det er trygt med liten fare for å ødelegge noe siden du nevner tommeltotter. :)

Å holde sensoren 100 prosent fri for støv til enhver tid er vanskelig,blir en vurderingssak på hvor mye støvet plager deg i grunn.

De bildene man skal bruke til noe annet enn å se på pc-en bruker man ofte litt tid på (etterbehandling),og grå/sorte prikker mot en himmel fks kan man alltids redigere bort...

Lenke til kommentar

K-ryeng har egentlig svart 110% på dette spørsmålet i første svar. Når du for en eller annen grunn merker at det er skit på sensor. Det har absolutt ikke noe for seg å rense sensor med mindre du ser støv. (Merk at det her snakkes om fysisk rens av sensor, ikke sånn elektronisk risting som er innebygd i kamera. Det utføres vel uansett hver gang du skrur av eller på Kamera (avhenger av produsent).

Forøvrig trodde jeg det mest var en gimick på 400D..

Lenke til kommentar

Rensen innebygd i 400D fungerer jo ikke i det hele tatt. I hvertfall ikke hvis du har fått noe større støvkorn på sensoren. Ultrasonisküberfunksjon!

Tror løsningen til Olympus f. eks er bedre. Her ristes hele kameraet heftig! Men er heller en gimick som du sier, som vil fungere som et salgsargument for førstegangskjøpere. Ordentlig støv må man inn i kameraet for å fjerne. Prøv blåsebelg først du. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har flere flekker på mine bilder med mitt Canon 30D,bryr meg ikke så mye om det.

Synes egentlig best mot en overskyet himmel fks.,og ikke så merkbart mot blå himmel synes jeg.

Kan forsøke å blåse de bort med en blåsebelg evt før du sender kameraet inn til rens.

Det er trygt med liten fare for å ødelegge noe siden du nevner tommeltotter. :)

Er det trygt eller risikrer man bare å legge på mer støv? Jeg har et nytt D40 som jeg ikke har byttet objektiv på (bare satt det sammen med kamerahuset da jeg kjøpte det). Jeg ser på de bildene jeg har av blå himmel med liten blender har noen flekker. Jeg trodde det var flekker på uv linsa, men det er det ikke. Når jeg tar bilde (uten uv-linsa) av hvit overflate med f22 så ser jeg at det er noen sort hår/partikler som stemmer overens med posisjonen til flekkene på bildene jeg tok. Ser ikke flekkene på andre bilder dog.

Er det noen butikker som kan fikse slikt raskt eller er det snakk om å vente i uker? Vi helst ikke gå uten kameraet akkurat for øyeblikket... Er det fordel å gå til den kjeden man kjøpte kameraet i?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Alltids en liten sjanse for å få mere støv på sensoren ja dersom belgen trekker inn støvfyllt luft hver gang den fylles,el blåser støv som er i luften på sensoren.

Men prosessen kan gjentas til du blir i allefall sånn nogenlunde fornøyd,dersom man ikke får fjernet absolutt alt...

Lenke til kommentar
Alltids en liten sjanse for å få mere støv på sensoren ja dersom belgen trekker inn støvfyllt luft hver gang den fylles,el blåser støv som er i luften på sensoren.

Men prosessen kan gjentas til du blir i allefall sånn nogenlunde fornøyd,dersom man ikke får fjernet absolutt alt...

OK. Venter renseutstyr om et par dager i posten. Får prøve det da :)

Lenke til kommentar

Jeg blåser sensoren med jevnlig med en batteridrevet blåsedings. Teorien er at støvet skal blåses vekk før det fester seg. Jeg har måtte bruke sensor børste en gang, eller har det holdt å blåse. Børsten lades med blåsedingsen, funker kjempefint!

Lenke til kommentar
Ok. Syns bare bildene mine var skarpere før.

Tenkte kankjse bildebrikken var årsaken. Har ikke råd til et d300 for øyeblikket heller .(

Sjekk optikken din mot hverandre, det kan være du har klart å gi ett av objektivene en kakk. Det er ikke umulig at det hjelper å rense sensoren heller, ta den med til Fotohuset og Super8 så ordner de det for deg for en billig penge :-)
Lenke til kommentar

For a se om du har støv på briken, etter du har tatt bilden pa f/22 kan du også ta det inn i et redigerings program og kjøre mye kontrast. Da kommer støv veldig tidlig fram.

Har et et sensor bilde

before.jpg

det er hele sensor så hvis du hadde sett 100% zoom så hadde du kunn se endå mer støv.

Å rense kamera trenger ikke a være så vanskelig. Og forestten man kommer til a få støv på brikken selv om man ikke bytter lens. Det kommer slitasje fra metalje og olje innefra på sensoren.

jeg bruker en blåsebelg først, også en børste og til slutt om nødvendig våtrens. Det kan virke litt komplisert først gang, men etter du har gjørt det så er det ganske lett.

som blåsebelg bruke jeg denne

Giottos blåsebelg

for a børste bruke jeg dette

copperhill børste

har sett litt på arctic butterly børste også men de funker jo likt og de arctic butterly børster koster mye mer. Om du egentlig få noe mer for penegene er det ikke godt a si

Våt rens bruker jeg

copperhill metoden

eller sensorswabs. Sensorswabs er nok lettere a bruke, men koster litt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...