alike Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Hei. Jeg har lenge gått rundt å hatt lyst til å prøve linux, men har ikke helt funnet et skrivebordsmiliø som jeg synts ser fristende ut. Men det har jeg nå, å valget har falt på KDE 4.0, av den simple grunn at det er mere "vista-like" (Da mener jeg 3d effekter etc...) Men KDE er jo ikke alt jeg trenger for å kunne starte opp? Så spørsmålet er da at jeg trenger litt hjelp til å finne de tingene jeg trenger slik at jeg kan legge det inn å begynne å bruke linux med KDE 4.0 utseende. Takker for svar P.S Jeg har søkt, men ikke funnet noen tråd jeg fikk noe ut av... Ha en fin dag! Endret 6. mai 2008 av Arveen Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Vil heller anbefale deg og bruke kde 3.5 for øyeblikket, da kde4 er like ustabilt som vista. Siden du er helt nybegynner, anbefaler jeg deg å ta ibruk www.kubuntu.com som er en kde basert versjon av ubuntu. Lenke til kommentar
alike Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Ok. Takk for svaret Skal skive litt info om min maskin i tilfelle det skulle ha noe betydning. MSI P35 NEO2-FIR Intel q6600 OCZ 6400 - 3gb ATI 2900XT (CF) Raptor Jeg kjører 2 disker i pcen. Den ene er en Raptor 74 med vista liggende på. Den andre er en Raptor X som jeg har spill, musikk, filmer etc på. Tenkte å legge Linux inn på X`en, men har ikke lyst til å partisjonere denne opp. Vil det da bli et problem om linux ligger på samme stasjon med spill som er installert på vista? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Du kan få Vista-like interface/effekter i Gnome og XCFE også, hvis du ønsker det, men KDE er kanskje det som ligner mest "rett uttav boksen". Hvis det er KDE du ønsker, så er openSUSE eller Kubuntu de beste alternativene. EDIT: En linux-distro er et separat operativsystem, og vil i de fleste tilfeller kreve en eller flere egne partisjoner. Et unntak er hvis man benytter seg av Wubi, eller Kubuntu sin integrerte wubi-løsning. Da kan det innstaleres og avinnstaleres som et vanlig program i Windows og ligge i samme filsystem. Endret 6. mai 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
alike Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Du kan få Vista-like interface/effekter i Gnome og XCFE også, hvis du ønsker det, men KDE er kanskje det som ligner mest "rett uttav boksen". Hvis det er KDE du ønsker, så er openSUSE eller Kubuntu de beste alternativene. EDIT: En linux-distro er et separat operativsystem, og vil i de fleste tilfeller kreve en eller flere egne partisjoner. Et unntak er hvis man benytter seg av Wubi, eller Kubuntu sin integrerte wubi-løsning. Da kan det innstaleres og avinnstaleres som et vanlig program i Windows og ligge i samme filsystem. Ok. Er det noe direkte forskjeld mellom SUSE og kubuntu jeg burde vite om? Om jeg instalerer det på den måte du beskriver ved hjelp av Wubi, vil det da bli en egen oppstart eller startes det da som et hvilket som helst programm gjennom windows? EDIT: Jeg ønske å prøve ut både med KDE 4.0 og KDE 3.5 Kan noen da finne frem noen nedlastingslinker til meg hvor det bare er for meg å installere det rett inn som et windowsprogram? Hadde vert utrilog greit siden jeg ikke helt ser hva jeg skal laste ned... Endret 6. mai 2008 av Arveen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Eg trur du vil like OpenSUSE betre enn Kubuntu. Eg har greid å øydeleggje mang ein Kubuntu-installasjon, men aldri ein OpenSUSE-installasjon sjølv om eg fikla meir med OpenSUSE. Eg veit ikkje om det er berre eg som er uheldig, men min erfaring seier at KDE ikkje er like stabilt som GNOME. Nettlesaren (Konqueror) kræsjer heile tida når det er flash på sida eg går inn på, uansett om eg heve flash installert eller ei. Pakkesystemet til Kubuntu er, der i mot, overlegen pakkesystemet til OpenSUSE etter mi meining. I Kubuntu er det mykje raskare og enklare å bruke, tykkjer eg då. Det eg eigentleg freistar å seie, er at begge har sine gode og vonde sidar, og det er opp til deg kva du vektlegg mest. Om du har moglegheita så burde du freiste begge to og deretter velje kven av dei du liker best Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Som sagt vil jeg heller benytte meg av KDE 3.5 eller Gnome for øyeblikket. KDE 4 forventes egentlig ikke å bli klart for ordentlig bruk før KDE 4.1 kommer (Juni/Juli). Men hvis du likevel vil benytte deg av KDE 4.0 så anbefaler jeg OpenSUSE, da de har best implementasjon av KDE 4 i forhold til Kubuntu (personlig erfaring). Lenke til kommentar
alike Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg får bare prøve meg litt frem, så finner jeg sikkert ut hva jeg liker best. Takk for hjelpne så langt Du kan få Vista-like interface/effekter i Gnome og XCFE også, hvis du ønsker det, men KDE er kanskje det som ligner mest "rett uttav boksen". Hvis det er KDE du ønsker, så er openSUSE eller Kubuntu de beste alternativene. EDIT: En linux-distro er et separat operativsystem, og vil i de fleste tilfeller kreve en eller flere egne partisjoner. Et unntak er hvis man benytter seg av Wubi, eller Kubuntu sin integrerte wubi-løsning. Da kan det innstaleres og avinnstaleres som et vanlig program i Windows og ligge i samme filsystem. Ok. Er det noe direkte forskjeld mellom SUSE og kubuntu jeg burde vite om? Om jeg instalerer det på den måte du beskriver ved hjelp av Wubi, vil det da bli en egen oppstart eller startes det da som et hvilket som helst programm gjennom windows? EDIT: Jeg ønske å prøve ut både med KDE 4.0 og KDE 3.5 Kan noen da finne frem noen nedlastingslinker til meg hvor det bare er for meg å installere det rett inn som et windowsprogram? Hadde vert utrilog greit siden jeg ikke helt ser hva jeg skal laste ned... Har skrevet litt til i denne posten, men vet ikke om dere så det. Så jeg quota det så dere ser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå