dan83 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 hei er Picasa2 et påliterlig gratis program for etter behandling av jpge filer? Da tenker jeg på etterbehandling av skarphet, metning/saturation og kontrast! Jeg har faktisk testa det litt ut og foreløpig så virkes det enkelt og greit ut=) Jeg har også fujifilms siss finepix viewer, men merkeklig nok så virkes det som om picasa2 er bedre!? Åssen stiller Picasa2 opp mot andre gratis program, som feks Gimp? Har det egentlig mye å si hvilket program man bruker for etter behandling av jpge filer, kan man feks få skarpere resultat hvis man etterbehandler i photoshop en feks picasa2 eller Gimp? Når det gjelder raw så vet jeg a programet har en del å si, men på jpge(kun skarphet, metning og kontrast) så skulle jeg ikke tro at programet har all verdens å si...eller er jeg helt på jorde? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Tror at Picasa jobber alltid med en kopi av ditt original-bilde, så å prøve seg litt frem skader nok ikke. GIMP har jeg brukt en del den siste tiden og må si at jeg er imponert!! Har brukt Photoshop tidligere, men gikk over til Gimp p.g.a. pris og at jeg ikke vil spores til å bruke piratkopiert programvare (Photoshop legger igjen «merker/info» i bilde-filene). Tror det blir problematisk å se den store forskjellen her. Men prøv deg litt frem, kopier ut et bilde i vanlig størrelse og et som er forstørret litt i en kvalitets fotolab. Minst fire bilder der du har brukt begge programmer. Vurder det du ser. Lykke til. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Hvis det er bare lett etterbehandling du er ute etter vil jeg heller anbefale Paint.NET. Det har mange av de samme funksjonene som GIMP i en mye lettere og kjappere pakke. @flyndrefjes: Hva mener du med Photoshop legger igjen «merker/info» i bilde-filene Er det EXIF du snakker om? Hvis ikke vil jeg ha kilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå