Timeo Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Har ikke lyst å våkne opp nedi kisten min etter sykdom, pga en eller annen overarbeidet og stresset legestudent som har sett feil på papirene sine, men det slipper jeg jo hvis de kutter ut vitale organer på meg. Så hvordan blir man egentlig registrert som organdonor, og kan man velge å bare donere f.eks. ett eller flere av organene? Hjertet mitt vil jeg ha for meg selv, men f.eks. lever og nyrer driter jeg i. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det finnes ikke et donorregister i norge, dessverre. Du kan så klart fylle ut et donorkort du finner her, men det viktigste er at du informerer dine nærmeste pårørende om at du ønsker det. For det er disse som blir spurt dersom det skulle bli aktuelt Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Donorkort er tingen, printes ut selv, elller du kan hente "laminert" på ditt nærmeste legekontor eller apothek. Husk som Manfred nevner at du må informere dine nærmeste om ditt valg ettersom det er dem som må godkjenne det etter at du ikke lengre er i stand til det. Ett enkelt donorkort har ingen kraft i seg selv, utenom å faktisk opplyse om at de kan ringe den og den personen for å innhente tillatelse. Det kan faktisk bety at selv om du sier at du vil donere, legger igjen donorkort, så kan faktisk din bedre halvdel/forelder nekte dem i å ta organene dine, så det er viktig at du gjør det klart for dem at det er noe du virkelig vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå