Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

Dette påfunnet er bare idiotisk, håper hw.no innser det etter alle kommentarene som er kommet inn. Blir kanskje tungt å innrømme at det var en dårlig ide nå, men dere må bare bite i det sure eplet, dette går jo ikke an...

 

EDIT:

 

"Microsoft Windows Vista Ultimate UPGRADE Limited Numbered Signature Edition"

 

Der, nå skrev jeg det produktnavnet med klipp og lim.

 

"Microsoft windows vista ultimate upgrade limited numbered signature edition"

 

Der, nå kasta jeg vekk 10 sekunder på å skrive det om slik at det ser helt teit ut.

Endret av arokh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobb gjerne mer med grammatikk, setningsoppbygging o.l. før dere bruker energi på staving av produktnavn. De fleste Hw-artikler inneholder padder a la

Photoshop er nok det bilderedigeringsprogrammet som har mest antall plugins,...

fra første siden av toppartkkelen på forsiden akkurat nå. På neste side kan man lese:

virtualPhotographer

FilterFoundry

FreePhotoshop

 

:roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Minner meg om itavisen og trond bie "saken"... de gir faen i at leserne er uenige og gjør slik de selv vil fordi "ingen kan nekte dem det". Jo da sant det men slike steder må huske at uten lesere er poenget borte.

Lenke til kommentar
Jobb gjerne mer med grammatikk, setningsoppbygging o.l. før dere bruker energi på staving av produktnavn. De fleste Hw-artikler inneholder padder a la
Photoshop er nok det bilderedigeringsprogrammet som har mest antall plugins,...

Så enig, så enig. Det burde absolutt a høyere prioritet enn å særskrive produktnavn.
Lenke til kommentar

Hva med linker ala YouGamers.com, sakset fra en av forsideartiklene? Uansett så er jeg enig i at med den kvaliteten som artiklene har for tiden er det feil ende å starte hvis måtlet skal være å bedre de redaksjonelle tekstene. Det blir som å forsøke å reparere en synkende båt med å skifte til nye segl.

Lenke til kommentar

Det er i norske navn. Dei fleste produktnavn som er omtalte på hardware.no er engelskspråkelige, og skal skrivast med stor forbokstav i alle verb, substantiv, første og siste ord - samt litt til som eg ikkje kjem på.

 

Men fortsatt er eit særnamn meint å bli skriven som det vart i utgangspunktet.

 

Idiotisk påfunn av hardware.no, i mine auge. Og kvifor gidde å legge energi i å skrive om navn berre for å skape eit nytt hardware.no-språk når der alltids er nok av korrekturlesing som heller kan gjerast på artiklane?

Lenke til kommentar
Flott at dere nå har tatt et felles standpunkt. Jeg er forresten enig, iPod skremmer nok ikke så mange, men 1337GrApH1cCarD5 og lignende kan være utrolig tungt å lese, og ikke minst kjipt å skrive for forfatteren.

 

SÅ vi skal gjøre det fordi du liker det slik og synes det er irriterende? Hva med produktnavn som er vanvittig unødvendig lange da? Skal vi begynne å korte ned på dem synes du? De er ihvertfall minst like irriterende om ikke mer.

 

Eksempelvis (dette er et faktisk produktnavn):

"Microsoft Windows Vista Ultimate UPGRADE Limited Numbered Signature Edition"

 

Jaha... si det fort tre ganger du...

 

-Stigma

Standpunktet kunne like godt vært det motsatte (at alle sidene begynte å bruke iPod osv.), uten at jeg hadde brydd meg noe særlig. Skjønner ikke at du skal blande inn hva jeg liker og ikke liker, min mening er subjektiv og har absolutt ingenting med saken å gjøre. :)

 

Når det gjelder lange produktnavn (og lange navn, utrykk osv.) så skulle jeg gjerne brukt "variabler" altså du skriver på toppen av arket du vet du skal bruke f.eks. "Microsoft Windows Vista Ultimate UPGRADE Limited Numbered Signature Edition" mye på %mwv.%="Microsoft Windows Vista Ultimate UPGRADE Limited Numbered Signature Edition" også skriver du bare %mwv.% i teksten din på arket senere. Dette gjelder egentlig ikke når man skriver på data, da man kan buke ctrl+c, ctrl+v, men kan funke der og. (Beklager OT)

Endret av hernil
Lenke til kommentar
For alle som kommenterer at de finner GeForce, iMac, MacBook, iSight, iBook og alt mulig annet hos oss. Dette er noe vi starter med nå, så det er fullt mulig å finne kreative skrivemåter i gamle saker. Ok?

 

En gang til så kanskje folk får det med seg. Vi har nå startet med norske skriveregler. Dette vil altså få virkning fra nå av og fremover i tid. Gamle saker vil kunne inneholde navn skrevet på kreative måter.

 

Det er kanskje en ide å ikke være fult så gretten når du skriver på vegne av hw.no?

 

- - - -

 

Norskregler eller ikke, å endre på skrivemåten som blir brukt skaper bare forvirring. At dere prøver å redde kvaliteten på artikklene på Hardware.no (som i mine øyene har gått nedover det siste året) er forståelig. Men jeg tviler på at å skrive egennavn på en irriterende måte vil hjelpe noe særlig.

 

- - - -

 

iPod skrives slik fordi det skal være trykk på "i" / pause før "Pod", slik at meningen utheves, å skrive dette på en norsk måte vil ødelegge produsentens virkemiddel for å beskrive produktet.

Endret av Kaaos
Lenke til kommentar

Jeg er stygt redd for at det er snakk om mer enn bare norske rettskrivingsregler på dette punktet, det har vel så mye med rettighetene til et varemerke og respekt for et varemerke også.

Snakker vi om iPod, GeForce, nVidia og Coca-Cola, så snakker vi om varemerker - ikke særnavn. Truls, Kåre, Friele, Norge, Eniro er særnavn. Varemerker skal skrives slik de er registerte, ellers bryter man med varemerket. En "Ipod" er derfor egentlig ikke det samme som en "iPod" - selv vi ikke er dummere enn at vi forstår hva brukeren mener.

 

Det samme går jo for Internett. Et internett er et nettverk av mange nettverk - et inter-nett. Mens det vi alle kjenner som internett, og som vi surfer på hver dag - er Internett med stor I. Særnavn - The Internet.

 

Respekter varemerker, og skriv riktig. GaMe MegaPACK er ikke et trademark - og vil trolig aldri bli det. Sony PlayStation ER et varemerke, og skal respekteres sådan. Derfor blir det iPod, PlayStation og GeForce - selv i begynnelsen av en setning.

Lenke til kommentar

Nå handler ikke dette primært kun om rettskriving, men at nettverket ikke ønsker å putte logoer i tekstene. Det er selvsagt klart at produsenter må få kalle produktene sine hva de vil, men navn som "iPod" og "nVIDIA" er skrevet på denne måten nettopp for å senke lesehastigheten til leseren og for å få h*n til å gjenkjenne navnet. Dette har stor verdi i form av branding.

 

Det er langt fra tilfeldig at slike navn er utformet som de er, og det ligger markedsføring bak.

 

Putter vi disse navnene i tekstene godtar vi også at produsentene setter sine logoer i våre tekster. Som flere nevner er "iPod" ikke det verste eksempelet, men grensen må gå et sted.

 

Det er for øvrig heller ikke snakk om å "fornorske" navn, så Playstation vil ikke hete "Spillstasjon", og Circuit City vil ikke hete Kretsby.

 

Det eneste vil vil gjøre er å skrive navn mer nøytralt.

 

Jeg forstår mange reagerer på dette, og det blusset en periode opp en debatt på Amobil.no rundt dette da vi innførte denne politikken en stund tilbake. Vi syns imidlertid det er greit å "ofre" iPod for å slippe RAZR² osv.

 

Det skal for øvrig nevnes at også andre konkurrerende teknologinettsteder de siste månedene har gått over på lignende linjer, om enn kanskje ikke like konsekvent. Se for eksempel her:

 

http://mobilen.no/wip4/beste_iphone-tilbeh.../d.epl?id=27821 (Iphone)

http://teknofil.no/wip4/apple_lanserer_mas.../d.epl?id=27713 (Imac, Nvidia)

http://www.tu.no/karriere/article154667.ece (Ipod)

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/24/533522.html (Ipod)

 

Hardware-nettverket er altså langt fra alene om denne praksisen.

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar

At denne endringen skal gjøre det mer lettlest er direkte feil. Det er ikke slik at hjernen vår leser hver eneste bokstav for så å sette de sammen til et ord. Det skjer bare når vi møter på nye ord, og ord med ca 5 bokstaver eller mer som inneholder flere skrivefeil. Når vi leser en tekst med ord vi er kjent med, klarer hjernen å oppfatte teksten bare ved å "lese" mellom 1-3 bokstaver pr ord. (Kommer ann på ordets lengde)

 

Hjernen vår kjenner altså igjen ord som feks iPod og Fatal1ty uten å lese hva som står der. Hva skjer så om skrivemåten endres? Jo, i mange tilfeller vil det bli vanskeligere å oppfatte hva som faktisk står der bare ved å skumme gjennom teksten. GeForce er feks mye lettere å oppfatte enn Geforce hvis du er kjent med GeForce navnet fra før av.

 

HW's nye skrivemåte vil altså gjøre det hele mer tunglest for de fleste av oss fordi de ikke skriver merkevan på den måten som hjernen vår allerede har blitt vandt med, og hvis de bytter ut tallet i produkter som feks Fatal1ty med bokstaver så blir eventuelle tester helt verdiløse hvis du ikke vet produktets originale navn. (Regner med at det er flere enn meg som Googler for å finne flere enn 1 test når jeg skal kjøpe nytt hw...)

 

Argumentasjonen med at det ikke er gramatisk riktig er også helt feil. Merkenavn kan ikke sammenlignes med personnavn eller andre ord for den saks skyld. Et merkenavn eller navnet på en bedrift kan være fiktivt, og de som eier rettighetene til merkenavnet kan skrive det slik de ønsker. Det er på en måte som om de registrer et helt nytt ord, eller en spesiell skrivemåte for ordet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...