ATWindsor Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Nå kommer konsekvensene. Ting _blir_ tyngre å lese, merkevarer blir vanskeligere å kjenne igjen. Toppartikel på forsiden. Mcafee, Siteadvisor, Searchscan. IMO ikke det samme som McAfee, SiteAdvisor, Searchscan. Skal man først være en side som omtaler produkter, bør man også akseptere at denne omtalen kan bli en form for reklame. Eller i motsatt fall, om dere er negative kan det føre til negativ publisitet rundt merkenavnene. Dette er risikoen både de omtalende og omtalte må ta. En siste ting, AtW, hvor happy ville du vært for å bli Atw? Mister mye av gjenkjenningsverdien og lesbarheten. Personlig synes jeg ikke lesbarheten blir så mye dårligere, men det er kanskje bare meg. Forøvrig har jeg vel heller ikke utpreget meg som noen stor forkjemper for dette, kan ikke si jeg egentlig bryr meg så mye hverken den ene eller andre veien, men synes noen av argumentene imot er litt overdrevne, eller av en type man ikke bør tillegge særlig vekt (hva bedrifter ønsker om merkevarene sine feks). Når det gjelder mine initialer, så er jeg vel selv skyldig i å skrive de på en litt merkelig måte, bryr meg heller ikke her så nevneverdig om at folk srkiver det Atw, tror det er ganske vanlig også? Det riktigste ville vel kanskje vært ATW. AtW Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Nice svar fra Språkrådet om ikke annet.Husk at det samme språkrådet foreslo at bacon skulle skrives beiken på norsk. At en redaksjon går mot språkrådet er ikke heldig. Patetisk at Hardware.no hever seg over språkrådet og ikke minst en generell forståelse av særnavn. Dette skader Hardware.nos renome. Og hvis de skal skrive om McDonald's, så må de i følge deg følge norske skriveregler og endre særnavnet til Mcdonalds? Dette er bare tåpelig. Endret 7. mai 2008 av atomtissetasen Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 I artikkelen fremmes det to argumenter for denne praksisen. Det første argumentet lyder "Vi forholder oss imidlertid til norske skriveregler, som sier at egennavn skal ha stor forbokstav." Nå har vi fått en uttalelse fra Språkrådet som sier at "Skrivemåten for et merkevarenavn må respekteres, selv om man måtte mene at den er feilaktig ut fra vanlige språkregler." Dette ugyldiggjør dermed det første argumentet for denne praksisen, såfremt man ikke ønsker å bestride uttalelsen fra Språkrådet. Det andre (og eneste gjennstående) argumentet for denne praksisen er følgende: "Vi mener at produsentenes kreative PR-stunt ikke skal få forsøple våre redaksjonelle tekster." Dette er noe vanskelig å argumentere mot, men det endelige spørsmålet er og blir om dette er grunnlag nok til å utføre en praksis som har så mange åpenbare lyter? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Det andre (og eneste gjennstående) argumentet for denne praksisen er følgende: "Vi mener at produsentenes kreative PR-stunt ikke skal få forsøple våre redaksjonelle tekster." Dette er noe vanskelig å argumentere mot, men det endelige spørsmålet er og blir om dette er grunnlag nok til å utføre en praksis som har så mange åpenbare lyter? Vel, språkrådets svar er jo godt nok til det spørsmålet også: "Skrivemåten for et merkevarenavn må respekteres, selv om man måtte mene at den er feilaktig ut fra vanlige språkregler." Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jøss for en interesse for saken. 421 innlegg! Vi har tydelig mange engasjerte brukere her på forumet og bra er det. Jeg føler jeg har sagt mitt og at det bare er de mest hardbarkede skyttergravs-debattantene igjen her i tråden. Jeg er fornøyd med Hardwares standpunkt og velger å bruke min tid på andre ting enn denne tråden. Lykke til videre! Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) En ting er helt sikkert, og det er at dette er et dårlig pr-stunt fra Hardware.no. Eller var det Hardwaredottno? Endret 7. mai 2008 av atomtissetasen Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg føler jeg har sagt mitt og at det bare er de mest hardbarkede skyttergravs-debattantene igjen her i tråden. Da var det jo veldig bra du stakk innom for å si det... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Det andre (og eneste gjennstående) argumentet for denne praksisen er følgende: "Vi mener at produsentenes kreative PR-stunt ikke skal få forsøple våre redaksjonelle tekster." Dette er noe vanskelig å argumentere mot, men det endelige spørsmålet er og blir om dette er grunnlag nok til å utføre en praksis som har så mange åpenbare lyter? Vel, språkrådets svar er jo godt nok til det spørsmålet også: "Skrivemåten for et merkevarenavn må respekteres, selv om man måtte mene at den er feilaktig ut fra vanlige språkregler." Nei, svaret er heidundrandes elendig. De gir jo ikke et eneste argument. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Ingen årsak moskus So long and thanks for all the fish Lenke til kommentar
Lygre Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Har vi noe (offisielt) norsk navn for hardware? Er egentlig litt rart hvis vi ikke har det når "software" heter noe så fint som programvare. Endret 7. mai 2008 av Lygre Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 So long and thanks for all the fish Spørsmål: Heter det iPod eller Ipod? Svar: 42 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Maskinvare, jernvare, isenkram, you name it. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Har vi noe norsk navn for hardware? Er egentlig litt rart hvis vi ikke har det når "software" heter noe så fint som programvare. Maskinvare? Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Når man skriver et særnavn, er det bestemt hvordan det skal skrives utifra de som har laget navnet. I norge blir særnavn regulert. En som vil hete "Morten" til fornavn, får ikke lov å registrere seg som "morten". Derimot kan andre land ha andre regler, og når vi da skriver særnavnet blir det som om vi siterer det. En mann som heter Ronald McDonald har fått godkjent navnet sitt, og vi må skrive det likt på alle språk. Jeg synes det faller naturlig at det også skal gjelde bedrifters egennavn. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=jhttp://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Hva er poenget deres? Hvis du hadde undersøkt litt ville du funnet ut: http://www.sprakrad.no/Raad/Importord/Beiken-feiden_2004/ Dessuten var min kommentar mer ment som en spøk. I tillegg til å hinte om at jeg ikke er noen spesiell tilhenger av språkrådet og den utvanningen, spør du meg, de holder på med av det norske språk. Men det er en annen diskusjon og har ikke noe her å gjøre. Jeg synes uantsett det er bra gjort av Hardware Online AS og likestille produkter (på godt og vondt) på denne måten, noe jeg mener bør være selvfølgelig i alle redaksjonelle tekster med et objektivt synspunkt, i tillegg fremmer det lesevennlighet. Lenke til kommentar
Lygre Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Så hvis "maskinvare" er det offisielle norske navnet for "hardware" syns jeg det er litt rart at "hardware.no" er så opptatt av norske skriveregler når de selv kaller seg for hardware.no og ikke maskinvare.no. Og "gamer.no" er heller ikke særlig norsk hvis du spør meg, men. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Det har ingen verdens ting med norsk rettskriving å gjøre hva disse sidene velger å kalle seg. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Jøss for en interesse for saken. 421 innlegg! Vi har tydelig mange engasjerte brukere her på forumet og bra er det. Jeg føler jeg har sagt mitt og at det bare er de mest hardbarkede skyttergravs-debattantene igjen her i tråden. Jeg er fornøyd med Hardwares standpunkt og velger å bruke min tid på andre ting enn denne tråden. Lykke til videre! Nei men Simen1 da! Et kort inlegg fra deg som ikke bidrar med noe til diskusjonen og som i tilleg indirekte ytrer at de som allerede ikke har trukket seg fra debatten har meninger som henligger til det ekstreme. Dette likner da ikke deg! Jeg forventer lange, objektive, informative og vel begrunede inlegg på minimum 15cm fra din side. Hvis alle skulle ubegrunnet opplyse om at de var uenige og at de hadde andre ting å fåreta seg ville vi jo hatt 22 sider med IT-avisen diskusjon. Endret 7. mai 2008 av fargoth Lenke til kommentar
dios Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Uavhengig av hva som er rett skrivemåte, så synes jeg det er flott at hardware.no (Hardware.no? Edda Media?) v/Håvard Røste signaliserer en ny tid: «Vi forholder oss imidlertid til norske skriveregler,» hvilket jeg i flere år har ønsket at skulle skje. Lykke til! Joda, flott å forholde seg til norske skriveregler, men som det allerede har blitt påpekt og linka til i tråden, så har det å gjøre "iPod" om til "Ipod" ingenting med norske skriveregler å gjøre. Du er kanskje ikke en fast leser av artikler i hardware.no-nettverket, slik jeg er. Det florerer av dårlig norsk, og jeg uttrykker bare glede over at de nå ENDELIG har tenkt å gjøre noe med det. Jeg ser fram til en ny tid, en tid hvor artikkelforfattere bryr seg nok om det de forsøker å formidle til at de lar en annen person lese gjennom og korrigere språket før artikkelen publiseres. Jeg tok ikke stilling til den aktuelle problemstillingen, selv om jeg er uenig med hardware.no i hva som er korrekt bruk her. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg forventer lange, objektive, informative og vel begrunede inlegg på minimum 15cm fra din side. Egentlig ventet jeg også på det... Kan årsaken til dette være at det faktisk ikke er noen noen gode argumenter for å ikke skrive iPod? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg