Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virker som det ligger en god tanke som jeg kan være enig i bak denne avgjørelsen. Men som andre har bemerket må man i så fall være konsekvent, hvordan vil dere skrive "Fatal1ty" som allerede er nevnt?

 

Fatal1ty henspiller på Fatality... så da vil vi skrive nettopp Fatality. Ingen stor bombe?

Lenke til kommentar

Fatal1ty er forøvrig en egen måte å skrive navnet på. Det er ikke klussing med formateringen av navnet.. Liten men signifikant forskjell..

 

Forøvrig: 101% enig med forfatter.

 

edit: Er forresten litt tragisk når folk har så mye merketlihørighet at de klager på skrivemåte slik... var det ikke en fanboy artikkel på gamer.no for bittelitt siden også? Noen kunne ha hatt litt godt av å lese den kanskje?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Det rare er at etter at kjapt søk fant en haug med artikler som omhandler "Fatal1ty" produkter
Haha ^^, noen som har forglemt seg her?

 

Se også underteksten på artikkelbildet (Bilde : iStock/EricHood/montasje)... Mulig jeg er litt sær, men syntes det var litt komisk.

Har aldri irritert meg over dette fenomenet, men jeg synes nå egentlig man skal skrive navn på produkter slik produsentene har ment man skal gjøre det. Blir lettere å google ting for en med treg hjerne da :p Uansett bør man være konsekvent, og da burde det vel hete Istock også da...

Lenke til kommentar
Navn burde skrives på opprinnelig skrivemåte. Hvordan ville du likt det om andre plutselig bestemte seg for å skrive navnet ditt anderledes?

 

Det neste er vel at man begynner å oversette navnene til norsk? Spillestasjon. Eboks (iPod?). EksBoks. LitenMyk. Etc....

 

Bruk RIKTIG navn på personer og produkter mener nå jeg!!!

Ja, men da er vi enig da. Nå bruker de nettopp RIKTIG skrivemåte på Ipod og lignende navn. :)

Lenke til kommentar
Hva med "Fatal1ty"? Det har dere brukt opptil flere ganger i tester og artikler.

 

 

Det er fordi det heter, og skrives, Fatal1ty.

 

Hadde navnet vært fATtl1y, så ville riktig skrivemåte være Fatal1ty.

Endret av zlinky
Lenke til kommentar

Herregud, så viktig det er at P'en er stor og ikke I'en...er jo verdens undergang om man skriver det feil...Ipod Ipod Ipod Ipod Ipod Ipod Ipod Ipod IIIIIIIIpoooood! Sånn, nå har jeg nettop forårsaket Big Rip (ja, stor B og R :))

 

Denne diskusjonen er patetisk...om man vil skrive ipod, Ipod eller iPod får da være opp til den som skriver...

 

Og når det gjelder oversettelse av merkenavn, læreren til lillebroren min sier noe sånnt som é-pode, med norsk uttalelse.

Lenke til kommentar

Drit nå i hva som er korrekt norsk, velg det som er lettest lesbart og det som de fleste anser som riktig. Tror de aller fleste leserne heller vil lese "iPod" enn "Ipod".

 

For meg kunne er det ikke noen forskjell på å skrive hARdWAre og Ipod, begge deler oppfattes som like feil.

Endret av kris33
Lenke til kommentar

For alle som kommenterer at de finner GeForce, iMac, MacBook, iSight, iBook og alt mulig annet hos oss. Dette er noe vi starter med nå, så det er fullt mulig å finne kreative skrivemåter i gamle saker. Ok?

 

En gang til så kanskje folk får det med seg. Vi har nå startet med norske skriveregler. Dette vil altså få virkning fra nå av og fremover i tid. Gamle saker vil kunne inneholde navn skrevet på kreative måter.

Lenke til kommentar

Et bra tiltak! Flott at dere tar dette på alvor. Problemet er jo ikke at dere skriver navnene "feil", det er produsentene som gjør dette med full viten, og de kommer neppe til å skjerpe seg med det første.

 

Apropos, før skrev jeg alltid "nVidia". Så endret de selv det til "nVIDIA" og/eller NVIDIA (?). Syns det ble for dumt, så nå skriver jeg konsekvent bare Nvidia.

 

Jeg syns det er greit å lage logoer som har den kreative skrivemåten, men normale tekster burde ha den korrekte skrivemåten.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Hva om iPod er et registrert merkenavn? Da blir det feil å omskrive det fordi man ikke liker det. Har ikke sjekket hverken iPod eller GeForce, men er de registrert skal de ikke tukles med.

 

Ord som er endret/radbrukket til bruk i reklamer og produktplassering etc er jeg enig i at man godt kan tone ned i artikler.

Lenke til kommentar
Hva om iPod er et registrert merkenavn? Da blir det feil å omskrive det fordi man ikke liker det. Har ikke sjekket hverken iPod eller GeForce, men er de registrert skal de ikke tukles med.

 

Ord som er endret/radbrukket til bruk i reklamer og produktplassering etc er jeg enig i at man godt kan tone ned i artikler.

Da sitter man plutselig med en skjønnsmessig forskjellsbehandling. Det er vesentlig vanskeligere å forholde seg til enn de to ytterpunktene merkenavn og rettskriving ofte utgjør. Dette gjelder spesielt når det er snakk om at ganske mange ulike personer må utvise skjønn. Da tror jeg man er bedre tjent med at det legges felles retningslinjer for alle slik at skrivingen blir konsekvent.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...