Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

Gud, så barnslige mange av dere er... «Å nei, P-en er liten! Hva skjer? Alt er kaos... Jeg forstår ikke. Snakker de om en iPod? Nei, uff, det kan det ikke være. Hva er det de snakker om?»

Om du kanskje har lest tråden skikkelig, så hadde du forstått at det ikke er poenget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IKEA er et akronym, så IKEA blir rett skrivemåte ;)

Man uttaler ikke bokstavene hver for seg, derfor er Ikea tillatt. Når det gjelder NSB, CIA og NRK så uttaler man hver enkelt bokstav, derfor skal det skrives med store bokstaver.

 

Initialforkortede egennavn som ikke leses bokstav for bokstav, kan ha enten bare stor forbokstav eller alle store

 

* Norad eller NORAD

* Obos eller OBOS

* Unicef eller UNICEF

 

Edit: Clicky.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Jeg har i grunnen en enkel løsning på hele saken.

 

HW.no kan jo bare slutte å skrive om produkter som bruker "l33t-speak" i produktnavnet og annet slikt tøv, og så lover jeg på min side å ikke kjøpe dritt der man appelerer til fjortisene sin stadig dårligere evne til å kommunisere på et skikkelig språk.

Endret av Foleson
Lenke til kommentar
IKEA er et akronym, så IKEA blir rett skrivemåte ;)

Man uttaler ikke bokstavene hver for seg, derfor er Ikea tillatt. Når det gjelder NSB, CIA og NRK så uttaler man hver enkelt bokstav, derfor skal det skrives med store bokstaver.

 

Initialforkortede egennavn som ikke leses bokstav for bokstav, kan ha enten bare stor forbokstav eller alle store

 

* Norad eller NORAD

* Obos eller OBOS

* Unicef eller UNICEF

Artig, det var jeg ikke klar over. Har du en link til dette? Sånn av ren nyskjerrighet? :)
Lenke til kommentar

..Hvis det virkelig er et problem å vise skjønn når det gjelder diverse skrivemåter, og at mangel på retningslinjer vil føre til at skribentene går amok med kapitalene - så for all del, vær konsekvente.. :p (..Så får vi vel vente å se hvor lang tid det tar før det blir MsOffice, PowerPoint og openSUSE igjen. ;) )

 

@Ødegård: :woot:

Endret av nipsen
Lenke til kommentar
Problemet er det at i følge språkrådet SKAL det skrives "iPod", ikke "Ipod"

Link

 

Takker for linken ;)

 

Men samtidig er jo heller ikke språkrådet serlig begeistret for denne blandingen av små/store bokstaver.

Nei, begeistret er de ikke, men merkevarene er jo juridisk beskyttet?

 

Juridisk beskyttet som merkevarer ja, tviler på de har noen juridisk beskyttelse når det gjelder hvordan det skrives i en helt vanlig tekst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som tidligare påpeikt, så er ikkje iPod og Ipod det samme. Ipod er ikkje det produktet Apple har i sortementet sitt.

 

Eg ser ikkje kva som er greia med å forsvare artikkelen og påfunnet når det

- er galt i henhold til reglar for skriving av særnamn.

- gjer det tyngre å lese ein tekst

- krever tid for å skrive om navn kontra å la vere

 

Eg ser faktisk ikkje ein einaste positiv ting med det.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Enig i avgjørelsen. Markedskreftene må ikke få styre språket.

Er det virkelig mulig? Har da vel ikke døyten å gjøre med markedskrefter. Det har med sunn fornøft! Hvis produktet heter ØBoks, og om man skulle selge det i USA, ser jeg ingen grunn til at de skulle få lov til å endre det til Oebox, når produktet heter ØBoks. Om jeg laget et produkt som heter SlimSoft CalcPLUS, så heter det SlimSoft CalcPLUS, og en gjeng totalt blåste folk skulle ikke komme her å endre navnet pga. at det er "grammatisk" feil (noe det tydelig er påvist at det ikke er), og at det passer ikke inn med det redaksjonelle "bildet"(image).

 

Å i det heletatt kommet opp med noe så dumt, er meg en gåte. Det første steget Hardware.no-nettverket skulle gjort, før idiotien som dette, var å endre navnet fra hardware.no og gamer.no til noe norsk, da jeg annser dette som et større brudd på denne "norskideologien" som har begynt å blitt praktisert.

 

Birger :)

Lenke til kommentar

Hva med Grand Theft Auto IV? Her er det tydeligvis snakk om Grand Theft Autos fjerde utgave, men dere skriver samtidig Strategic Command 2, er det ikke påtide å bli mer konsekvente?

 

Jeg synes ærlig talt det er lettere å lese når merkenavn står slik vi er vant til å se dem (GeForce). Fikk så fint forklart hvordan hjernen funker ang. lesing tidligere i tråden. Kanskje HW-gutta, sorry, maskinvareguttene bør ta seg en kikk på det samme innlegget?

 

Edit: Trailer: Hail To The Chimp #8, enda en variant, jeg er forvirret!

Endret av Torinogut
Lenke til kommentar
iPod burde skrives ipod, Ipod gjelder bare når du starter setninga.

 

Forøvrig synes eg dette tiltaket er kjempefornuftig då det sliter mindre på augo.

 

 

Jeg vet ikke hvordan du skriver ditt og andres navn, men mitt navn skriver jeg konsekvent med stor forbokstav! Jeg heter Morten og ikke morten. Det er blant annet også sånn at Internett skrives med stor bokstav (og dermed ikke "internett") siden det er et navn på et nett og ikke et generisk uttrykk slik som "intranett". Førstnevnte er egennavn (man kan ikke si "et internett") og sistnevnte er et fellesnavn ("et intranett" går derimot bra).

 

Ellers er jeg enig i at det blir bedre å konsekvent skrive stor forbokstav. Nå minner jeg også om at det ikke alltid konsekvent skal være stor bokstav i alle deler av et navn. Jeg minner for eksempel om skrivemåten til DnB som var Den norske Bank og ikke "Den Norske Bank". For- og etternavn må derimot skrives med stor forbokstav både før og etter.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...