the_ruthless Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Nå handler ikke dette primært kun om rettskriving, men at nettverket ikke ønsker å putte logoer i tekstene. Det er selvsagt klart at produsenter må få kalle produktene sine hva de vil, men navn som "iPod" og "nVIDIA" er skrevet på denne måten nettopp for å senke lesehastigheten til leseren og for å få h*n til å gjenkjenne navnet. Dette har stor verdi i form av branding. Det er langt fra tilfeldig at slike navn er utformet som de er, og det ligger markedsføring bak. Putter vi disse navnene i tekstene godtar vi også at produsentene setter sine logoer i våre tekster. Som flere nevner er "iPod" ikke det verste eksempelet, men grensen må gå et sted. Det er for øvrig heller ikke snakk om å "fornorske" navn, så Playstation vil ikke hete "Spillstasjon", og Circuit City vil ikke hete Kretsby. Det eneste vil vil gjøre er å skrive navn mer nøytralt. Jeg forstår mange reagerer på dette, og det blusset en periode opp en debatt på Amobil.no rundt dette da vi innførte denne politikken en stund tilbake. Vi syns imidlertid det er greit å "ofre" iPod for å slippe RAZR² osv. Det skal for øvrig nevnes at også andre konkurrerende teknologinettsteder de siste månedene har gått over på lignende linjer, om enn kanskje ikke like konsekvent. Se for eksempel her: http://mobilen.no/wip4/beste_iphone-tilbeh.../d.epl?id=27821 (Iphone) http://teknofil.no/wip4/apple_lanserer_mas.../d.epl?id=27713 (Imac, Nvidia) http://www.tu.no/karriere/article154667.ece (Ipod) http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/24/533522.html (Ipod) Hardware-nettverket er altså langt fra alene om denne praksisen. Om man ikke ønsker å skrive produktnavn og bedriftsnavn slik de faktisk skrives, får man da heller la være. En "Imac" er ikke det samme som en iMac, og "Iphone" aner jeg heller ikke hva skulle være. Om hardware.no vil skrive anonyme artikler om anonyme og/eller ikke-eksisterende produkter og bedrifter, så skal ikke jeg stoppe dem, men jeg kan finne det for godt å slutte og lese her (etter åtte år som leser), fordi det da plutselig vil mangle substans og mening for meg. At andre nettsteder ikke kan skrive ordentlig trenger vel ikke å bety at hardware.no skal følge etter på trenden. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 det er stor forskjell på å kjenne igjen stor I og liten i. stor i ligner på l lpod Ipod iPod Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Bra HW.no (eller er det Hw.no nå?) er konsekvente på skrivemåten sin, men tror nok denne avgjørelsen er "feil". Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 skal alltid være stor bokstav etter punktum Hw. No Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 At denne endringen skal gjøre det mer lettlest er direkte feil. Det er ikke slik at hjernen vår leser hver eneste bokstav for så å sette de sammen til et ord. Det skjer bare når vi møter på nye ord, og ord med ca 5 bokstaver eller mer som inneholder flere skrivefeil. Når vi leser en tekst med ord vi er kjent med, klarer hjernen å oppfatte teksten bare ved å "lese" mellom 1-3 bokstaver pr ord. (Kommer ann på ordets lengde) Hjernen vår kjenner altså igjen ord som feks iPod og Fatal1ty uten å lese hva som står der. Hva skjer så om skrivemåten endres? Jo, i mange tilfeller vil det bli vanskeligere å oppfatte hva som faktisk står der bare ved å skumme gjennom teksten. GeForce er feks mye lettere å oppfatte enn Geforce hvis du er kjent med GeForce navnet fra før av. HW's nye skrivemåte vil altså gjøre det hele mer tunglest for de fleste av oss fordi de ikke skriver merkevan på den måten som hjernen vår allerede har blitt vandt med, og hvis de bytter ut tallet i produkter som feks Fatal1ty med bokstaver så blir eventuelle tester helt verdiløse hvis du ikke vet produktets originale navn. (Regner med at det er flere enn meg som Googler for å finne flere enn 1 test når jeg skal kjøpe nytt hw...) Argumentasjonen med at det ikke er gramatisk riktig er også helt feil. Merkenavn kan ikke sammenlignes med personnavn eller andre ord for den saks skyld. Et merkenavn eller navnet på en bedrift kan være fiktivt, og de som eier rettighetene til merkenavnet kan skrive det slik de ønsker. Det er på en måte som om de registrer et helt nytt ord, eller en spesiell skrivemåte for ordet. Jeg leser det rett fram. Personlig syns jeg det er VELDIG mye lettere å lese da iPod er Ipod, og GeForce er Geforce. Derimot syns jeg ikke vi skal bytte på tall i ord. Fatal1ty er Fatal1ty. Det blir vanskelig å oppfatte når man bytter på selve bokstaven/tegnet. Om det er stort eller ikke er ikke så viktig. I alle fall ikke for meg, og jeg har lest ganske mye. Lenke til kommentar
Andrs Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Har dere veddmål internet i redasksjonen om hvem som kan skape den største flamewaren:P? Hadde dette jeg skrivd dette på forumet hadde jeg blitt bannet for trolling:P. Uansett mener jeg at det er galskap å skrive ting på en annen måte enn det det heter. Om noe heter hardware.no kan ikke jeg begynne å skrive HardWare.No, og om det heter HardWare.No kan ikke jeg skrive hardware.no. Når en produsent bestemmer at produktet skal skrives iPod kan ikke dere bare komme å si: "dette forsøpler våre artikler! Vi skriver det slik vi har lyst!" og så skrive Ipod. Dere kan jo også slutte å skrive forkortelser med store bokstaver fordi det stykker opp teksten på en ofte uhensiktsmessig måte? En ting er å skrive feil, det er greit, alle kan gjøre det. Men det å si at jeg ikke gidder å skrive rett, DET blir for dumt. Som sagt i artikklen "Et sted går grensa". Nei, den artikelen her ble bare altfor dum. Men jeg fikk meg en god latter når jeg så det da:). Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Foretrekker den gamle måten. Når man skumleser gjennom artikler, så er det lettere å oppfatte hvilke produkter det er snakk om. Fatality vil skli mer inn i teksten og man får ikke oversikt over hva det er snakk om kjapt. Vet ikke hvordan dere andre gjør det, men jeg leser ikke alle artikler til punkt å prikke. Dersom overskriften fanger meg, kikker jeg gjennom og leser kanskje nVIDIA, RAZR par steder og finner ut at artikkelen ikke handler om de produktene jeg trodde og går videre til noe annet. Det med at dere "reklamerer" for et apple produkt ved å skrive iPod syns jeg er oppskryt. Det er selve artikkelen som enten støtter produktet eller spytter på den. Endret 6. mai 2008 av ~~Undertaker~~ Lenke til kommentar
___ Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg tror jeg skal begynne å skrive iDioti. Werner Lenke til kommentar
Essem Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Problemet er det at i følge språkrådet SKAL det skrives "iPod", ikke "Ipod" Link Se der, da er det kanskje like greit at Hardware-nettverket endrer skrivemåte. Men hvis de mener det gir en bedre leseropplevelse å skrive som de gjør, må de vel få lov til det. Likevel er mail fra språkrådet et sterkt argument. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Rett å slett patetisk!!! En iPod heter iPod hvor enn mye norsk "rettskrivning" sier noe annet. Nicket mitt er MindTooth, og ikke Mindtooth fordi det er mer riktig i forhold til rettskrivning. Jeg mener at rettskrivning går ut fra at navnene skal skrives riktig. Derav, GeForce, nForce, iPod, iPhone, MacBook, K-Lite, vBulletin, SyncMaster, osv. Birger Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Kanskje jeg må kalle meg Jørgen og, fordi Jurgis ikke er et norskt navn. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 En annen ting er at i iPod har i-en en betydning. Det er akkurat det samme som med Wii. Du kan ikke skrive WII, pågrunn at at de to i-ene (ii) symboliserer to personer. Akkurat det samme gjør i-en i iPod. "i" stood for internet, meaning that the iMac shipped with everything you would need for a connection http://en.wikipedia.org/wiki/IPod Tror dere virkelig produktnavn bare er tilfeldige grunnet at det skal se tøft ut? Da tar dere grundig feil. Det er ganske store markedsundersøkelser og vurderinger som går i et merkenavn. Det blir dumt å "korrigere" disse i tro om at dette er slik språket skal være. Lenke til kommentar
Seian Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Endelig er dette avklart, og godt er det. Det jeg synes er bra med denne er at den hjelper til å holde en konsekvent måte hvordan man skal skrive alle disse merkenavnene, noe som er bra for journalistikken. Leste en artikkel om dette som ble linket fra hw.no-forumet om det med logofisering (knis) i artikler o.l. og det er sant at ville blitt slitsomt om det handlet en artikkel om IKEA, som nå strengt tatt kan bli skrevet som Ikea. Dessuten, man slipper å fundere ørten timer på hvordan et merkenavn skrives, enten om man skulle være tvil i hva som er stor bokstav eller ikke, etc. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Så lenge det stemmer det en bruker fikk i e-post fra Språkrådet, burde vel egentlig hardware.no slutte med dette med en gang. Eller, hvis de får lov, burde vi vel kanskje ha en egen ulovlig fildelingskategori også. Merkenavn skal ikke endres, ettersom de gjerne er registrert ogjuridisk beskyttet med den aktuelle skrivemåten. Så om hardware har en artikkel om Playstation 3, er det ikke om PlayStation 3, men noe annet som har et liknende navn etter som jeg forstår det. Endret 6. mai 2008 av Goodkat Lenke til kommentar
iDude Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Endelig er dette avklart, og godt er det. Det jeg synes er bra med denne er at den hjelper til å holde en konsekvent måte hvordan man skal skrive alle disse merkenavnene, noe som er bra for journalistikken. Leste en artikkel om dette som ble linket fra hw.no-forumet om det med logofisering (knis) i artikler o.l. og det er sant at ville blitt slitsomt om det handlet en artikkel om IKEA, som nå strengt tatt kan bli skrevet som Ikea. Dessuten, man slipper å fundere ørten timer på hvordan et merkenavn skrives, enten om man skulle være tvil i hva som er stor bokstav eller ikke, etc.IKEA er et akronym, så IKEA blir rett skrivemåte Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Problemet er det at i følge språkrådet SKAL det skrives "iPod", ikke "Ipod" Link Takker for linken Men samtidig er jo heller ikke språkrådet serlig begeistret for denne blandingen av små/store bokstaver. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Problemet er det at i følge språkrådet SKAL det skrives "iPod", ikke "Ipod" Link Takker for linken Men samtidig er jo heller ikke språkrådet serlig begeistret for denne blandingen av små/store bokstaver. Nei, begeistret er de ikke, men merkevarene er jo juridisk beskyttet? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 De er juridisk beskyttet ja. Dessuten var det noen som hadde et veldig godt poeng tidligere i tråden, nemlig måten øyet oppfatter ordene på. Det er dermed feil av hardware å si at den nye skrivemåten deres er korrekt, og det er OGSÅ feil at det blir enklere å lese artiklene. Lenke til kommentar
Seian Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 IKEA er et akronym, så IKEA blir rett skrivemåte Skitt au. Som protest skal jeg ikke lese artikler som benytter seg av IKEA framfor Ikea. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Gud, så barnslige mange av dere er... «Å nei, P-en er liten! Hva skjer? Alt er kaos... Jeg forstår ikke. Snakker de om en iPod? Nei, uff, det kan det ikke være. Hva er det de snakker om?» Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg