Gå til innhold

Kulturo: Klassikeren: Radiohead - OK Computer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fant fram platen igjen for ikke så lenge siden. Vanligvis når jeg gjennoppdager album jeg fra tidlig ungdom så blir jeg ofte skuffet, nostaligen spiller meg et puss. Men med OK Computer var det omvendt. Den var faktisk bedre enn jeg husket. Omtrent det nærmeste man kommer det perfekte album.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Må innrømme jeg bladde forholdsvis fort til OKC og Exit Music på mobilen mens jeg leste (var fra før midt i The Rip på den nye til Portishead, som forresten har nesten samme effekt), og selv etter å ha hørt de fleste låtene covret i utallige stiler, står plata støtt som fjell. På denne turneen tror jeg imidlertid den kommer til å bli mindre brukt, materiale fra de andre platene låter betydelig friskere for tiden.

Selv har jeg vært nesten usunt glad i den siden jeg hørte den i '99 en gang, så hvis de hadde plukket frem f.eks Let Down i London til sommeren kunne jeg ikke ha blitt mindre skuffa:-)

Lenke til kommentar

God plate, god artikkel :)

 

Synes at endel av b-sidene/uutgitte live-spor (i allefall tidligere, følger ikke så mye med på RH om dagen) fra denne perioden er minst like geniale som låtene på albumet. Mener jeg hørte at Paranoid Android var ~10 minutter lang da de spilte den live de første gangene, det er ikke tilfeldigvis noen som sitter på et opptak av denne?

Lenke til kommentar
God plate, god artikkel :)

 

Synes at endel av b-sidene/uutgitte live-spor (i allefall tidligere, følger ikke så mye med på RH om dagen) fra denne perioden er minst like geniale som låtene på albumet. Mener jeg hørte at Paranoid Android var ~10 minutter lang da de spilte den live de første gangene, det er ikke tilfeldigvis noen som sitter på et opptak av denne?

 

Jeg lurte på om jeg skulle nevne noe om b-sidene i artikkelen, men gjorde det ikke. Uansett, kan absolutt anbefales å enten anskaffe seg "Airbag / How Am I Driving?" (kun USA) eller "No Surprises / Running With Demons" (kun Japan), for å få høre hvor bra sangene som ikke kom med på plata faktisk også er. Er nesten lik tracklist på de to platene, forresten, skal jeg anbefale en, blir det nok "Airbag".

Lenke til kommentar

Bra skrevet. Må dessverre si at jeg ikke liker Radiohead, hovedsaklig fordi vokalisten ikke kan synge. Flat, uemosjonell typisk småsur britisk popsanger. Skaper null følelser og null positivt engasjement hos meg.

 

Ellers er plata ganske interessant og ville vært noe jeg lyttet ofte til.

 

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
Bra skrevet. Må dessverre si at jeg ikke liker Radiohead, hovedsaklig fordi vokalisten ikke kan synge. Flat, uemosjonell typisk småsur britisk popsanger. Skaper null følelser og null positivt engasjement hos meg.

 

Ellers er plata ganske interessant og ville vært noe jeg lyttet ofte til.

 

CD

 

Har du hørt Fake Plastic Trees og Street Spirit fra the Bends? Eller Let Down evt. Karma Police fra OK Computer? Thom Yorke kan synge han...

Lenke til kommentar
Å kalle Tom Yorke en "flat, uemosjonell typisk småsur britisk popsanger" må være det dummeste jeg har hørt, men hver sin mening.

 

Altså, uemosjonell? What. The. Hell.

 

Jeg vet jeg fortjener litt juling, for det er jo uhøflig av meg å skrive slikt til fansen. Men for meg er det altså vokalisten som ødelegger det som jeg ellers ville sagt var veldig bra musikk.

 

CD

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...