Gå til innhold

Film: Innføring i Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå tror jeg omsider jeg har klart å få dette til. Det var jo en smal sak å lage torrent-fila, men forsøket med å få den på en tracker endte med at jeg registrerte meg hos The Pirate Bay hvor .torrent-fila nå er lastet opp.

:thumbup:

hobgoblin: Er virkelig driveren vel så god eller er åpenheten vel så god som Intel?

Lenke til kommentar
Fælt at absolutt alle skal pirke på det der, aksepter at det norske språk er oppdatert og move on. hehe, I wish...

Unnskyldninger! Det er nok dagens skoleungdom som er slabbedasker, og ikke orker å lære seg proper norsk grammatikk og artikulasjon :tease:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Fælt at absolutt alle skal pirke på det der, aksepter at det norske språk er oppdatert og move on. hehe, I wish...

Unnskyldninger! Det er nok dagens skoleungdom som er slabbedasker, og ikke orker å lære seg proper norsk grammatikk og artikulasjon :tease:

Og derfor mener drama læreren min at jeg aldri kommer til å bli skuespiller... pyttsann, kan alltids holde foredrag for Hardware.no :p

Lenke til kommentar
For de med Xorg-configs på sengetøyet er det muligens lett å manuelt sette opp oppløsninger og skjermer samt sette fglrx som bannet driver og legge inn en stable restricted, men det er dessverre et ganske langt steg fra den enkle desktop-opplevelsen fæle GNU/Linux-promotører hele tidenlegger ut propaganda om. ;)
Jepp, ATI kort er en gjenganger. For oss som har fulgt med en stund, så blir klagingen din noe malplassert likevel. Dette er et område som virkelig har bedret seg bare det siste året. Når det gjelder 8.04 så har Envy blitt lagt inn, slik at du enkelt kan oppdatere til siste generasjon fglrx uten å røre terminalen, bare prøv Applications->System Tools->EnvyNG. Dessuten har driveren blitt uendelig mye bedre på et års tid, og det er ingenting som tyder på at den prosessen stopper. Husker godt hvordan forumet ble flommet over av brukere et år tilbake fordi skjermkortene hindret dem i å installere Ubuntu. Nå kan hvem som helst med nvidia-kort rigge opp projektor on-the-fly på sin laptop med nvidia-settings, og Compiz fungerer uten hikke på min laptop.

Drivere har paradoksalt nok vært det store ankepunktet mot linux. Paradoksalt fordi det er linux sin største fordel, ingen andre OS har like god driverdekning som linux. De tre svakeste områdene, trådløsdrivere, skjermkort og suspend/hibernate, er også i rivende utvikling over bred front. Det er i det hele tatt enormt mye å glede seg over, og all grunn til optimisme. Jeg er villig til å ta et veddemål med deg på at de problemene du nå opplevde ikke vil være der på de samme maskinene når 9.04 Ubuntu kommer om et år. Rom ble ikke bygd på en dag, bare se hvor mye tull det ble når MS skiftet drivermodellen til grafikkort i Vista, og der skal jeg love deg at enorme ressurser ble lagt ned, uten at folk synes det gikk fort nok.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Kjøre og ikke "shøre" :p

Nå vet jeg ikke hvor godt du (s)kjenner Robin, men i utgangspunktet er det litt "stygt" å si sånn, siden det finnes noen som rett og slett ikke klarer å å si kj-lydene.

Ellers synes jeg det var et godt foredrag! Mora di bør være stolt av deg, Robin.

PS! AWN ser butt ugly ut med 640x480 oppløsning. :p

Lenke til kommentar

ATI 9800Pro med både fri og restricted driver samt blokking av fglrx var faktisk det som gikk mest smertefritt. Men Counter-Strike krasjet i Wine etter et par minutter så jeg satt i et nVIDIA 6800 hvor både å få opp frekvensen og installasjonen uv ufri driver tok mye mer tid. Noe av skylden har nok at jeg har 5xBNC til CRT-skjerm, så DDC-informasjon kan ikke leses ut fra signalet.

Men uansett, missforstå meg rett. Jeg skrev ikke posten for å hakke på GNU/Linux, Xorg eller noen andre på den gode siden, smilyen var der for å indikere at seriøsiteten ikke er helt på topp. Skjermer er et problem, et stort problem, men det er ikke lenge siden du alltid startet med en xorg.conf satt til 25-55kHz horisontal og 35-60Hz vertikal frekvens og måtte inn der selv og sette til 91kHz/85Hz for å få 1280x1024@85 Hz. Det er store fremskritt og f.eks mangel på stabil ufri driver ( på mitt system ) ser jeg egentlig som et problem for det er gjerne løst om seks måneder.

Ellers bruker jeg Kubuntu hvor envy ikke følger med så takk for tipset, jeg skal teste den ut.

Lenke til kommentar
Ellers bruker jeg Kubuntu hvor envy ikke følger med så takk for tipset.
Jeg også, men jeg installerer typisk kubuntu-desktop etter å ha installert ubuntu. Diskplass har jeg nok av, morsomt å følge med begge.
Lenke til kommentar

Tar jo minimalt med tid for å få Ubuntu, Kubuntu og Xubuntu på samme maskin. Installer en av de, så er det 1 kommando i terminalen, litt konfigurering (som foregår i tekstbasert GUI, om det er noe som heter det).

(Xu/Ku/U)buntu og Linux generelt kan være noe hark for en nybegynner til å få igang og konfigurert. Men når det er igang, da er det ingen over, ingen ved siden, og heller ingen under siden Windows havner i en helt annen kategori kalt gamer-kategorien.

:p

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes det blir sinnsykt rotete av å legge inn flere skrivebordsmiljøer på samme install? Blir jo kaos i gnome når jeg legger inn KDE i tillegg... :p Kunne jo selvsagt ryddet litt opp i menyene, men finnes det ikke en enklere måte enn det? Hvordan gjør dere det?

Ble kanskje litt off topic, men det passet så godt å ta det her! :)

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som synes det blir sinnsykt rotete av å legge inn flere skrivebordsmiljøer på samme install? Blir jo kaos i gnome når jeg legger inn KDE i tillegg... :p Kunne jo selvsagt ryddet litt opp i menyene, men finnes det ikke en enklere måte enn det? Hvordan gjør dere det?

Den enes kaos er den andres paradis ;)
Lenke til kommentar

Jeg får velge skrivebordsmiljø på innlogginga ihvertfall..

Den enes kaos er den andres paradis ;)

Haha! Så absolutt..

Hint(min PC):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

2d342c2712304.gif

Lenke til kommentar

Jeg får velge skrivebordsmiljø på innlogginga ihvertfall..

Selvsagt, men programmene man legger inn til Kubuntu havner da uansett sammen med Ubuntu sine.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått tid til å se det meste. Projektorer kan være noe dritt, opplevde det samme som deg ved en anledning. De fleste projektorer oppfører seg bra heldigvis. Kjempebra Robin, imponerende å se hva en så ung mann får til. Jeg håper du synes det er morsomt å skrive for hardware.no i mange år til. Vi trenger deg!

Lenke til kommentar
Da har jeg harr tid til å se del 1, virket bra så langt :)

For ta den mer intressange delen i morgen.

Bare nysgjerrig, ser jo ikke hvor mange som var der, hvor fult var rommet på de to delene?

Ca. halvfullt (dvs. 100-150 personer)

Da har jeg fått tid til å se det meste. Projektorer kan være noe dritt, opplevde det samme som deg ved en anledning. De fleste projektorer oppfører seg bra heldigvis. Kjempebra Robin, imponerende å se hva en så ung mann får til. Jeg håper du synes det er morsomt å skrive for hardware.no i mange år til. Vi trenger deg!

Takk Del, takk alle sammen egentlig. Er dere jeg skriver for, hadde jeg ikke fått lovord fra sånne som Del (og en god del av dere andre) så hadde jeg nok gitt meg for lenge sia :)

Men skal inn i militæret til høsten da, så blir spennende å se hvor mye jeg får skrevet da :S

Btw, er russetid nå for dere som ikke visste det, så blir nok litt tynt med Linux stoff frem til etter eksamenstid (midten av Juni). Men til gjengjeld har jeg en del interessant stoff i Juni/Juli måned så dere har noe å se frem til og :)

litt skrivefeil kanskje ? hardware.nos ... Hardware.no's evt, eller hva med hardwares ? xD

det er ikke ' i norsk, og det er jo hardware.no sin

da "hardware" er et engelsk ord er jeg ikke sikker på om reglene for apostrof er så klare...

hardware.no blir vel et navn blir det ikke? :S

Lenke til kommentar

Ekstremt bra, denne skal sees :) Veldig god fart på FTP-en og.

Folk er så bortskjemte relatert til hastighet... Så lenge linja er FAST og STABIL og man betaler en fast sum uansett, bør jo det nesten være det viktigste. Sist gang jeg var stuck med ISDN til daglig nettbruk er faktisk bare knapt to år siden. Think about it.

...syns det er helt greit å laste ned med 192KBps.

Helt til du prøver noe annet, 192kbps er EKSTREMT lite i dag, med mindre du leser nettaviser et par minutter om dagen. Vent, det er likevel for lite.

Endret av loathsome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...