Gå til innhold

Ubuntu har slettet alt på min externe HD!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

del: hadde det bare vært så enkelt.... når jeg booter fra live cd, så kommer ikke innholdet på den interne disken opp... ser bare en masse "linuxfiler". hvis jeg slår på en annen ekstern HD eller kobler til en minnepinne er det null problem.

ps: bachelor, ikke master...da hadde jeg skutt meg...

Lenke til kommentar

dette:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo mkdir /mnt/hd

ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount -t vfat /dev/sdal /mnt/hd

ubuntu@ubuntu:~$ sudo nautilus /mnt/hd

seahorse nautilus module initialized

Initializing nautilus-share extension

 

** (nautilus:9337): WARNING **: Unable to add monitor: Not supported

Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory

Please ask your system administrator to enable user sharing.

 

et vindu poppet opp....

post-160467-1210766023_thumb.png

Endret av ssnorre
Lenke til kommentar

kan stemme det. jeg sitter på jobb PC-en med den ekterne hd'en tilkoblet. filene som kom opp i den mappa stammer fra recoveryen til jobb PC-en? ikke sant? men det er på en ekterne hd'en jeg trenger filene fra...

hvor ser du at det tar 100GB? /mnt/hd tar 63,3 mb...

 

nå har det jo seg sånn at laptopen har samme problem. ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=949417&hl= ) kan jeg gjøre dette med bedre hell hjemme?

Endret av ssnorre
Lenke til kommentar

Ja, det var igrunnen et forslag til problemet du hadde i post 42:

hadde det bare vært så enkelt.... når jeg booter fra live cd, så kommer ikke innholdet på den interne disken opp...

Så skjekk hvordan det går hjemme du :)

Navnet og størrelsen på den partisjonen hadde jeg fra skjermbildet ditt i post 29.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden, så har ikke full oversikt over problemet, men vil tipse om dette programet.

 

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

 

Selv om det heter noe med Photo kan det brukes på mange typer file og disker. Installer (pakken heter testdisk i Ubuntu) og kjør:

 

sudo photorec /dev/navn_på_partisjon_eller_disk

 

Funker fint selv om du ikke vet filsytemet på disken, eller det er ødelagt.

 

Den skal finne alt som ikke er overskrevet av nye data.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

å jeg er så jævlig grønn og du kommer sikkert til å le godt nå...

hvor er pakken?

ubuntu@ubuntu:~$ sudo apt-get install photorec /dev/media/disk/linux

Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold

Reading state information ... Ferdig

E: Klarte ikke å finne pakken photorec

ubuntu@ubuntu:~$

ubuntu@ubuntu:~$ sudo apt-get install testdisk /dev/media/disk/linux

Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold

Reading state information ... Ferdig

E: Klarte ikke å finne pakken testdisk

Lenke til kommentar

takk for tipset!

fikk ihvertfall lagt inn programmet nå da... men

 

No harddisk found

You need to be root to use TestDisk.

 

tenker de har en sammenheng... hvordan blir jeg root? må vel da legge inn ubuntu og ikke kjøre det fra live-cd ? eller?

Endret av ssnorre
Lenke til kommentar

heh funka d jah... :blush: fint å tenke selv ;)

 

nå står den ihvertfall å analyserer... :new_woot:

 

Disk /dev/sdb - 500 GB / 465 GiB - CHS 60802 255 63

Analyse cylinder 1116/60801: 01%

Linux 0 1 1 60044 254 57 964622856

 

 

håper bare dette er riktig og at det ikke gjør vondt værre...

noen som har peiling på dette programmet som kan forklare hvordan man skal gå frem?

 

men når dette problemet er løst, er det da mulig å legge inn ubuntu som primary os, for å så legge inn windows senere? (på laptopen) vil gjerne ha begge os samtidig, noe som var planen i utgangspunktet... (har hørt det skal gå..) eller blir det bare kræsj med Grub og faen? må jeg ha de på 2 forskjellige partisjoner?

Lenke til kommentar
men når dette problemet er løst, er det da mulig å legge inn ubuntu som primary os, for å så legge inn windows senere? (på laptopen) vil gjerne ha begge os samtidig, noe som var planen i utgangspunktet... (har hørt det skal gå..) eller blir det bare kræsj med Grub og faen? må jeg ha de på 2 forskjellige partisjoner?

Hvis du installerer Windows sist av de to, så vil Windows legge inn sin egen bootloader og dermed "forsvinner" Ubuntu fra boot-menyen. (Men det skal gå an å fikse det ved å reinstallere Grub.) Derfor er det vanligst (dvs. enklest) å installere Windows først.

 

Men pass på at du ikke har noen eksterne disker osv. tilkoblet under installasjonen. Det bare forvirrer både folk og dyr .. err, maskiner.

Lenke til kommentar

Jeg har egenltlig ikke "peiling" på programmet, har bare brukt det en gang og ble veldig fornøyd da det reddet masse filer som hadde vært tapt i et år på en vannskadet minnepinne.

 

Programmet gjør så vidt jeg husker ikke noe med den originale disken, så lenge du velger å putte de gjenopprettede filene på en annen disk (det er et viktig poeng å få med seg).

 

Lykke til!

 

Bare vær forberedt å at det tar laaang tid, det gjorde det i alle fall hos meg (~1 time/GB hvis jeg ikke husker feil).

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Programmet gjør så vidt jeg husker ikke noe med den originale disken, så lenge du velger å putte de gjenopprettede filene på en annen disk (det er et viktig poeng å få med seg).

et veldig vesentlig poeng det, men jeg fikk jo ikke noe valg om det nå... fikk bare velge hvilken disk som skulle analyseres. (først fikk jeg valget om det skulle opprettes en log fil - sa nei til det (redd for å overskrive)) regner med at jeg får spørsmål om dette senere...

 

Men pass på at du ikke har noen eksterne disker osv. tilkoblet under installasjonen. Det bare forvirrer både folk og dyr .. err, maskiner.

jo takk, gjort det en gang for mye nå....

 

Jeg hadde totalkollaps av en ekstern harddisk for en tid tilbake. Jeg sjekka da pris for å få henta ut alle dataene. Jeg fik beskjed om at det kosta 1500,- bare for å analysere om det var mulig å gjenskape data. Selve recovery ville koste 5-6000,- minst!

fikk mail fra mamoz idag. de skulle ha 398,- for å ta en recovery. tror jeg går dit med PC-en ihvertfall...bare litt kjipt at jeg måtte kjøpe ny windows, hvis de skulle legge inn det. jævlig kjpt i og med at jeg har nylig kjøpt en ny pc med windows (men CD-en min virker jo ikke så...).

får prøve litt mer med den eksterne selv. lyst å få det til når jeg har kommet så langt!

 

 

men, hvorfor henger ubuntu seg opp hele tiden når jeg kjører fra live-cd. har brent ut en ny cd å, men det samme problem enda... kjipt at jeg måtte slå av PC-en når den var kommet til 90% i analysen. plutselig frøys bildet. -det gjor vel ingenting? setter den på igjen nå og går hjem..

Endret av ssnorre
Lenke til kommentar
Kanskje du kan prøve deg med SystemRescueCD  

 

Den er jo laget for nettopp sånne ting. Så den er nok litt mer stabil på området å.

prøvde det nå.. men det er jo helt gresk for meg hva jeg skal skrive... fikk ikke til å åpne gparted engang, så jeg kunne se hvilke disker jeg kunne velge... noen som kan gi meg en setning?

 

 

gikk ikke så bra med testdisk heller. fant riktingnok NTFS disken jeg leter etter (etter analysen), men fikk Segmentation fault... (etter at jeg trykte "p")

 

Disk /dev/sdb - 500 GB / 465 GiB - CHS 60802 255 63

Partition Start End Size in sectors

D Linux 0 1 1 60044 254 63 964622862

D HPFS - NTFS 0 1 1 60800 254 63 976768002

D Linux Swap 60045 1 1 60800 254 63 12145077

 

Structure: Ok. Use Up/Down Arrow keys to select partition.

Use Left/Right Arrow keys to CHANGE partition characteristics:

*=Primary bootable P=Primary L=Logical E=Extended D=Deleted

Keys A: add partition, L: load backup, T: change type, P: list files,

Enter: to continueSegmentation fault

Endret av ssnorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...