Gå til innhold

Ubuntu har slettet alt på min externe HD!


Anbefalte innlegg

Men ja, det høres ut som om Northwave kan ha rett i at harddisken kan være ødelagt. Uansett om du så hadde formatert disken med et uhell via Ubuntuinnstallasjonen eller lignende så skulle den komme opp på min datamaskin i Windows.

Det stemmer ikke. Den vil vises bare i diskbehandling hvis filsystemet er ødelagt mer enn Windows kan takle.

 

Northwave: Selv partisjoner i unhåndterbare filsystemer (Ext2/3, Reiser, etc) vil vises på Min Datamaskin hvis de er der.
Ikke alltid. Faktisk skjer det nesten aldri her.

 

Ingenting skjer av seg selv.
Jo da. Ubuntu installerer GRUB uten å spørre hverken om eller hvor, og formaterer partisjoner den tror er swap-partisjoner, selv om man IKKE har krysset av for at partisjonen skal formateres.

 

Den kan f.eks ha blitt /dev/sda, mens den interne var /dev/hda e.l.
Ubuntu har sluttet å bruke hda, alt vises som sda, også vanlige IDE-disker.

 

ssnorre, start ubuntu fra cden, og post et screenshot av begge diskene vist i GParted. Da får vi ihvertfall vite hva som har skjedd med dem.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tsg1znn: Dere har helt sikkert rett ang visning i min datamaskin. Bare jeg som er vant med noe annet :)

 

Men hva er det som skal til for at Ubuntu tror noe er swap partisjoner og hvor du har det i fra at den formaterer disse? Hvis man bruker en guidet install lager den en egen swap partisjon selv uten å formatere andre partisjoner. Under en manual install må man jo lage swap partisjon selv.

Lenke til kommentar

Ja, det med swap er jeg også meget interessert i en nærmere forklaring på.

Forøvrig legges GRUB under /boot. Dersom man ikke oppretter en egen partisjon mountet som /boot så vil selvfølgelig grub havne på / partisjonen. Ser ikke det ulogiske eller problematiske i det akkurat.

Lenke til kommentar

frozenfish: hmm :hmm: Er vel verdt det om jeg ikke finner noen annen løsning.

 

Fikk lasta ned Foremost, som jeg fikk et tips om av Northwave, men klarer jo ikke engang å innstalere det...

har en misstanke om at jeg må skrive en kommando i terminalen, men vetta faen hva... kan noen forklare?

er totalt grønn på linux... :ph34r: ...men det kommer vel etterhvert...

 

tsg1zzn: var det et sånt bilde du ønsket?

post-160467-1210165903_thumb.png

Endret av ssnorre
Lenke til kommentar
Men hva er det som skal til for at Ubuntu tror noe er swap partisjoner og hvor du har det i fra at den formaterer disse? Hvis man bruker en guidet install lager den en egen swap partisjon selv uten å formatere andre partisjoner. Under en manual install må man jo lage swap partisjon selv.
Har ikke lest det, har sett det. Det som gjør at den tror det er swap er et tall beskriver partisjonstypen (linux/ntfs/fat/os2/linux-swap/ufs/etc...). Hvis du allerede har en partisjon som har tallet til swap formaterer Ubuntu den selv om du har ikke har haket av for det.

Bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/u...uity/+bug/83166

Etter min mening er det et ganske alvorlig problem at installeren formaterer partisjoner i hytt og pine (det kan hende du har viktige data på dem). Men som dere ser ved å lese linken virker det ikke som de er spesielt interessert i å fikse det.

 

Ser ikke det ulogiske eller problematiske i det akkurat.
Ubuntu overskriver MBR uten å spørre. Det er problematisk.

 

Det ser ut som om den eksterne disken har blitt formatert med ext3, ja. Veldig merkelig. Hvis du går inn i mappen /media/disk, ser du noen filer?

Lenke til kommentar

tsg1znn: Hmm, merkelig bug. Har aldri vært borti det selv og heller ikke hørt om det. Men det er uansett ikke det som er skjedd her. Hvis den eksterne disken hadde blitt om til en swap partisjon så hadde det ikke vært filer på den.

 

Og når det gjelder mbr så gjør ikke dette noen forskjell for den gjennomsnittlige bruker. Og windows støtter ikke uten videre andre OS, mens grub fint klarer å inkludere windows.

Lenke til kommentar

NorthWave: Funka ikke så bra den koden din....

 

ubuntu@ubuntu:~$ sudo apt-get innstall foremost

E: Ugyldig operasjon innstall

 

ubuntu@ubuntu:~$ sudo apt-get install foremost

Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold

Reading state information ... Ferdig

E: Klarte ikke å finne pakken foremost

 

hvor er den den leter etter "pakken" - formost? (i og med at den ikke blir funnet) har jo lasta ned programmet...

 

tsg1zzn: ja, det liggger mye inne på media/disk

post-160467-1210234151_thumb.png

Lenke til kommentar

Beklager, en n i install på engelsk >-<

 

Denne kommandoen søker opp, laster ned, innstalerer og konfigurerer programmet. Direkte fra pakkebrønnen på nettet :) Det du har lastet ned er forøvrig ikke et "program" eller en "pakke", men kildekoden.

 

Pakken er tilgjengelig på mitt system (Kubuntu 8.04) Du må nok aktivere alle pakkebrønnene, gå til System -> Administration -> Software Sources (eller lignende) og hak av alle "repositoriene".

Lenke til kommentar

NorthWave: Yeah! funka som faen d!

men naa sliter jeg igjen...

 

foremost version 1.5.3 by Jesse Kornblum, Kris Kendall, and Nick Mikus.

$ foremost [-v|-V|-h|-T|-Q|-q|-a|-w-d] [-t <type>] [-s <blocks>] [-k <size>]

[-b <size>] [-c <file>] [-o <dir>] [-i <file]

 

-V - display copyright information and exit

-t - specify file type. (-t jpeg,pdf ...)

-d - turn on indirect block detection (for UNIX file-systems)

-i - specify input file (default is stdin)

-a - Write all headers, perform no error detection (corrupted files)

-w - Only write the audit file, do not write any detected files to the disk

-o - set output directory (defaults to output)

-c - set configuration file to use (defaults to foremost.conf)

-q - enables quick mode. Search are performed on 512 byte boundaries.

-Q - enables quiet mode. Suppress output messages.

-v - verbose mode. Logs all messages to screen

 

sier meg ingenting dette. regner med jeg skal skrive en komando for aa begynne aa scanne etter gamle filer... noen tips?

Lenke til kommentar

Hehe, et steg av gangen ;) Har aldri brukt foremost selv, men for ditt bruk ser det ut som at dette er opsjonene du trenger.

 

-i velg hvor du skal skanne fra

-t velg type filer du ønsker

-o velg hvor filene du finner skal havne

 

Så hvis jeg ønsker å hente ut .doc filer fra mappen /mnt/hd1 og legge de på /mnt/flash blir kommandoen noe slik.

foremost -t doc -o /mnt/flash -i /mnt/hd1

 

Mer informasjon finner du sannsynligvis ved å skrive:

man foremost

Lenke til kommentar
Ser ikke det ulogiske eller problematiske i det akkurat.
Ubuntu overskriver MBR uten å spørre. Det er problematisk.

Akkurat som Windows gjør, men Windows prøver ikke å finne andre OS.

Jeg vet jo at Windows oppfører seg som en bølle. Det betyr da ikke at Linux trenger å gjøre det samme?

 

Hadde det enda vært at Ubuntu klarte å få lagt til alle de andre OSene hadde det dessuten vært litt mindre problematisk. I tidligere versjoner fant den aldri min andre Linux-installasjon. 8.04 finner like godt samme distro tre ganger: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/g...ler/+bug/222596

For å si det enkelt: jeg stoler ikke på at et program som ikke klarer å unngå åpenlyse tabber som det der skal drive å fikle med bootsektoren min uten å spørre!

 

Nok digresjon, tilbake til emnet: Det ser jammen meg ut som Ubuntu er blitt installert på feil disk. Veldig merkelig.

 

NorthWave: Én n i installere, også på norsk (ja, jeg måtte slå det opp).

Lenke til kommentar

Hehe, dette greide jeg og. Og Installerte GRUB på den eksterne, lurte en liten stund på hvorfor eksternen måtte stå i.

Ante ikke hvorfor det skjedde. Men jeg tror det er grunnet av hvilken rekke SATA kablene mine er koblet + at eksternen går over eSata...

 

Men du har et større problem. Hvem i huleste installerer Linux på en 500gbyte patisjon, må være rare folk eller slike som deg, rett og slett uheldig...

 

Jeg gjør alt manuelt grunnet av at GRUB alltid greier og fucke oppstarten min opp.

Men mistet ikke noe data da.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Ser ikke det ulogiske eller problematiske i det akkurat.
Ubuntu overskriver MBR uten å spørre. Det er problematisk.

Akkurat som Windows gjør, men Windows prøver ikke å finne andre OS.

Jeg vet jo at Windows oppfører seg som en bølle. Det betyr da ikke at Linux trenger å gjøre det samme?

 

Hadde det enda vært at Ubuntu klarte å få lagt til alle de andre OSene hadde det dessuten vært litt mindre problematisk.

Windows, som er det viktigste for de fleste, har aldri feilet hos meg. Hva skulle alternativet vært: "Vil du installere GRUB (noen ville garantert hylt om lite brukervennlighet) eller bruk Windows' oppstarstlaster og ikke få startet opp Ubuntu Linux. Ubuntu vil være på en fin partisjon, men du får ikke brukt den. " ?

Lenke til kommentar

Deimos: Joda, såklart gjør den det. Hvis den ikke gjorde det ville man ikke få startet Ubuntu.

 

Men ja, som regel har Grub alltid klart å legge til Windows der sånn at jeg kan dual-boote, men nå med 8.04 klarte den ikke å legge til Windows i Grub og jeg får det heller ikke til :/ Irriterende greier.

 

tsg1znn: Grub må nesten innstaleres automatisk hvis en gjennomsnittlig bruker skal kunne bruke Ubuntu i det hele tatt. Og etter min erfaring har Ubuntu vært ganske flink til å gjenkjenne andre OSer, selv om jeg tydeligvis har hatt uflaks denne gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...