Gå til innhold

Ubuntu har slettet alt på min externe HD!


Anbefalte innlegg

Før jeg dro bort i helga innstalerte jeg Ubuntu på c: . jeg sjekket at alt var som det skulle og alt virket helt fint. Fant alt av musikk og bilder etc. Da jeg kom hjem funka ikke en dritt! får grub error 21 hvis jeg booter fra c: men funker fint hvis jeg booter fra extern HD. Dette er vel fordi jeg har både windows og Ubuntu på c:...? anyway,

 

Det merklige er hvordan Ubuntu har innstalert seg selv på min externe HD og og sletta alt av bilder og musikk!?! Alt var der når jeg dro, ignenting når jeg kom tilbake. Sånt skal vel ikke skje av seg selv??

 

 

Tok med meg den externe HD'en på jobb idag og kobla den til Windows. Da kommer den ikke opp på Min datamaksin engang... Prøver å kjøre en recovery på den nå (programmet fant disken) men får ei feilmelding:

NT_read error. error no. 1117 drv:129 LBA:268435021 (trykker jeg abort kommer ..22, ..23, ..24 osv) blocks:1740

(HD'en i laptopen er partisjonert (delt) til c: og d: , men jeg finner heller ikke igjen d: når jeg booter fra ex HD)

 

På properties står det at Partition style er MBR. Er ikke det feil?

 

Har sinnsykt dårlig peiling så håper virkelig noen kan hjelpe meg her...

Man kan si at det er ganske viktig for meg å få tilbake backupen min som lå på den externe HD. I og med at bachlor oppgaven min snart skal leveres.. og ja, det var orginalen som forsvant... Dam it!

 

-Snorre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, hvordan innstalerte du Ubuntu? Via wubi, altså som en fil i det vanlige windows-systemet, eller på en egen partisjon?

 

Og hva mener du med at Ubuntu har "innstalert seg selv" på den eksterne harddisken? Ligger Ubuntu her som en egen partisjon? evt hvilke andre partisjoner finner du på denne disken?

 

Forøvrig høres feilmeldningen du får (NT_read error) som om at det er noe fysisk galt med harddisken.

 

EDIT:

Grub Error 21 betyr at den ikke finner disken Grub (stage 1.5) skal ligge på.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Nortwave: Nyeste Ubuntu kan instaleres direkte i fra windows.

 

ssnorre: Har du innstaller et OS på den eksterne harddisken? Hvilke valg valgte du under innstallasjonen av Ubuntu?

 

Men ja, det høres ut som om Northwave kan ha rett i at harddisken kan være ødelagt. Uansett om du så hadde formatert disken med et uhell via Ubuntuinnstallasjonen eller lignende så skulle den komme opp på min datamaskin i Windows. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg til at den ikke skulle vises (eller i det minste poppe opp en beskjed om at noe hardware var koblet til nederst i høyre hjørne) er at den har takket for seg og dødd helt. Eksterne harddisker tåler etter min erfaring ikke all verden dessverre.

 

edit: Husk at hvis den er mindre en 1 år gammel så har du garanti på slike feil.

Endret av jcr.nan
Lenke til kommentar

Først og fremst, hvordan innstalerte du Ubuntu? Via wubi, altså som en fil i det vanlige windows-systemet, eller på en egen partisjon?

 

-lasta ned Ubuntu fra fra hjemmesiden og brente det ut på en cd. boota fra CD-en og innstalerte på c:.

på c: lå windows fra før, så jeg ble spurt om å lage en ny partisjon. delta da c: i 2 like store deler...

 

Og hva mener du med at Ubuntu har "innstalert seg selv" på den eksterne harddisken? Ligger Ubuntu her som en egen partisjon? evt hvilke andre partisjoner finner du på denne disken?

 

-det jeg mener er at Ubuntu ikke lå på den ekterne HD'en før helga (er bombesikker, for det var det siste jeg sjekka før jeg dro), men da jeg kom hjem gjorde den det... (PC-en sto på hele helga) Ser ut som Ubuntu har kommet inn som en egen partisjon ja... se bilde.

untitled.bmp

Lenke til kommentar

Iom at windows rapporterer om ukjente partisjoner på den eksterne harddisken, kan det virke som de er formatert med et system som windows ikke kjenner igjen. Høyst sannsynlig er dette ext2/3, og du bør dermed kunne få tilgang på innholdet ved å innstalere en driver ( http://www.fs-driver.org/ ).

 

Var det Windows eller Ubuntu som stod på helga over? Hvis Ubuntu, var du logget inn som root eller benyttet deg av su?

 

Grub feilmeldingen du får, skjer det før eller etter "loading Grub Stage 1.5" ?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Ingenting skjer av seg selv. Ser nesten ut som du har lagt inn Ubuntu på den eksterne disken, og MBR/første delen av GRUB på den interne disken.

 

Det er jo ingen C: eller D: i linux, så er du virkelig sikker på at du har lagt inn på riktig sted?

 

 

@jcr.nan: Jeg har 2 Windows-partisjoner og 4 linux-partisjoner på den ene PCen min, ingen linux-partisjoner vises i My Computer på Windows.

I tillegg har jeg en minnepinne med ext2 på, den dukker heller ikke opp i Windows.

Lenke til kommentar

Var det Windows eller Ubuntu som stod på helga over? Hvis Ubuntu, var du logget inn som root eller benyttet deg av su?

-Det var Ubuntu som sto på, og den ble kjørt direkte fra CD-en.

 

Grub feilmeldingen du får, skjer det før eller etter "loading Grub Stage 1.5" ?

-feilmeldingen kommer etter loading'en.

 

Når jeg nå la inn driverene så fikk jeg ihvertfall opp 2 nye HD'er på "min datamaskin". :D

Disse er i følge properties på 0 byte, og jeg får beskjed om at disken ikke er formatert og om jeg vil formatere nå.

Lenke til kommentar

Sokkalf: Det finner jeg veldig merkelig. Jeg hadde for litt siden en Ext2partisjon, en Ext3 partisjon og en Reiser partisjon (i tillegg til windowspartisjonen) og alle partisjonene vistes i Windows selv om jeg trengte drivere for at de skulle fungere. Jeg har også gjort det samme nå med andre partisjoneringer på maskinen og på de andre bærbare i huset. Kanskje fordi jeg bruker TinyXP?

 

Og nei det er ikke noe C: i Linux men når man innstallerer Ubuntu via windows så innstalleres det direkte på en av Windows egne partisjoner ala en virtuell harddisk.

 

ssnorre: Hmm, de driverne kan være litt problematiske. Men får du opp disse partisjonene på den eksterne harddisken om du kjører Ubuntu fra CD-en? (Live)

 

Jeg husker ikke i farta hvordan jeg fikk fikset at maskinen spør om å få formatere harddiskene (ikke gjør det :p) men du kan sikkert finne det på siden der du lastet ned driverne.

Endret av jcr.nan
Lenke til kommentar

Trådstarter sier jo han har brent CD og bootet fra den, og dermed ikke installert via Windows.

 

Det kan være fullt mulig at den eksterne disken har sett ut som første disk om den sto i under installasjon.

 

Den kan f.eks ha blitt /dev/sda, mens den interne var /dev/hda e.l.

Kommer vel også litt an på om det er USB-storage eller IDE/SATA-driverne som kicker inn først ved boot fra livecd.

Lenke til kommentar

jeg sier c: for jeg vet hvor stor den er, og dermed gjenkjente jeg den da jeg skulle innstalere. bare for å sette et navn på den som dere forstod...

 

Prøver nå å kjøre recovery på de diskene som kom opp etter jeg la inn drivere, men får følgende feilmelding:

program: feilmelding:

pc inspector: bad parameter in boot sector: bytes per sector (0) = 0!

datarecovery: Unknown filesystem

Endret av ssnorre
Lenke til kommentar

ssnorre: Hmm, de driverne kan være litt problematiske. Men får du opp disse partisjonene på den eksterne harddisken om du kjører Ubuntu fra CD-en? (Live)

-jepp det gjør jeg. men den er jo helt tom da. (bare noen ?systemfiler? for Ubuntu som ligger der). 430 GB ledig plass :cry:

 

 

Noen som kan si meg hvordan jeg får fikset at maskinen ikke spør om å formatere harddiskene når jeg prøver å åpne de?

Lenke til kommentar

Jeg ville heller satset på et recovery program som fungerer i Ubuntu. Så kjører du bare det rett fra LIVE-CD. Enklere enn å forsøke og hacke windows og windowsprogrammer til å forstå partisjonene dine (som tydeligvis er blitt ext/reiserFS).

 

https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

foremost skal visst være et program som kan hente frem en del data. Finner dessverre ikke så mange gode turtorials. http://foremost.sourceforge.net/

Lenke til kommentar

ssnorre: Det høres veldig ut som om du har formatert hardisken din og innstallert Ubuntu på den via Innstalleren på Livecden. Isåfall er mulighetene for å finne tilbake data ikke spesielt stor, men du kan prøve med datarecoveryprogrammer som NorthWave nevner. Verdt et forsøk i alle fall.

Lenke til kommentar

ja får prøve det... det er vel mulig å få ut alt som ikke er overskrevet vel?

 

tror dere at noen som jobber med dette (et verksted) klarer å få ut mer? i så fall. noen som vet en pris? småkjipt å miste oppgaven og bildene mine... :cry:

 

takker for all hjelp dere har gitt til nå! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det kan være en idé å ta backup av disken, slik den er nå. Før du gjør noe mer.

Start fra en LiveCD og kjør:

dd if=/dev/sda of=/sted-med-plass/backup-sda

 

Bytt ut sda og /sted-med-plass/backup-sda med det som passer. Da kan du jobbe med denne filen eller en kopi av filen, backup-sda, som om det var selve disken.

Lenke til kommentar

HavarN: Det er ikke bare bare å ta backup av en så stor disk :p

 

ssnorre: I teorien burde det være greit å få ut i alle fall mesteparten tror jeg. Men ja, man kan la firma gjøre det men det koster type 4-5 tusen kroner. Latterlige priser. Prøv å skaff deg kontakt gjennom bekjente med noen som er skikkelige gode med data og gjerne jobber med å fikse pcer, bygge pcer, etc. Det kan hende at de kan hjelpe deg for en mye billigere penge hvis du ikke får det til selv. Men det skal ikke være så alt for vanskelig å bruke et av programmene som kan få tilbake filer. Mener det finnes en god del av dem.

Lenke til kommentar
tror dere at noen som jobber med dette (et verksted) klarer å få ut mer? i så fall. noen som vet en pris? småkjipt å miste oppgaven og bildene mine... :cry:

 

takker for all hjelp dere har gitt til nå! :thumbup:

 

Jeg hadde totalkollaps av en ekstern harddisk for en tid tilbake. Jeg sjekka da pris for å få henta ut alle dataene. Jeg fik beskjed om at det kosta 1500,- bare for å analysere om det var mulig å gjenskape data. Selve recovery ville koste 5-6000,- minst!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...