Kvinnorna Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Kan noen forklare dette spørsmålet? Hvordan finne veien fra en klient til server, og hvilke protokoller som brukes på lag 4, 3 og 2 når en skal overføre multimedia? Hadde vært flott om noen kan hjelpe meg med dette, er et eksamenspørsmål som er blitt trekk for uten at det skal være det. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Synes wikipedia besvarer dette spm rimelig bra. http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 helt enig med deg, bare jeg som var litt for rask i avtrekkeren og kanskje giddalaus. uansett hjertelig takk! Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 OSI er en teoretisk model og har ingenting med TCP/IP å gjøre. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) OSI er en teoretisk model og har ingenting med TCP/IP å gjøre. Hehe, teoretisk modell. OSI modellen sier jo i hvilke lag ting skjer. Den definerer jo alle lag fra fysisk til protokoll og tjeneste. I tillegg spør oppgaven direkte om hvilke lag de forskjellige tingene skjer. Endret 7. mai 2008 av kpolberg Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Den er fortsatt teoretisk og har liten verdi utenfor skolesystemet. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Den kan være så teoretisk den bare vil, den sier fremdeles mye om hvordan ting henger sammen. Og foreleser har helt sikkert hatt en grunn til å dra den frem, og be om en besvarelse som viser at man kan de forskjellige OSI lagene. Ofte lærer man ikke ting fordi de absolutt er kjempe nødvendige, men fordi de øker forståelse og kan hjelpe på forståelse for andre mer relevante ting. Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Den er fortsatt teoretisk og har liten verdi utenfor skolesystemet. Brukte lærdom fra OSI modellen daglig i jobben i forbindelse med feilsøking i telenettet, så å si at den ikke har nytte utover skolesystemet tror jeg veldig mange vil være uenige i. Edit: Faktisk det eneste fra skole IT som hadde direkte relevanse til jobben Endret 7. mai 2008 av Dr.Gonzo Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Nettopp. Den hører til i klasserommet. Det nytter ikke å dra fram OSI, når det er TCP/IP oppgaven handler om. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Jeg mener du fremdeles tar feil Tordenflesk, oppgaven er egentlig meget bra, da den faktisk gir deg litt veiledning i oppgaveløsningen. Hvis du driver på med nettverk er det jo også en fordel å vite hvilke muligheter en Lag3 switch vil gi deg f.eks. Forøvrig er ikke oppgaven begrenset til TCP/IP. Endret 7. mai 2008 av kpolberg Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Hehe, et kjent spørsmål jeg fikk på MSN igår... Du går ikke tilfeldigvis første året på UiA? xD Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Hehe, et kjent spørsmål jeg fikk på MSN igår... Du går ikke tilfeldigvis første året på UiA? xD stemmer det! Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Ante meg Går siste året der så vet hva dere skal gå igjennom nå ja hehe Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Ante meg Går siste året der så vet hva dere skal gå igjennom nå ja hehe fornøyd med studiet så langt da? Er det bacheloren du snart er ferdig med eller? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Yupp Holder på med bacheloroppgaven nå, og har alt jobb i Kr.sand Men er enkelte fag jeg ikke har vært helt happy med for å si det slik. Vi har forresten en kanal på IRC som alle IT studentene kan komme på. #uiabacit @ quakenet Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 OSI modellen ubrukelig utenfor skolesystemet? Tror du bør lese litt og labbe fler RFCer. Synes det er lettere å tenke OSI for å skjønne hvordan protokoller fungerer og feks hvordan et spesifik media fungerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå