Slabbedasken Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Hitachi UltraStar15K147 36GBHDD Så på denne som systemdisk, var ikek så gale i pris og trenger jo ikke være mer en 36gb som igjen kankje er i meste laget for å drive operativsystemet... Spørsmålet mitt er, er det verdt det? Er det store forskjeller mht de 2 samsung spinpoint S-ATA2 diskene jegh ar bestillt, vil jeg merke bedring? Hvordan er støynivået på disse, vil disse diskene bråke veldig? Fant også denne fra WD: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=28202 Denne vil vel ha mindre støy går jeg ut ifra, men oppgitte søketid var jo nesten 3 ganger så høy :-O Endret 6. mai 2008 av Slabbedasken Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Jeg går ut ifra at det var SCSI utgaven du så på til rundt 1000,- ? Hvis du ikke har en SCSI kontroller vil det bli kostbart i forhold til en av de moderne SATA diskene. (en god kontroller koster noen tusen kroner) Dessuten fases det gamle SCSI grensesnittet ut og erstattes av SAS (Serial Attached SCSI). SCSI/SAS er ikke optimalisert for "desktop" bruk og yter best i servermiljø. (IOPS) Raptoren du linker til er en bra disk men er nå utdatert og erstattes i disse dager av VelociRaptor som "banker" den gamle utgaven. Prisen på den er rundt 2000,- (da er størrelsen økt til 300GB) Som systemdisk (dersom du ikke har SCSI kontroller) vil jeg da anbefale (ikke i noen prioritert rekkefølge) - Seagate 7200.11 320GB eller 500GB - WD 640GB, WD6400AAKS (finner du bare hos Amiento?, det er en ny modell) - Samsung F1 serien Etter å ha lest endel tester på nett hadde jeg nok selv valgt WD disken. Alle disse diskene benytter nyeste generasjon plater på 250GB eller mer og yter betydelig bedre enn forrige generasjon. Prismessig er de også rimeligere enn både Raptoren og Hitachien du spurte om. Endret 6. mai 2008 av Anvil Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Takker for infoen, tenkte ikke så mye over det med SCSI egentlig ^_^ kjøpte Samsung F1 spinpoint litt pga at jeg har hatt samsung før og var veldig imponert over lavt støynivå fra dem, så tror jeg bare holder meg til de diskene jeg har bestillt :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå