Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verditap på bil om den står nesten ubrukt i et år?


Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Har fundert litt på å selge min nåværende bil og kjøpe meg noe nyere (BMW).

Men, nylig fikk jeg beskjed om at jeg skal ut i førstegangstjenesten nå i Januar 2009.

Dermed lurte jeg på hvor mye en bil vil tape seg om den står tilnærmet ubrukt (i garasje) i et år?

(evt ny bil vil bli brukt og lån vil bli betalt ned noe på frem til Januar 2009)

Regner med at min nåværende bil vil tape seg mye mer enn en nyere bil. Har tenkt å selge min for ca 70.000.

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann :)

 

Har fundert litt på å selge min nåværende bil og kjøpe meg noe nyere (BMW).

Men, nylig fikk jeg beskjed om at jeg skal ut i førstegangstjenesten nå i Januar 2009.

Dermed lurte jeg på hvor mye en bil vil tape seg om den står tilnærmet ubrukt (i garasje) i et år?

(evt ny bil vil bli brukt og lån vil bli betalt ned noe på frem til Januar 2009)

Regner med at min nåværende bil vil tape seg mye mer enn en nyere bil. Har tenkt å selge min for ca 70.000.

 

:hmm:

 

En nyere bil taper seg fortere i verdi enn en gammel som regel. Det kommer selvfølgelig litt an på hva du legger i "nyere" bil, samt hva slags bil den nåværende er, hvor langt den har gått osv.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke absolutt må ha bil (når du er hjemme) under førstegangstjenesten, sier det seg selv at det mest økonomiske er å beholde den du har nå og selge den når du skal ut i tjeneste.

Verditap på "ubrukt" bil blir litt mindre enn "brukt" bil, men ikke mye. Spørs litt på hvilken bil og da. Kikk på bilannonser og feks bruktbilkalkulatoren til DinSide

Lenke til kommentar

Takker for svar og gode tips ;)

 

Den bilen jeg har nå (se signatur), håper jeg at jeg kan få igjen ca 70-80.000kr for (om jeg selger den nå).

Ville det eventuelt lønne seg og selge min nå og kjøpe en veldig billig bil å bruke den frem til jeg skal ut militæret? Tenker da på prisklasse 10-20.000.

 

Skal forøvrig ut i Sjøforsvaret, Madla om jeg ikke tar feil :hmm:

edit: Blir på andre siden av landet.

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Egenkapitalen blir jo den summen jeg får igjen på bilen, + en del sparepenger. Så da blir det vel å ta opp lån på kanskje en 100.000kr om det blir kjøp av bil. Blir lånet fryst når man skal ut i førstegangstjenesten?

 

Problemet er at jeg har så sinnsvakt lyst på ny bil :p

Endret av Mompen
Lenke til kommentar
Egenkapitalen blir jo den summen jeg får igjen på bilen, + en del sparepenger. Så da blir det vel å ta opp lån på kanskje en 100.000kr om det blir kjøp av bil. Blir lånet fryst når man skal ut i førstegangstjenesten?

 

Problemet er at jeg har så sinnsvakt lyst på ny bil :p

 

Forståelig at du har lyst på ny bil. Det er vanskelig å argumentere mot følelser. Likevel høres det rett og slett ut som å kaste penger ut av vinduet hvis du har tenkt å kjøpe deg en relativt ny og dyr bil for å la den stå i garasjen mens lån og renter løper parallelt verditapet. Hvis jeg var deg ville jeg ventet til etter militæret med å kjøpe drømmebilen, den vil jo ha falt enda mer i verdi og dermed bli billigere for deg i innkjøp om et års tid.

Lenke til kommentar

Bruker jo lite penger ellers, så vil nok kunne få spart opp en pen sum i førstegangstjenesten vil jeg tro :)

 

Fått tilbud om å kjøpe en billig Volvo 240 til 10-15000kr, kanskje jeg burde solgt BMW`en og gått over til litt svenskt stål før verditapet blir for stort? Eventuelt overskudd fra salg av BMW`en kunne jo stått og godgjort seg i banken :)

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal ha en bil som går fra a til b trenger du ikke kjøpe en bulka volvo uten varmeapparat og med defekt clutch. Hvis det ikke må være en 242 så får du f.eks en brukbar 240 eller 740 med b230f motor (elektronisk innsprøytning) og 5 gir for rundt 10 lapper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...