Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva skyldes hastighetsforskjellen?

Anbefalte innlegg

Hei,

Undertegnede har internett via kabel fra CD, og den største hastigheten - 15mb.

Tptest.se sier at hastigheten ligger på ca 13-14mb, mens hw og itavisen ligger på ca. 6-7mb.

Noen ide om grunnen til forskjellen?

Men viktigere: Da jeg hjemme lastet ned en større film, så viste Explorer sitt nedlastningsvindu konstant 77-80 kb/S, mens samme nedlasting (samme fil og server) på jobb viser konstant 700kb/S. Jobblinja har jeg målt til 32mb (både opp og ned) på tptest. Ja, en vesens forskjell, men halvparten så stor linje skal vel ikke tilsi forskjellen mellom 70-80kb og 700kb? En kollega foreslo treg server på andre siden som grunn til forskjellen, men den tregheten ville vel gjort seg gjeldenede også på jobblinja?

Noen ideer? Jeg skjønner at 15mb fra CD er litt teoretisk, men så langt unna bør den vel ikke være.

P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal måle hastighet er det viktig å måle der du er sikker på å få nok hastighet fra server. Prøv en Linuxdistro fra UIO.

Du ser hastigheten ved å trykke ctrl-alt-delete og se på nettverk.

Det er forøvrig viktig at du skjønner at KBs ikke er det samme som Kbs.

8 bit = 1 Byte. Når du måler med TPTest så er TCP det samme som du måler på andre speedometre, mens UDP er nesten rådata og derfor gir høyere tallverdi.

Lenke til kommentar

Takk for svar, l7dfa.com.

Godt å få klarert kb/s og kB/s - men i og med at nedlastingsvinduet i Explorer viser kB/s, og forskjellen hjemme/jobb er 710-720 vs. 70-80 kB/s, så lurer jeg på hvorfor jobblinja klarer ti ganger større hastighet når forskjellen på linjene er 30mb vs. 15mb (fil og server den hentes fra er lik)?

Om TPtest: Tidligere måtte man laste ned et lite program på tptest.se, men nå måler man direkte på siden. Gir den et reelt bilde på linjehastigheten (skjønte ikke UDP og TCP)?

Siste spm: Gikk inn på UiO sine side som du linket til. Skal jeg leate ned en av iso-filene der? Gikk inn på Ctrl+Alt+Delete>Oppgavebehandling>Nettverk. Hvordan ser jeg hastighet....ser bare en kurve (mulig jeg er litt treg..)?

Takk for svar.

P.

Lenke til kommentar

Du må klikke på en av filene (de er ca 700MB) da starter nedlasting og du vil kunne sjekke hastigheten som forklart tidligere.

Jeg ser TPTest har blitt endret. Før brukte man et program som viste både TCP og UDP, mens nå måler man kun TCP direkte. De fleste ISPer oppgir hastigheten i TCP og da er det mye enklere for de fleste å henge med på måleresultater osv.

For noen år siden var det som regel slik at man fikk oppgitt bruttohastighet og man fikk dermed alltid 15-20% lavere resultat på speedometre.

Jeg vet ikke hvorfor du har så stor forskjell på hjemme og jobblinjen.

Hvis du bruker Windows XP eller tidligere hjemme, så vil det ofte lønne seg å tweake TCP_receive_window. http://www.dslreports.com/tweaks

Andre årsaker til dårlig ytelse kan være problemer med annen hardware, men prøv disse tingene jeg har nevnt først. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...