ATWindsor Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Godt at folk er mer bevisst over hvilke nettlesere de har å velge mellom. Firefox er et meget godt alternativ til IE. Jeg syns fremdeles det er trist å se at Opera er så langt nede, tross i at den er en utrolig god nettleser. Virker som den stort sett er for nisjen der ute fremdeles. Håper Opera 10 blir mer tiltrekkende for folk flest når den kommer. Ja, det er synd Opera ikke gjør det bedre, men den økte andelen til Firefox er allikevel kun gledelig. AtW Lenke til kommentar
Slettet profil Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Er ikke sikker på at alle IE brukerne "sverger" til den. Selv må jeg nødvendigvis bruke IE en del på jobb. Synes forøvrig at IE7 har blitt brukbar, blant annet foretrekker jeg måten IE og Opera zoomer sider på framfor FF som kun øker fontstørrelsen. På TV'en synes jeg IE fungerer bra. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Filmreferansen var forøvrig rett, men det ble nok for kryptisk. Inngående unyttig kunnskap er påkrevd Når ikke Simen1 kom med fasit så er nok en avsløring på sin plass: 3.0 betaen av firefox har hatt det med å krasje mye. Derav navnet "gran cinema paradisico" fra "Gran paradiso" som er navnet på FF 3.0 Non echo er mynetet på kodenavnet for utviklingen av FF 2.0: "bon echo" Vi skulle fram til et godt gammeldags kjempekrasj. For flere nøtter basert på samme sort trivia; se nederst i signaturen min. (Linken er hintet for dem som ikke tar den med en gang.) Endret 6. mai 2008 av Spetsnaz Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Hvorfor er det så populært med FF i Finland og Polen? Er det p.g.a linux er mer utbredt? Jeg vet ikke om Linux er mye mer utbredt i Finland enn Norge. Såklart, jo flere som bruker ikke-Microsoft OS, som Linux, MacOS X, BSD, Solaris osv. så vil folk naturligvis bruke andre alternativer enn IE. Men selv om man kjører Windows finnes det et hav av grunner til å droppe IE. Rent bortsett fra dårlig støtte for webstandarder (som har blitt kommentert nok fra før), så har IE også vesentlig dårligere støtte for Microsofts egne OS(!) enn Firefox og Opera. IE følger nemlig nøye utviklingen av Windows, så man må ha nyeste versjon av Windows. F.eks. må man ha minimum WinXP for å kjøre IE7, og for å få tilgang til den forbedrede sikkerheten med "protected mode" må man kjøre Vista. På toppen av dette får man heller ikke installert på piratversjoner (med mindre man trikser og mikser) Firefox og Opera er ikke diskriminerende mot brukere av eldre Windows-versjoner. Opera 9 kan til og med installeres på Win'95 og NT 4.0, slik at disse også kan kjøre en fullt oppdatert, sikker og moderne nettleser. Kanskje det ikke er så mange her på berget som bruker så gamle OS, men desto flere i fattigere land. Og nettopp hvis man har så gamle OS, så får man ikke sikkerhetsoppdateringer til selve OSet (og vi må anta at det lekker som en sil), så da er det desto viktigere at i hvertfall browseren er sikker. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Synes forøvrig at IE7 har blitt brukbar, blant annet foretrekker jeg måten IE og Opera zoomer sider på framfor FF som kun øker fontstørrelsen. Zooming er endre i Firefox 3.x, så den funker vel ganske likt som Opera og IE7 (Opera var forøvrig mange år før IE når det gjelder zoom) Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Har hatt problemer med at Firefox ikke laster sider i det siste. Må restarte det hele tiden, og det gjelder for samtlige PC-er i husstanden. Har personlig problemer med IE, hver gang jeg setter laptopen iventemodus(lukker lokket) så funker ingen av IE vinduene etterpå, oppfører seg som om de ikke har nett, må starte nye for å kunne surfe videre. Alle har problemer med et eller annet. Lenke til kommentar
Jalladoode Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg må si jeg er svært fornøyd med Opera; muligheter for lagring av forskjellige sessions, to tabs ved siden av hverandre (1920x1200), full kontroll over bokmerkefiler. Største fordelen med Firefox er alle tilleggene som man kan installere. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Tviler sterkt på at de tallene der er så veldig riktige. De virker alt for høye til det jeg observerer til vanlig. XiTi Monitors skriver ingenting om hvor de henter tallene sine fra så jeg går utifra at de bruker tallene de samler inn selv fra sin egen brukerstatistikk ala Google Analytics tjeneste. En tjeneste som i hvert fall i Europa og Norden er forholdsvis lite brukt, og portoføljen av websider de samler inn statistikk fra representerer webvanene til den gjennomsnittlige bruker. Det hadde vært interessant å sett på statistikken fra TNS Gallup. De samler jo inn data fra de største sidene i Norge. Noe som sikkert representerer de sidene vanlige brukere går inn på i større grad enn XiTi Monitors. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Vel og bra at færre tydeligvis bruker IE (selv om jeg også er noe skeptisk til tallmaterialet som blir presentert). Nå er det utrolig synd at så få bruker Opera, Safari og Konqueror/KHTML. Firefox har, sett i forhold, egentlig ganske dårlig webstandard-støtte (pluss at den bruker usaklig mye RAM og CPU!!) og er IMO blitt et ganske middelmådig produkt, selv om de nok kan begynne å komme seg inn på rett kjøl igjen med v3. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Vel og bra at færre tydeligvis bruker IE (selv om jeg også er noe skeptisk til tallmaterialet som blir presentert). Nå er det utrolig synd at så få bruker Opera, Safari og Konqueror/KHTML. Firefox har, sett i forhold, egentlig ganske dårlig webstandard-støtte (pluss at den bruker usaklig mye RAM og CPU!!) og er IMO blitt et ganske middelmådig produkt, selv om de nok kan begynne å komme seg inn på rett kjøl igjen med v3. Nja. Opera, hos meg og de andre maskinene i huset, bruker mer minne enn FF. En annen ting er at Opera krasjer oftere, spesielt vis det er video i flere faner. I tillegg har man den irriterente BitTorrent støtten, som ikke var mulig å skru av ihvertfall på de første versionene (har ikke testet på nyere). Konqueror er genialt. SwiftWeasel er bedre IMHO. Synes FF/SW fungerer greit, uansett har det alle plugins'a jeg liker:) Lenke til kommentar
Jalladoode Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Er bare å sette torrentfiler til å lagres til disk. Det var det første jeg gjorde da Opera kom med den innebygde torrentklienten. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 I tillegg har man den irriterente BitTorrent støtten, som ikke var mulig å skru av ihvertfall på de første versionene (har ikke testet på nyere). Det var fullt mulig å skru av BitTorrent-støtten da den kom for første gang. Var kanskje ikke så intuitivt ser det ut til. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Hmm, noe som kan hjelpe meg angående Mozilla Firefox? Hvis jeg avslutter browseren, men kommer på igjen at jeg må starte browseren igjen for å sjekke noe, så kommer ikke firefox fram! Jeg trykker på ctrl+alt+delete sjekker på oppgavebehandlingen, og der er firefox under prossesorer Er det noe instillinger jeg må fikse på eller no? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 hvordan vet harware.no hvlken nettleser jeg bruker ? kan ikke huske at det har vært noen undersøkelse på det Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 elg-elg123; det registreres i tilfelle hver gang du er innom sida, helt automagisk. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 I tillegg har man den irriterente BitTorrent støtten, som ikke var mulig å skru av ihvertfall på de første versionene (har ikke testet på nyere). Det var fullt mulig å skru av BitTorrent-støtten da den kom for første gang. Var kanskje ikke så intuitivt ser det ut til. Hmm, ikke i innstillinger ihvertfall. Muligens jeg overså noe, men letet gjennom alt av valg og opsjoner flere ganger. Eller ligger den i et slags script som man har i FF? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 det gallup greiene som kommer opp på status baren nederst på skjermen ? jeg har hør at det skal fines programmer ( anti spy) som hindrer noen å snoke på maskinen min, og har da regnet med at denne også blir stoppet av programmet, men det er kanskje feil. da kommer man opp i en annen debatt om hvor sikker anti-spy er Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) todda7 -2rst1-: Anten Verktøy --> Innstillinger --> Avansert --> Nedlastingar --> fjern haka som skjuler filtyper Opera handterer, og søk etter torrent. Klikk Endre og velg kva program torrentfilene skal opnast i. Eller gå til opera:config#BitTorrent|Enable, fjern haka og lagre. Endret 6. mai 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 det gallup greiene som kommer opp på status baren nederst på skjermen ? jeg har hør at det skal fines programmer ( anti spy) som hindrer noen å snoke på maskinen min, og har da regnet med at denne også blir stoppet av programmet, men det er kanskje feil. da kommer man opp i en annen debatt om hvor sikker anti-spy er Det er ingen som "bryter seg inn" og snoker på PCen din Tvert i mot er det nettleseren din som høyst frivillig sender av gårde browser headers, og disse forteller litt av hvert om maskinen din: navn på OS, nettleser... Enkelte nettlesere lar brukeren manipulere browser identification, blant annet kan Opera og Konqueror gjøre dette, slik at de utgir seg for å være en annen browser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå