ArildNor12 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Ønsker et drømmestativ som oppfyller alle mine ønsker. Er det mulig? Ønsker erfaringer med hvilke stativer som tåler kulde og hvilke som ikke tåler kulde. Ønsker et veldig godt stativ som egner seg godt til alle formål. Tåler kulde veldig godt uten at noe knekker. Tenker da på at stativet må tåle minus 10 grader men aller helst minus 20 grader. Jeg tenker at det er bedre med ett godt stativ (selv om det koster mer) enn ett dårlig stativ hvor ting knekker og hvor man fryser fingran av seg. Eller et aluminiumstativ med låsemekanisme i plast, så utvider plast og aluminium forskjellig, som reulterer i at ting knekker. I lengden kan det bli en dyr fornøyelse å kjøpe billig stativ. Følgende kriterier ønskes: - Tåler kulde (-10/-20) - Lett. - Solid. - Makro fotografering. Eller kansje man burde kjøpe eget stativ for makro? Har tenkt litt på karbonfiber. Og lurer på om det er et materiale som tåler kulde veldig godt. Har sett litt på Benro Karbon stativ C-258 n6 Og har sett litt på Benro Kulehode KS-1 www.benro.com Er det noe låsemekanisme eller andre ting på disse karbon stativene som ikke er laget i karbonfiber men plast, som kan resultere i at det knekker ute i kulda? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 For det første så krymper metaller når de blir kaldere (så det er ingenting som vil knekke), og for det andre er det ikke akkurat ekstreme temperaturer du snakker om. Alle stativer tåler 10-20 minusgrader. Men når det er sagt er det veldig fornuftig å se seg om etter et kvalitetsstativ, men jeg tenker da på kvalitet i forhold til vanlige målestokker som stabilitet, et hode som tåler vekten av utstyret ditt osv. Derfor vil jeg anbefale deg å se bortfra kuldespørsmålet og søke etter "standard" stativanbefalingstråder. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Ikke i tvil; Kjøp Sachtler DA75L. Det tåler alt og har låseanordning som uten problemer kan betjenes med svære hansker. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Har Velbon Sherpa CF535 med kulehode kjøpt hos Japan Photo for 1899.- http://www.japanphoto.no/product/stativer/...5-med-kulehode/ Er solid og synes det fungerer greit,har prøvd det ned til en ca -10 "har ikke vært så himla kalt i vinter"Det er neopren på beina og det følger med "bønnepose" pluss at det har vater på 2 aksler og du kan ha opptil 4 kilo kamera/objektiv på det,du kan bruke mittrøret som monopods og på beina er det både pigger og gummiføtter. Alt er i karbon,magnesium og aluminium utenom klemlåsene til teleskopbeinene,ser ut å være av en form for Nylon/hardplast. Her kan du lese litt mer om Sherpa PRO CF-535 http://www.velbon-tripod.com/sherpa_pro01.htm Her er en link til innlegget mitt angående Sherpa PRO CF-535,har lagt inn noen bilder av det der. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=920714&hl= Så har du mulighet til det,så stikk en tur innom JP. Ps. enkelte plasttyper tåler mer kulde en metaller før det knekker. Lenke til kommentar
ArildNor12 Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Når jeg tenker på stativ som tåler kulde så tenker jeg ikke på at aluminium knekker. Men at låsemekanismer etc. kan være laget av plast eller lignede stoffer som har en tendens til å knekke i kulde. Har ikke funnet ut noe særlig angående hvilke stativer som benytter seg av hvilke stoffer i låsemekanismer etc. Men har kommet fram til at Sachtler, Swarovski og Manfrotto lager gode stativer. Manfrotto har godt utvalg i ekstrautstyr og reservedeler. Sachtler 75 L er for stor når den er sammenslått 81,5 cm og for dyr, 4290 kr uten hode. Swarovski Stativ 1 er for stor når den er sammenslått 78 cm men har akseptabel pris, 2450 kr med hode. Stativet er i prinsippet det samme som Manfrotto 055 SS + Manfrotto 128 RC hode. Ser ut til at jeg velger Manfrotto 055X Wilderness Aluminium Tripod. Med strammeklips, utskrubare fotpigger og leggvarmere. Lav minimumshøyde. Uten PRO søyle. Beina kan slås helt ut for nærfoto. 1427 kr uten hode. closed length: 61 cm minimum height: 7 cm maximum height: 178 cm maximum height (with center column down): 137,5 cm weight: 2.30 kg load capacity: 7.00 kg material: aluminum leg cross section: round column cross section: three-faceted leg sections: 3 Så må jeg ha et hode. Synes at dette spesielle hode ser lovende ut Manfrotto Kulehode Grip Heavy Duty 322. Kulehode med ett grep. Hvis noen har erfaring med dette hode så ønsker jeg tilbakemelding. Manfrotto Kulehode Grip Heavy Duty 322 Høyde: 11 cm Vekt: 600 gram Lastekapasitet: 5,0 kg Link til stort bilde Endret 20. mai 2008 av ArildNor12 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Så må jeg ha et hode. Synes at dette spesielle hode ser lovende ut Manfrotto Kulehode Grip Heavy Duty 322. Kulehode med ett grep. Hvis noen har erfaring med dette hode så ønsker jeg tilbakemelding.Manfrotto Kulehode Grip Heavy Duty 322 Høyde: 11 cm Vekt: 600 gram Lastekapasitet: 5,0 kg Ta dette med en stor klype salt, for jeg har ikke prøvd dette hodet selv, men jeg mener å huske å ha lest troverdige rapporter som går på at det har en tendens til å sige. EDIT: Ellers har jeg erfaring med storebroren til det Benrostativet du starta med. Fine saker vil jeg si. Mitt har tålt en god del juling. Endret 20. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
ArildNor12 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Da blir det i allerfall ikke Manfrotto Kulehode Grip Heavy Duty 322. Kjøper ikke et produkt som kansje siger. Det er jo ett vesentlig poeng med et stativ, og det er at ting skal stå i ro. Godt å få litt respons på Benro merket. Sitter nå med 2 alternativer som jeg vurderer. Alt.1 - Benro Karbon stativ C-258 n6. 155 cm / 135 cm, Folded Height 53, cm, 1,59 kg. kr 2395,- - Benro Kulehode KS-1,Vekt: 0,56 kg. Maks vekt: 12 kg, Fits Tripod Series 1 og 2. kr 995,- Alt.2 - Manfrotto 055X Wilderness Aluminium Tripod.178 cm / 137,5 cm, Folded Height 61 cm, 1427,- - Men er usikker på hvilket hode (eller hurtigkobling. Det som skiller disse 3 hodene er jo selve hurtigkoblingen pluss at RC0 og RC4 har vater. Manfrotto Kulehode Midi 488 m/RC0 Hurtigkopling, kr 884,- Manfrotto Kulehode Midi 488 m/RC2 Hurtigkopling, kr 886,- Manfrotto Kulehode Midi 488 m/RC4 Hurtigkopling, kr 938,- Lurer på om det er noen som vet om RC4 Hurtigkopling passer på mitt kamera, ikke for stor, i veien, stikker ut. For det er jo kjekt å alltid ha hurtigkopling på kameraet. Har standar størrelse på speilreflekskameraet mitt, Canon EOS 30D. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 RC4 kjenner jeg ikke. RC2 derimot, det har jeg sterke synspunkter på Har et 486RC2 selv. Selve hodet er ikke så verst, men festesystemet liker jeg ikke. Hvis ikke du strammer bøylen ganske kraftig kan det vandre ganske mye sideveis. Og selv etter kraftig strammming vandrer mitt noe. Kanskje ikke det helt store problemet med kortere optikk, men jeg vil ikke anbefale det til 200mm og oppover. Lenke til kommentar
Linken Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Interessant tråd for en som vurderer mye av de samme produktene Tenker relativt lav vekt, liten sammenpakket størrelse, mulighet for makro og ikke minst god kvalitet til best mulig pris. Tror dessverre ikke det er så lett å inngå store kompromisser her! Jeg har sett på flere alternativer fra USA. Enten å kjøpe der borte i sammenheng med en reise eller bestille hjem. Da kommer det selvfølgelig frakt og moms på produktene. Se denne linken for mine vurderinger. Fikk flere gode tips der Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Alt.1 - Benro Karbon stativ C-258 n6. 155 cm / 135 cm, Folded Height 53, cm, 1,59 kg. kr 2395,- - Benro Kulehode KS-1,Vekt: 0,56 kg. Maks vekt: 12 kg, Fits Tripod Series 1 og 2. kr 995,- Alt.2 - Manfrotto 055X Wilderness Aluminium Tripod.178 cm / 137,5 cm, Folded Height 61 cm, 1427,- - Men er usikker på hvilket hode (eller hurtigkobling. Det som skiller disse 3 hodene er jo selve hurtigkoblingen pluss at RC0 og RC4 har vater. Hvorfor vurderer du ikke Manfrotto-stativet med Benro kulehode? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hvorfor vurderer du ikke Manfrotto-stativet med Benro kulehode?God ide. Dette Benro hodet har fått litt pepper pga varighet, men det gir nok mye for pengene. Det er såpass populært at sjansene for å høre om eventuelle problemer er store. Jeg har inntrykk av at det er stabilt. Jeg har i hvert fall ikke hørt at det siger. Lenke til kommentar
perbl Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Apropos hode, det virker som om du er villig til å legge endel penger i det. Da ville jeg kanskje også gått opp og sett på de virkelig gode hodene, som Markins og RRS. Den byggekvaliteten og presisjonen du føler med koblingene her, er noe ganske annet enn de rimeligere Benro og Manfrottoalternativene som har vært nevnt så langt. Selv har jeg et RRS BH-55 med RRS L-plate til kamerahuset, samt en Wimberley-plate festet til 70-200-objektivet, dette er utstyr som virkerlig sitter godt og er presisjonsprodusert på et helt annet nivå enn de universalplatene du får til de rimeligere hodene. Dette er utstyr som koster en god del penger, men som samtidig vil vare livet ut hvis du tar greit vare på det, samt er så bra produsert at du ikke vil finne noe særlig annet som vil friste deg til å bytte det ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå