panzerwolf Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Vet noen hvordan man måler styrken/ trekkraften i en bue? Har en trinsebue jeg kjøpte for noen år siden men nesten ikke fått brukt. Nå har jeg derimot plass til å prøve meg på denne hobbyen igjen, men jeg kunne gjerne tenke meg å vite hvor kraftig den er mtp. innkjøp av piler og slikt. Merket er Safari II og jeg estimerer rekkevidden til å være 150-200 meter Lenke til kommentar
Quijote Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Eg antar man kan måle det ved å se på tyngden som skal til for å trekke buen. Dette kan nok gjøres på ulike måter, dersom du har ein kraftmåler (f.eks. slik man ofte måler vekten til tunge gjenstander bilde). Bare å trekke opp buen med denne, og lese av målingen. Elles kan du jo improvisere ein ved å henge på ein behaldar som du kan legge ei kjent vekt på. Nok til at buen trekkes fullt. Om dette gir korrekt verdi er eg ikkje 100% sikker på siden eg ikkje kjenner til den tekniske definisjonen på "dra-vekt". Endret 9. mai 2008 av Quijote Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Strekk ut buen med en vekt som viser Newtonmeter Lenke til kommentar
Quijote Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Det er da det som er blitt sagt? Å måle kraften som skal til for å trekke buen, er det samme som å måle vekten (som tyngdekraften virker på) slik at buen blir trekt. Strengt tatt er alle vekter kraftmålere. Menmen... Lenke til kommentar
sierratec Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) du får kjøpt egne buevekter som måler i pound, ser ut som en vanlig fiskevekt, men om du har en vanlig håndholdt fiskevekt gjør den nok samme jobben:) Da tar du antall kilo som du leser av å deler det på 0,45, så vet du hvor mange pound bua er. Men for å ta ut piler så bør du også vite draglengde å hvilken hastighet du har i trinsene. Endret 10. mai 2008 av sierratec Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå