Gå til innhold

Hvordan måle styrken i en bue

Anbefalte innlegg

Vet noen hvordan man måler styrken/ trekkraften i en bue? Har en trinsebue jeg kjøpte for noen år siden men nesten ikke fått brukt. Nå har jeg derimot plass til å prøve meg på denne hobbyen igjen, men jeg kunne gjerne tenke meg å vite hvor kraftig den er mtp. innkjøp av piler og slikt. Merket er Safari II og jeg estimerer rekkevidden til å være 150-200 meter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg antar man kan måle det ved å se på tyngden som skal til for å trekke buen. Dette kan nok gjøres på ulike måter, dersom du har ein kraftmåler (f.eks. slik man ofte måler vekten til tunge gjenstander bilde). Bare å trekke opp buen med denne, og lese av målingen.

Elles kan du jo improvisere ein ved å henge på ein behaldar som du kan legge ei kjent vekt på. Nok til at buen trekkes fullt.

Om dette gir korrekt verdi er eg ikkje 100% sikker på siden eg ikkje kjenner til den tekniske definisjonen på "dra-vekt".

Endret av Quijote
Lenke til kommentar
:closedeyes: Det er da det som er blitt sagt? Å måle kraften som skal til for å trekke buen, er det samme som å måle vekten (som tyngdekraften virker på) slik at buen blir trekt. Strengt tatt er alle vekter kraftmålere. Menmen...
Lenke til kommentar

du får kjøpt egne buevekter som måler i pound, ser ut som en vanlig fiskevekt, men om du har en vanlig håndholdt fiskevekt gjør den nok samme jobben:) Da tar du antall kilo som du leser av å deler det på 0,45, så vet du hvor mange pound bua er.

Men for å ta ut piler så bør du også vite draglengde å hvilken hastighet du har i trinsene.

Endret av sierratec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...