Gå til innhold

Router eller accesspkt?

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk bredbånd fra telenor sa han fyren fra bredbåndspatruljen at hvis jeg skulle ha trådløst nettverk, måtte jeg kjøpe et trådløst accesspkt, da modemet til telenor også var en router. Som sagt så gjort, og dette fungerte helt utmerket.

Nå har jeg byttet til bredbånd fra canal digital gjennom kabeltv, og har koblet opp mitt accesspkt på samme måte som jeg gjorde når jeg hadde telenor. Dette fungerer forsåvidt helt greit, bortsett fra at jeg sliter med hastigheten på det trådløse nettet. Har nå funnet ut at det mest sannsynlig er accesspunktet mitt som er for dårlig, og hadde tenkt å kjøpe noe nytt.

Siden alt utstyret mitt står i stua, kommer jeg kun til å koble meg opp trådløst. (max tre pcer).

Hva er egentlig forskjellen på en router og et accesspunkt? Hva fungerer med modemet til canaldigital? Og er det noen som har tips til hva jeg bør kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modemet til Canal Digital har ikke router, så du bør kjøpe deg en trådløs router, alle skal fungere uten problem...

Forskjellen mellom router og trådløst tilgangspunkt finner du ved å søke litt rundt på forumet, har vært mange tråder om emnet, men en trådløs router har innebygget accesspunkt, så det er like greit å kjøpe det :)

Linksys WRT54GL er en grei og relativt billig router, med mindre du har noen spesielle behov?

Når du sier du sliter med dårlig trådløs hastighet, er det mellom maskinene eller ut mot internett?

Lenke til kommentar
Når du sier du sliter med dårlig trådløs hastighet, er det mellom maskinene eller ut mot internett?

Det gjelder ut mot nett. Når jeg plugger pcen rett i modemet får jeg mellom 13-14 mbit (som er lovet hastighet fra CD) Men trådløst har jeg rundt 5-7mbit (målt på 1 m avstand fra accesspkt.)

Lenke til kommentar
Rart... Mange andre sendere i nærområdet som sender på samme kanal som deg?

Det er endel andre trådløse nett i nærheten, samt at jeg har trådløs ip-telefon hvis det har noe å si?

Hvordan ser jeg hvilken kanal det sendes fra, og kan jeg bytte til en annen kanal på mitt accesspkt enkelt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...