Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brød for hveteallergikere

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig (ca. 2 uker siden) fått bekreftet hveteallergi. Venter fortsatt på beskjed om jeg har cøliaki, men skal hvertfall spise mat uten hvete til jeg eventuelt får beskjed om at jeg har cøliaki. Får derimot enda ikke lov å spise glutenfritt. Det jeg lurte på er om noen har noen gode oppskrifter på brød helt fritt for hvete? Begynner å bli litt lei rugknekkebrød og rugbrød :p

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da spelt er en hvetesort er ikke rene speltbrød ett alternativ. Går med noe spelt, men ikke veldig mye.

Takk for tipset Bellicus, men glutenfritt er ikke svaret, da det er hveten og ikke glutenet jeg er allergisk mot. Dessuten er glutenfritt mel altfor dyrt for en stakkars student. Kan hende den blir aktuell da jeg får svar fra cølliaki prøvene mine da, men inntil da skal jeg ikke spise glutenfritt.

Derimot ønsker jeg oppskrifter på brød med alt annet mel enn hvete i. Til nød kan det være noe speltmel i det, men helst 100% hvetefritt.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_M_*
Spelt er en del av hvetefamilien, en hvetesort som har 48 kromosomer, i samme gruppen som "vanlig hvete" som brukes i brød. Tåler noe spelt, så kan godt poste oppskrifter på brød med noe spelt, men ikke med spelt som hovedingrediens.

Om du benekter evolusjon burde det gå greit, ikke sant ;)

Sorry, kunne ikke dy meg. Men seriøst lurer på hvorfor kreasjonister forklarer noe slikt (men så er ikke den gruppen kjent med å komme med forklaringer da).

Kjipt at jeg ikke har noe å bidra med for deg, håper du finner noe mat som du kan spise.. :)

Lenke til kommentar

Havremel kan jo brukes istedenfor hvetemel, brødene blir hardere og mer smulete, men de smaker skikkelig godt og er virkelig sundt. Så det er jo bare til å finne seg en brødoppskrift på google, og så erstatte hvetemel med havremel.

Lenke til kommentar
Lollypops Ketolysegrøvbrød:

3 dl (en boks) Cottage Cheese

7 egg

½ ts salt

100 g kruskakli

100 g sesamfrø

200 g linfrø

1/2 dl matolje

Linfrøene legges i bløt i 2-3 timer. Avrennes godt i sikt. Skyll gjerne frøene i sikta mens du rører rundt for å "vaske bort" litt av guggen. Eventuelt kan du knuse frøene. Det blir like bra.

Ta egg og CC i en bolle, og mos det mes stavmikser, kjøkkenmaskin el.l.

Bland så alle ingrediensene godt, og hell dem i brødform(er).

Brødet hever bittelitt, men ikke mye.

Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader. Kanskje tilogmed lenger, litt avhengig av ovnen din.

Når brødet er ferdigstekt må det legges til avkjøling på rist over natten (hele dagen om du steker det på morgenen).

Hvis det ikke får avkjøles luftig/stekes lenge nok blir det lett klissete.

Husk å bruke bakepapir i forma.

HERLIG brød. Faller ikke sammen når det er avkjølt heller.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

ok. Skal jeg prøve Bellicus. Takk überGoliath, får prøve det ut og se om det er så godt som de på forumet der påsto. Egentlig ingen fan av lavkarbobrød, siden det som oftest ikke er noe godt, men det fikk jo gode tilbakemeldinger, så da forsøker vi.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest anny-grethe sandneseng

Hei.

Har nylig (ca. 2 uker siden) fått bekreftet hveteallergi. Venter fortsatt på beskjed om jeg har cøliaki, men skal hvertfall spise mat uten hvete til jeg eventuelt får beskjed om at jeg har cøliaki. Får derimot enda ikke lov å spise glutenfritt. Det jeg lurte på er om noen har noen gode oppskrifter på brød helt fritt for hvete? Begynner å bli litt lei rugknekkebrød og rugbrød :p

Takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...