grizley Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Hei. Etter å ha vært en tur innom FotoVideo i går, har jeg nesten bestemt meg for å gå til anskaffelse av nevnte kamera. Det jeg lurer på er som følger: Hvordan er ISO egenskapene på det kameraet? I forhold til 40D. Kanskje litt rart å sammenligne ISO egenskapene til et så gammelt kamera med 40D. Det dukker sikkert opp flere spørsmål om kameraet, men det tar jeg etterhvert Grunnen til at jeg vurderer Mark II foran Mark III er at jeg da kan få kjøpt blits og litt snacksy glass i tillegg. Der vurderer jeg 28 1.8 USM, 50 1.4 USM, 85 1.8 USM og på sikt 135 2.0L USM. Jeg setter også på om jeg kan bli fortalt fordeler og ulemper med Mark II Edit: La til et objektiv i ønskelisten. Endret 6. mai 2008 av grizley Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Tja, det er jo fortsatt et bra kamera. Jeg kan ikke fortelle deg om støyforskjellene, men 40D ligger nok et hakk foran. Fordelen med 1D er at det er et robust og raskt kamera. Ulempene er at det er stort og tungt. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Tja, det er jo fortsatt et bra kamera.Jeg kan ikke fortelle deg om støyforskjellene, men 40D ligger nok et hakk foran. Fordelen med 1D er at det er et robust og raskt kamera. Ulempene er at det er stort og tungt. Takk for svar Når det gjelder størrelse og tyngde, så gjør ikke det noe. Jeg holdt en kamerat sin Mark IIn med 70-200L 2.8 IS, og jeg likte vekten. Jeg kan gå ut i fra at Mark II og Mark IIn veier sånn nogenlunde likt? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg kan gå ut i fra at Mark II og Mark IIn veier sånn nogenlunde likt? Ja, de er tilnærmet identiske i vekt. Jeg kan ikke fortelle deg om støyforskjellene, men 40D ligger nok et hakk foran. Mine erfaringer tilsier at de er mer eller mindre like gode på ISO 1600 og 3200 - det er der jeg har gjort sammenligningene. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Jeg kan gå ut i fra at Mark II og Mark IIn veier sånn nogenlunde likt? Ja, de er tilnærmet identiske i vekt. Jeg kan ikke fortelle deg om støyforskjellene, men 40D ligger nok et hakk foran. Mine erfaringer tilsier at de er mer eller mindre like gode på ISO 1600 og 3200 - det er der jeg har gjort sammenligningene. Takker for svar igjen Da ser det ut til at det blir en Mark II med et eller flere av de objektivene jeg nevnte i første post Edit: leif Endret 7. mai 2008 av grizley Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Hvor mange eksponeringer er kameraet du skal kjøpe gått? Og hva er prisen? Lenke til kommentar
grizley Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Hvor mange eksponeringer er kameraet du skal kjøpe gått? Og hva er prisen? Nå har jeg bare sondert terrenget, men et av kameraene hadde ny lukker, og kostet 10.490,- om jeg ikke husker feil. Noe annet jeg må huske når jeg kjøper brukt kamera? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Noe annet jeg må huske når jeg kjøper brukt kamera? Ja - husk å få alt medfølgende utstyr. Firewire-kabelen er viktig. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Noe annet jeg må huske når jeg kjøper brukt kamera? Ja - husk å få alt medfølgende utstyr. Firewire-kabelen er viktig. Nå har jeg ikke firewire kontakt på laptopen, men jeg har minnekortleser Synes du 10.490,- er ok pris når lukker er skiftet, og alt av utstyr er med? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Noe annet jeg må huske når jeg kjøper brukt kamera? Ja - husk å få alt medfølgende utstyr. Firewire-kabelen er viktig. Nå har jeg ikke firewire kontakt på laptopen, men jeg har minnekortleser Synes du 10.490,- er ok pris når lukker er skiftet, og alt av utstyr er med? Joda, prisen er fin den, kjøpte tilsvarende for 10k selv - og er kjempefornøyd. Supert kamera, men til tider er det både tungt, vanskelig og tungvindt å bruke. Det tok tid for meg å venne meg til kameraet - lenger enn jeg hadde forventet. Firewirekabelen gjør det mulig for deg å forandre på rundt 30 personlige funksjoner via PCen - det går ikke ann med USB'en. Den trenger du også for å gjøre om "author-name", som skrives i Exif. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Hei, og takk igjen til svar på det jeg lurte på. For en uke siden falt valget på en 1D Mark II til 7.000,- Og jeg er kjempeforøyd så langt Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hei, og takk igjen til svar på det jeg lurte på. For en uke siden falt valget på en 1D Mark II til 7.000,- Og jeg er kjempeforøyd så langt Det hadde forundret meg mye vis du ikke ble fornøyd, 1d serien går langttttt uta på entrylevel Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Fra 350D til 1DMkII. Det er et rimelig stort sprang. Blir ny optikk også da ? Tom Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 7k er absolutt en bra pris om ikke det er veldig herpa. 10500 var i drøyeste laget i dag, vil jeg påstå. Solgte selv mitt for 9000 for et par måneder siden. Kameraet er strålende til sitt bruk. ISO er bra, dog ikke helt på nivå med 40D. Det er stort og solid, men det er som oftest en fordel. AF er ikke så presis med lyssterk optikk brukt på store blendere på nært hold, som f.eks 30d/40d/5d - iflg mine erfaringer. Dette pga stor AF modul (AF punktene er såpss store at når millimeterene betyr noe hvor fokus skal ligge vil den dann og wann bomme. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Fra 350D til 1DMkII. Det er et rimelig stort sprang. Blir ny optikk også da ? Tom Hadde 40D, men jeg solgte den pga at jeg likte det innebygde vertikalgrepet til 1D'n, og fordi 1D'n er tyngre, og med det blir søkerbildet mer stabilt for meg slik at jeg ikke trenger IS med det første. Aller først blir det blits, og så mest sannsynlig en 24-70 etter julen. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 7k er absolutt en bra pris om ikke det er veldig herpa. 10500 var i drøyeste laget i dag, vil jeg påstå.Solgte selv mitt for 9000 for et par måneder siden. Kameraet er strålende til sitt bruk. ISO er bra, dog ikke helt på nivå med 40D. Det er stort og solid, men det er som oftest en fordel. AF er ikke så presis med lyssterk optikk brukt på store blendere på nært hold, som f.eks 30d/40d/5d - iflg mine erfaringer. Dette pga stor AF modul (AF punktene er såpss store at når millimeterene betyr noe hvor fokus skal ligge vil den dann og wann bomme. Min er ikke så herpa. Kun merker rundt utløseren, og litt på prismehuset like over Canon logoen samt på blits-skoen. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 ISO er bra, dog ikke helt på nivå med 40D. Erfaringen min fra en hockeykamp hvor jeg brukte ISO 1600 på både 1D'n, og 40D'n når jeg hadde den, sier meg at ISO 1600 ser nogenlunde likt ut på 1D'n som på 40D'n Lenke til kommentar
Snodre Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Feil tråd ja:) Bare slett. Endret 28. november 2008 av Snodre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå