madammim Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Hei. Jeg har en eldre Teac forsterker (integrert) som tok kvelden for noen år siden. Synes det er morro å få ting til å virke, så jeg tenkte å prøve å reparere. Har noe erfaring, men lite utstyr å hjelpe meg med. Fant at begge utgangstransistorene på ene kanalen var røket (et par PNP/NPN), og nye ble bestillt. Skiftet disse og forsterkeren virker... på en måte. Den andre kanalen gir ren og god lyd, mens den jeg byttet transistorene på spiller veldig forvrengt, nesten som en dårlig innstillt radio. Virker også som den spiller lavere, men dette kan være innbildning. Jeg har tenkt på om det kan være den ene av de nye transistorene som ikke virker, eller noe med forforsterkerdelen/ volumpotmeteret. Har sjekket utgangsreleet, og det er ikke brent. Er det noen som har gode råd å komme med? Kan nevne at jeg kjøpte 2 sett transistorer, så har ett til gode. På forhånd takk! Endret 13. mai 2008 av madammim Lenke til kommentar
okasin Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Du må kanskje justere bias ? Da kan det være greit med noen tegninger på¨forsterkeren.. og et måleinstrument.. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Har du et oscilloskop er det lettere å se hvordan lyden vrenger, slik at du kan identifisere problemet. Det kan være alt fra forforsterker til effektmotstanden i sluttrinnet... Lenke til kommentar
madammim Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Hei. Takker for svar! Bias justeres via et internt potmeter? Det er kun 2 interne trimpotmeter, et ved hver utgang. Er litt redd for å røre noe som ikke burde røres.. Brukes ikke bias i forbindelse med klasse A teknologi? Brukes det på klasse B også? Jeg har vel muligens mulighet til å få bruke et ocilloskop på jobben, men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Når det gjelder effektmotstanden så ble den jo litt varm i forbindelse med at utgangen var røket, men ikke svidd eller noe. Fant frem data på den i forbindelse med feilsøking. Det er en dobbel type. Kan jo prøve å bytte mellom kanalene. Har ikke et bra nok multimeter for slike lavohm- verdier. Kan være forforsterker/potmeter. Tenkte å prøve å bytte høyre/venstre inn fra forforsterker. Mener dette kommer inn gjennom en 3-pin, men er ikke helt sikker. Har ikke tegninger. Fra inngangsdelen til forforsterkeren kommer det inn gjennom en tilsvarende 3-pin. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Hei. Ei lita oppdatering: Tror det kan være effektmotstanden Pirket borti den, og det ramlet løs porselensbiter... Måler nå ca. 5K ohm over denne. Har liggende ett godt utvalg av 5W 5% motstander. Vil det gjøre noen skade om jeg "bygger" 2 på 0.22 ohm og tester? Den originale skal være 1%, så jeg havner vel mest sansynlig noen % over eller under. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Hah! Det var det jeg tenkte Hvis du skal ha 0.44 ohm, så burde det vel gå å sette dem i serie så lenge de er 5 W. Men du burde ikke ha det slik permanent. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Hei. Takker og bukker for hjelpa! Nå låter det slik det skal, ja. Men må jo skaffe ny motstand. Finner ikke slike doble på Elfa. Er det noen som vet hvor dette kan kjøpes (helst Norge)? Heter MPR 55D 0,22OHM JX2 YOUHYUN Endret 6. mai 2008 av madammim Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg tror du må klare deg med 5%. Har sjekket både elfa og RS, men finner ingen med 1%. Tror ikke det har noe å si, ettersom 5% av 0.22 ohm bare er 0.011 ohm, så den maksimale motstanden kan være 0.23 og den minste kan være 0.21 ohm... Fint at det ordnet seg. Lykke til! Lenke til kommentar
madammim Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Hei. Vil bare komme med ei siste oppdatering, og takke de som bidro. Bestillte 5% motstander og byttet ut de originale. Forsterkeren virker nå som den skal. Alltid morro med litt DIY. Lærer en del ved å søke på nettet, samt spørre på dette forumet. Dette er en klasse AB forsterker, og har litt bias. Fant en fin guide på hvordan justere, og begge kanalene skal være like. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå