Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Fabia - noen spørsmål angående motorvalg


Anbefalte innlegg

Skal ha ny bil, og Skoda Fabia er en av de mest aktuelle kandidatene.

 

Har prøvekjørt følgende motoralternativ:

 

1. 1,2 l bensin (antall HK ukjent) i VW Polo

2. 1,4 l bensin 80 HK i Fabia II

3. 1,4 l turbodiesel 70 HK i Fabia I stasjonsvogn

4. 1,4 l turbodiesel 80 HK i Fabia II

5. 1,9 l turbodiesel 105 HK i Fabia II stasjonsvogn

 

De to som imponerte mest var alternativ 1 og 3, når man tenker ytelse i forhold til motorstørrelsen.

 

Dersom man sammenligner alt. 1 og 2, synes jeg ikke sistnevnte gir særlig guts; hadde i hvert fall forventet større forskjell. Muligens en 1,2 l med 70 HK hadde gitt mer for pengene.

 

Alternativ 4 er et meget godt alternativ, men er den så mye sprekere enn alt. 3? Alt. 4 har dog DTP.

 

Alternativ 5 er uansett uaktuelt, for Fabia vil bli uforholdmessig dyr med denne.

 

Noen som kan antyde om man har særlig mye mer igjen for å velge alt. 2 foran alt. 1 og likeledes om man har særlig igjen for å velge alt. 4 foran alt. 3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hadde en Polo med 1.4 l TDI 75 hk før så jeg burde vite litt.

Min anbefaling er å unngå 3 sylindra utgave. Gå heller for den bedre kvalitetsmessige og 4 sylindra 1.9 l. 3 sylindra motorene sliter med mye vibrasjoner, støy, hard gange og oljeforbruk.

 

Tipper de pengene ekstra pengene du investerer i en slik motor får du igjen ved salg.

Lenke til kommentar
Jeg har hadde en Polo med 1.4 l TDI 75 hk før så jeg burde vite litt.

Min anbefaling er å unngå 3 sylindra utgave. Gå heller for den bedre kvalitetsmessige og 4 sylindra 1.9 l. 3 sylindra motorene sliter med mye vibrasjoner, støy, hard gange og oljeforbruk.

 

Tipper de pengene ekstra pengene du investerer i en slik motor får du igjen ved salg.

 

 

1,9 diesel gir godt med krefter, men den var ikke noen rakettmotor. Prøvde en Mitsubishi Colt med 1,5 l diesel, og den imponerte mer.

 

Men jeg kan være enig med det du skriver. Er likevel ikke hypp på å legge ut såpass mye mer for en 1,9 diesel i Fabia. Uansett skulle maskineriet i Skoda være velprøvd, siden de har vært på markedet noen år, og også brukes i VW og også i noen Audi. Er oljeforbruk et utbredt problem på 3-sylindermotorene?

Lenke til kommentar
Er oljeforbruk et utbredt problem på 3-sylindermotorene?

 

Min brukte nesten 1 l olje pr. 1000 km.

 

 

Oisann! Da må man være nøye på å peile oljen. Håper ikke høyt oljeforbruk er "standard" for disse 3-sylindrede VW-motorene!

 

Likevel er de kanskje mest interessante for meg 1,2 70 HK bensin og 1,4 70 HK diesel (TDi).

 

Har lest en rekke tester av Fabia etter hvert, spesielt av Fabia II, men også av Fabia I. Meningene er varierte, men det er flere som hevder at 1,2 70 hk er meget sprek.

 

 

Noen data:

 

1,2 70 HK

 

Toppfart: 163 km/t

Dreiemoment/v omdr. 112 nm/v3000 omdr.

Forbruk by/land/blanda: 0,77/0,48/0,59

Aks. 0-100: 14,14,9 sek.

Bilens egenvekt: 1050 kg

 

 

1,4 70 HK TDi

 

Toppfart: 163 km/t

Dreiemoment/v omdr. 155 nm v. 1600-2800 o. *

Forbruk by/land/blanda: 0,60/0,42/0,48

Aks. 0-100: 14,8 sek

Bilens egenvekt: 1155 kg

 

* Hva skyldes de to oppgitte tallene?

 

 

TDi'en føltes for høyt giret i forhold til motorstyrken da jeg prøvdkjørte den (i Fabia I stasj.vogn)

1,2-motoren (som jeg prøvde i Polo) imponerte, og jeg kunne gjerne kjøre den på 4. gir i 50-sonen. Prøvde den dessverre ikke noe på landevei de dagene jeg lånte den.

 

1,4 70 TDi er antakelig en del bedre på seigdragning på landevei, men mer ukultivert i gangen, og avhengig av turtall for å sparke fra (og det kan den).

 

Dieselutgaven har 75 kg mer å dra på, tilsvarende vekten av en voksen.

 

Vi bruker bilen 80% i by eller områder med 50 og 60 km/t fartsgrense og relativt lite bakker. Landeveiskjøring er dermed lite, men vi har vært på flere danmarksturer.

 

Drivstoff-forbruk og rimelig innkjøpspris prioriteres, selv om innbytteverdien da blir lavere.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Jeg synes TDI motoren var til mest nytte og glede på landeveier med litt fart. I den gamle utgaven så var det også hele 205 NM.

 

Det disse dieselmotorene er dårlige på er nettopp bykjøring og spesielt kø hvor man har mange stopp og kjør aktiviteter. Det er relativt lett å kvele disse i oppoverbakker.

 

I forhold til din bruk og dagens prisutvikling med stadig gunstigere bensinpriser i forhold til diesel så bør du helt klart vurdere en bensinmotor. Tror bl.a. et mer behagelig støybilde vil være positivt.

 

Merk at motorene som blir levert har rem mens andre har kjede. Dette kan ha betydning for totalkostnadene. Jeg mener også å huske av VAG kun tilbyr tromler bak på de svakest motoriserte motorene.

Lenke til kommentar
Jeg synes TDI motoren var til mest nytte og glede på landeveier med litt fart. I den gamle utgaven så var det også hele 205 NM.

 

Det disse dieselmotorene er dårlige på er nettopp bykjøring og spesielt kø hvor man har mange stopp og kjør aktiviteter. Det er relativt lett å kvele disse i oppoverbakker.

 

I forhold til din bruk og dagens prisutvikling med stadig gunstigere bensinpriser i forhold til diesel så bør du helt klart vurdere en bensinmotor. Tror bl.a. et mer behagelig støybilde vil være positivt.

 

Merk at motorene som blir levert har rem mens andre har kjede. Dette kan ha betydning for totalkostnadene. Jeg mener også å huske av VAG kun tilbyr tromler bak på de svakest motoriserte motorene.

 

 

Takker for din hjelp og dine synspunkter, som er til god hjelp!

 

Tdi-motorene har kjede, mens besinmotorene har rem på disse aktuelle motorene vi omtaler her. Regner ikke med å ha bilen så lenge at skifte av drivrem er aktuelt, men en vet jo aldri. Uansett kan jo drivremmen ryke, hvis en er virkelig uheldig.

 

Det er lettere å kvele en TDi med 70 HK, ja. Fruen kvelte den så inni hampen da vi prøvekjørte tidligere nevnte Fabia I stasjonsvogn. Jeg syntes også den var verre å få i gang, og at det ble mer jobbing i byen. På landevei var det helt ok, men bilen var noe høyt giret. 1,2 bensinmotoren med sannsynligvis 70 HK var enkel og likefrem å ha med å gjøre. Som jeg nevnte testet jeg den ikke noe særlig på landevei, men det er jo bare å prøve en. De har 3 brukte 06-modeller stående i butikken.

 

Fabia II har skivebremser både framme og bak.

Lenke til kommentar
Toppfart: 163 km/t

Dreiemoment/v omdr. 155 nm v. 1600-2800 o. *

Forbruk by/land/blanda: 0,60/0,42/0,48

Aks. 0-100: 14,8 sek

Bilens egenvekt: 1155 kg

 

* Hva skyldes de to oppgitte tallene?

 

At det står oppgitt 155nm fra 1600-2800 vil si at du har 155nm til rådighet fra 1600 o/min til 2800 o/min. Altså en momentkurve som er flat i dette området.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Toppfart: 163 km/t

Dreiemoment/v omdr. 155 nm v. 1600-2800 o. *

Forbruk by/land/blanda: 0,60/0,42/0,48

Aks. 0-100: 14,8 sek

Bilens egenvekt: 1155 kg

 

* Hva skyldes de to oppgitte tallene?

 

At det står oppgitt 155nm fra 1600-2800 vil si at du har 155nm til rådighet fra 1600 o/min til 2800 o/min. Altså en momentkurve som er flat i dette området.

 

 

Ok, da vet jeg det. :) Ikke helt inne på slikt, som du ser.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du nok syntes at tdi motoren er verre å få igang, er ffordi den har en mye større clutch enn bensin modellen som da tar mye mer med engang, opplevde det samme med golfen min, jeg har 1.9tdi og har hendt at jeg også kveler, den, og når jeg da lånte en golf 1.4 var den mye enklere å få i gang, pga at den har en mindre clutch, enn det tdi motoren trenger pga dreiemomentet. men jeg hadde uannsett gått for en diesel, den er mye sterkere hvis du har mye med deg, selv om bensn modellen heller ikke gjør noen dårlig jobb, jeg likte faktisk lyden at den tre sylindra bensin motoren litt, ved høye turtall

Lenke til kommentar
jeg likte faktisk lyden at den tre sylindra bensin motoren litt, ved høye turtall

 

I motsetning til mange andre så liker jeg også motorlyden på enkelte TDI motorer. Men dog de karakteristiske 5 sylindra utgave på Caravelle. Den 3 sylindra TDI høres ut som en dopa 4 sylindra og har et totalt fravær av "potens" i forhold til ovennevnte. Kjøp heller 4 sylindra sier jeg da..

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Grunnen til at du nok syntes at tdi motoren er verre å få igang, er ffordi den har en mye større clutch enn bensin modellen som da tar mye mer med engang, opplevde det samme med golfen min, jeg har 1.9tdi og har hendt at jeg også kveler, den, og når jeg da lånte en golf 1.4 var den mye enklere å få i gang, pga at den har en mindre clutch, enn det tdi motoren trenger pga dreiemomentet. men jeg hadde uannsett gått for en diesel, den er mye sterkere hvis du har mye med deg, selv om bensn modellen heller ikke gjør noen dårlig jobb, jeg likte faktisk lyden at den tre sylindra bensin motoren litt, ved høye turtall

 

 

Takker for utdypende forklaring! Ja, jeg likte også lyden av 3-sylinderen. Den lager jo litt lyd av seg, men når lyden er slik den er, synes jeg det er OK.

 

Spartan: Lyden på 3-sylinderdiesel er kanskje litt dopa ja :) men den høres litt Porsche ut når man gir gass.

Lenke til kommentar

Prøvde en brukt Polo i dag med 1,2 l 70 hk motor.

 

Målet var å prøve den på landeveien, siden jeg har kjørt en slik ei uke i by allerede.

 

Som forrige gang jeg kjøre en Polo med slik motor, imponerte motoren i forhold til størrelse og ikke minst forventninger. Også på landeveien gikk det radig unna, og det var ikke problemer å holde tritt med trafikken. Løypa jeg alltid bruker som referanse for landeveiskjøring har for det meste 70- og 80 km/t fartsgrense og har enkelte partier med lange bakker. Alt dette klarte Poloen greit, også på 5. gir. Vi var to voksne om bord.

 

Den var ikke lydløs, og turtallet lå på 2500 omdreininger i 80 km/t og 3000 i 90. Med min Octavia runder den 3000 omdr. ved 120-130 km/t. Så Poloen er nok ikke noe å kjøre lange strekninger med i 130 på danske motorveier.

 

Men for norske forhold var den bra. Greit å ha testet det. Regner med at motoren oppfører seg likedan i Fabia I og II Combi, dersom ikke girutvekslingen er annerledes der. regner ikke med at Fabia Combi veier så mye mer heller.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Prøvde en brukt Polo i dag med 1,2 l 70 hk motor.

 

Målet var å prøve den på landeveien, siden jeg har kjørt en slik ei uke i by allerede.

 

Som forrige gang jeg kjøre en Polo med slik motor, imponerte motoren i forhold til størrelse og ikke minst forventninger. Også på landeveien gikk det radig unna, og det var ikke problemer å holde tritt med trafikken. Løypa jeg alltid bruker som referanse for landeveiskjøring har for det meste 70- og 80 km/t fartsgrense og har enkelte partier med lange bakker. Alt dette klarte Ploen greit, også på 5. gir.

 

Den var ikke lydløs, og turtallet lå på 2500 omdreininger i 80 km/t og 3000 i 90. Med min Octavia runder den 3000 omdr. ved 120-130 km/t. Så Poloen er nok ikke noe å kjøre lange strekninger med i 130 på danske motorveier.

 

Men for norske forhold var den bra. Greit å ha testet det. Regner med at motoren oppfører seg likedan i Fabia I og II, dersom ikke girutvekslingen er annerledes der.

 

Sikkert grei nok alene i bilen, men prøv bittelitt last så er det ikke like moro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...