Tuddelidu Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg har aldri sjønt dette med kalorier og trening... Eksempel: får i seg 1500 kalorier på en dag, så skal man trene. skal man trene bort alle kaloriene for å gå ned i vekt eller må man spare noen? Å trene vekk alle kaloriene blir vel som å ikke spise i det hele tatt? Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Du skal ikke trene vekk alle, men du skal ligge på et underskudd. F.eks skal man i teorien gå ned i vekt hvis man spiser 1500 kcal, selv om kroppen trenger 2000. Forbrenningen er noe som varierer fra person til person så det er ikke noe fasitsvar på hvor mye man må spise for å gå ned i vekt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Du skal selvfølgelig ikke trene vekk alt sammen, kroppen trenger massevis av energi for å fungere. Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 1) Regn ut hvor mange kcal du trenger på en diett Startformel er 28 kcal pr kg kroppsvekt Eksempel 95kg x28kcal = 2660 kcal pr dag Går man ikke ned i vekt på en uke kutter man 2 kcal pr kg til 26 osv. 2)Tren for 500 kcal pr dag , inkl vektløfting for å beholde muskelmassen Da spiser man 500 kcal mindre en man trenger + trener for 500 kcal pr dag = ca 1kg ned i uka Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 2)Tren for 500 kcal pr dag , inkl vektløfting for å beholde muskelmassen Det kommer kanskje litt dårlig frem her, men du mener ikke at han skal trene styrke hver dag her regner jeg med. Derimot trene et eller annet hver dag, noe som innbefatter vektløfting noen ganger i uka. Lenke til kommentar
krissio Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Tar det opp i denne tråden, for blir unødvendig å lage en ny en. Jeg veier 95 kg, og er Ca. 185-187 høy. Jeg prøver å gå ned i vekt til sommeren, og trener styrke 3 ganger i uken, og prøver å jogge ca 3 ganger i uken. Men jeg burde altså trene for 500 kcal pr dag? Når jeg jogger på tredemølle så jogger jeg til ca 300-350 kcal(vet ikke hvor nøyaktig den er, har ikke pulsklokke), men det er altså alt for lite det da? Jogger tross alt gj.snitt 10 km i 35 min ellernoe, er dette alt for lite trening for meg da? Har bare ikke tid til å løpe for 500 kcal per dag. Lenke til kommentar
War Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Elgvenn2, regner med at folk som finner et program finner ett med 3-4 ganger i uken . Jeg mente tren 500 kcal pr dag ( hvor av 3-4 ganger i uken er vektløfting) For krissio blir det ca 2600 kcal pr dag Har du ikke tid til å trene for 500 kcal pr dag så kutt resten av kaloriene i kosten. Kroppen er ikke 100% med kaloriene ene dagen kan løpeturen din forbrenne 300 kcal andre dagen 600. Det er det totale som teller at du forbruker mer enn du inntar. Selv med kun 500 minus i kosten vil du gå ned ca 0.5 kg fett i uka Treningen er bare en bonus med en rekke positive egenskaper. Husk at nåe du trener styrke 3 ganger i uka så er dette for å beholde muskelmassen og ikke øke den eller styrken. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 War: Om man klarer å øke styrken på kaloriunderskudd er jo det bare bra. Om du er utrent fra før kan sentralnervesystemet forbedre seg ganske kraftig, selv i kaloriunderskudd. Lenke til kommentar
War Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Sansynligheten er stor for at dette kommer av bedre teknikk osv og ja er man nybegynner så er vel startstyrken så lav at man kan bli sterkere selv på en diett men det varer ikke lenge. I begynnelsen burde man måle fettprosent og ikke kg, den lille muskelmassen du bygger opp pga man er nybegyner veier 3 ganger mer en fettet man kvitter seg med så vekten kan stå stille mens tøyet blir løsere. Endret 12. mai 2008 av War Lenke til kommentar
krissio Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Siden jeg ikke har pulsklokke så er det ganske vanskelig, men er det mulig å tenke seg til hvor mye kcal ca jeg forbrenner med styrketrening? Siden jeg noen dager ikke jogger men bare trener styrke. Lenke til kommentar
War Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) ca 400 kcal i timen maks. Kjøre igjennom programmet så gå på mølla i 30min etterpå er ganske vanlig. Da forbrenner man også frie fettsyrer som har kommet ut i blodstrømmen under treningen som ellers vil gå tilbaket til fettet. En ekstra bonus man ikke får ved å gå på mølla osv før styrketreningen. Endret 12. mai 2008 av War Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 ca 400 kcal i timen maks.Kjøre igjennom programmet så gå på mølla i 30min etterpå er ganske vanlig. Da forbrenner man også frie fettsyrer som har kommet ut i blodstrømmen under treningen som ellers vil gå tilbaket til fettet. En ekstra bonus man ikke får ved å gå på mølla osv før styrketreningen. Kan du utdype dette med frie fettsyrer litt mer? Så det er altså bedre å varme opp lett -> pumpe > tredemølle, enn varmeopp/tredemølle > pumpe? Lenke til kommentar
War Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Stemmer, varme opp lett -> pumpe > tredemølle Fettet må ut av fettcellene og inn i blodomløpet dvs trening med høy intensitet, som styrketrening og intervalltrening osv. Så må de frie fettsyrene brukes som energi av musklene eller leveren /forbrennes. Forbrenningstrening kan være intervalltrening og kardio. Derfor varme opp lett -> pumpe > tredemølle og ikke motsatt. Som du ser får man til dette med intervalltrening alene men etter en økt med styrke så er disse fettsyrene (FFA) i blodomløpet så de vil forbrennes med en gang så alle minuttene på mølla teller like mye. Endret 12. mai 2008 av War Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Tror jeg skjønner greia. Det maker hvertfall sense slik du forklarer det Godt noen her har peil. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Når du trener kardio har ikke så mye å si egentlig, det som er mest positivt er at du får mer styrke på treningen hvis du tar kario etterpå. Selv orker jeg aldri å løpe rett etter trening så blir alltid utpå kvelden. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Stemmer, varme opp lett -> pumpe > tredemølleFettet må ut av fettcellene og inn i blodomløpet dvs trening med høy intensitet, som styrketrening og intervalltrening osv. Så må de frie fettsyrene brukes som energi av musklene eller leveren /forbrennes. Forbrenningstrening kan være intervalltrening og kardio. Derfor varme opp lett -> pumpe > tredemølle og ikke motsatt. Som du ser får man til dette med intervalltrening alene men etter en økt med styrke så er disse fettsyrene (FFA) i blodomløpet så de vil forbrennes med en gang så alle minuttene på mølla teller like mye. Makes sense! Skal teste i mora å løpe etter styrke i stede for før. Kan sikkert være litt ork første gangene, men kommer vell seg sikkert inn i det etterhvert. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Det er snakk om moderat kardio her etter trening, rask gange 20 min. Det er bare små fordeler å hente over alt så etter trening eller helt utenom har ikke mye å si kun fordelen med å forbrenne ffa hvert min vs en helt ny økt som det tar ca 10 min å komme på samme nivå på. Det er det totale som teller , også husk at treningen sannsynligvis bare var 350kcal mot de 500 man sikter mot. Endret 13. mai 2008 av War Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Det er bedre at det er ork å trene cardio enn at du løfter mindre når du trener styrke. Lenke til kommentar
krissio Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Om jeg trener styrke i 1time, også jogge 20 min med gj.snitt 10-11km. Vil jeg klare nesten 500kcal med dette? Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Ja, en time vektløfting er ca 400 kcal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå