Gå til innhold

Mitt EPoX 8KHA+ hovedkort smeltet

Anbefalte innlegg

Illefall delvis :/

Mitt EPoX 8KH8A+ hovedkort tok kvelden for noen dager siden, og tok

strømforsyninga (standard 340w som følger med Chieftec-kabinetter) med

seg i fallet.

Maskinen har fungert utmerket siden jeg kjøpte den i desember 2001.

Problemet oppsto under helt vanlig bruk, og uten noen form for fysisk

innvirkning. Det luktet plutselig svidd der jeg satt, og straks jeg

fant ut at det kom fra maskina skrudde jeg av. Siden jeg ikke så noe

galt, lukta gikk over, og maskina fungerte som den skulle, antok jeg

at det måtte ha vært støv eller noe om hadde blitt svidd. Når jeg

skrudde på maskina en halvtime senere kom det ingen lukt, spenningene

var som de skulle og maskina fungerte fint. Ca. en time senere luktet

det plutselig sterkt svidd/brent, og skjermbildet bla korruptert

(masse farger o.l.). Jeg dro da øyeblikkelig ut ledningen. Det virker

altså som om feilen oppsto i to omganger.

Isolasjonen rundt alle 5 volts-kontaktene (rød ledning) på kontakten

mellom strømforsyning og hovedkort har smeltet, mens jord fra

strømforsyningen (svarte ledninger) er uten spor av varmegang. Ellers

ser jeg ingen spor av at det skal ha skjedd noe galt. Ingen av de

andre strømkontaktene (til f.eks harddisker) viser tegn til varmegang,

så det burde tilsi at det er på hovedkortet feilen har oppstått.

Bilder på http://www.student.uib.no/~jra010/epox/. Strømforsyningen har definitivt avått ved døden, da det er kommet gørr ut av alle kondensatorne. Det virker som om harddisker og skjermkort virker som de skal. Jeg har ikke prøvd de andre komponentene.

Kan noen komme med en mulig forklaring på hva som kan ha skjedd?

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan være du fikk noe form for overbelasting på 5V som ikke PSUen din taklet. Send rukkelet tilbake hvis du fortsatt har garanti

Det er bare å sende det tilbake. Det er 5 års reklamasjonsrett på slike produkter. Hvis det var kjøpt i 2001, er det jo lenge før den går ut.

Lenke til kommentar
Det der er nok PSU sin feil ser det ut som...har du overklokka no forresten? er vel ettpar strømregulator jumpere på det kortet eller?

Krev nytt! :yes:

Cwalken - Du som har tegna? Http://www.student.uib.no/~jra010/saddam.jpg  :lol:  Du har stort kunstnerisk talent :yes::woot:

Hvorfor skulle det være psuet sin feil? Det er kun 5v til hovedkortet og ingenting annet som bærer preg av varmegang.

Det viste seg at det ikke var bare meg som hadde problemer med 5v til EPoX-kort. Se f.eks http://www.amdforums.com/showthread.php?s=...ighlight=melted eller http://www.amdforums.com/showthread.php?s=...ighlight=melted. Bildene i den første tråden har jeg på en måte sett før ;)

ang. saddam.jpg - Det er et bevis på at Saddam står bak rotet på et rom. Jeg kunne selvsagt ikke oppgi det opprinnelige beviset, med tanke på mine kilder. Men en tegning av et bevis er et fullgodt bevis. Det er bevist. Alle de Store Gutta® gjør det.

Lenke til kommentar

Fine bilder, men sørgelige ! Den fete powertilgangen er jo EPOX sitt varemerke og stolthet ! Det er flere muligheter til hvor feilen oppsto : 1.-Det behøver ikke være annet en dårlig kontakt i pluggen over lengere tid. Det går MANGE Amp.der og det skal svært liten overgangsmotstand i selve kontakten på 5V"piggene" før det blir varmt ! Jeg har merket varmgang der på mitt, og tok ut pluggen og renset den med en penetrerende olje ( LITT 565 går bra ). Ikke glem ledningsiden !

2.- Hvis en av komponentene som bruker 5V kortslutter, så må feilen vare en god stund for å brenne kontaktene slik. Poweret kan jo da ryke også. 3.- Feilen kan også oppstå ved at Powerets 5V stab korter og sender mer enn 5V tik HK som da også korter med overbelastning av kontaktene som resultat. Forslag 1 er det mest sansylige ! Hk k a n være OK !

Likevel er det som folk sier her : Du får nytt !

Lenke til kommentar

Oi- jeg leste innlegget ditt en gang til, og da fikk jeg med meg at det randt gørr ut av lyttene i poweret ! Da blir det litt lettere, for da MÅ det være alternativ 3. Uansett hvor mye eller lite du kortslutter 5V linja, så vil iallfall lyttene overleve ! Lytter som får overspenning derimot overlever ikke lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...