Gå til innhold

Ny duo prosessor, sitter med 3 vet ikke hva jeg skal velge

Anbefalte innlegg

Hei, skal lage et nytt opsett og da tenker jeg og starte med CPU siden den sist gang var litt nedprioritert, har angret på det siden. Vurderte og kjøpe quad, men fant ut at det ble for dyrt med 10.000. så derfor endte jeg med dou core, sitter nå igjen med tre forskjellige prosessorer, og vil gjerne vite hvilken av dem som er best, alle er på 3Gz, så de skal "selvfølgelig" overklokkes, og vil derfor ha en som er god i dette.

Intel Core 2 Duo E6850

https://prisguiden.no/product.php?productId=57546

Intel Xeon E3110

https://prisguiden.no/product.php?productId=88328

Intel Core 2 Duo E8400

https://prisguiden.no/product.php?productId=87253

Er ikke helt hvordan laegr linker, men håper det gikk greit :)

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok en av de to siste, du! Det er 45nm-teknologi. Kan lett overklokkest.

Hvilken av de to nederste som er best, vet jeg nok dessverre ikke. Men jeg skal kjøpe E8400. :)

Vel, glemte og se på det :D

takk for kjapp respons :)

Da var vi nede i to....

Lenke til kommentar
Eller er det 3? Intel Core 2 Quad Q6600. Eller kanskje 4? Intel Core 2 Quad Q9450. Sistnevnte kan være verdt å vente på....

Så på de. Men jeg lurer på noen tng ved dem, hadde vært fint hvis en eller annen kunne svare på det. Er det enkelt og få tak i en god vifte til dem? Eller må jeg file og styre? Kan de overklokkes mye? Hadde vært fint med 3GZ, ved normale tempraturer på vifte.

Vil disse greie de nye spillene som Prototype og GTA IV? Og nye spill fremover?

Takker for svar BTW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Trådstarter:

Du sier ikke noe om bruksmønster.

Dersom du hovedsakelig spiller så er nok E8400 den du skal velge.

Driver du mer med "multitasking-relaterte" oppgaver, gå for Q6600.

"Quad G0" koster jo nå det samme som en E8400, klokker omtrent like langt (ihvertfall ikke mye dårligere) og gjør dobbelt så mye pr.klokke (nesten) gitt at begge CPU'er får 100% load.

Veldig forenklet/satt på spissen. :)

Q9450 er det ikke verdt å vente på synes jeg.

Har alle 3 ovennevnte alternativer og det er og blir Q6600 som er "kongen".

Q9450 klokker dårligere (snitt) enn Q6600, både i mitt tilfelle og de som har postet resultater på xs.org.

Og så koster den en "tusing" (nesten) mer enn både E8400 og Q6600. I skrivende stund.

PS.

Vær OBS på at ikke alle E8400 klokker "lett" over 4Ghz.

Mange gjør nok det, men noen må ha mye VCore, og da vil klokkbarheten synke over tid.

Jeg har erfart det, andre har erfart det.

(OBS. Jeg har en tidlig versjon av E8400 med åpenbare "feil", som "ville" sensorer).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Trådstarter:

Du sier ikke noe om bruksmønster.

Dersom du hovedsakelig spiller så er nok E8400 den du skal velge.

Driver du mer med "multitasking-relaterte" oppgaver, gå for Q6600.

"Quad G0" koster jo nå det samme som en E8400, klokker omtrent like langt (ihvertfall ikke mye dårligere) og gjør dobbelt så mye pr.klokke (nesten) gitt at begge CPU'er får 100% load.

Veldig forenklet/satt på spissen. :)

Q9450 er det ikke verdt å vente på synes jeg.

Har alle 3 ovennevnte alternativer og det er og blir Q6600 som er "kongen".

Q9450 klokker dårligere (snitt) enn Q6600, både i mitt tilfelle og de som har postet resultater på xs.org.

Og så koster den en "tusing" (nesten) mer enn både E8400 og Q6600. I skrivende stund.

PS.

Vær OBS på at ikke alle E8400 klokker "lett" over 4Ghz.

Mange gjør nok det, men noen må ha mye VCore, og da vil klokkbarheten synke over tid.

Jeg har erfart det, andre har erfart det.

(OBS. Jeg har en tidlig versjon av E8400 med åpenbare "feil", som "ville" sensorer).

Takker for svar :)

Driver hovedsakelig med spilling.

Lurer litt på det dær med vifter til qcore... lett og få tak i eller må file og styre. Gjorde det hos en kompis og det er ikke noe jeg vil gjenta..... Hvor langt kan man klokke en Q6600 på vifter uten at man kjører for høy Vcore? HAr aldr clokka en qcore før men håper/regner med at det er samme sak?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Takker for svar :)

Driver hovedsakelig med spilling.

Lurer litt på det dær med vifter til qcore... lett og få tak i eller må file og styre. Gjorde det hos en kompis og det er ikke noe jeg vil gjenta..... Hvor langt kan man klokke en Q6600 på vifter uten at man kjører for høy Vcore? HAr aldr clokka en qcore før men håper/regner med at det er samme sak?

Hmmm?

File? :)

Det der har da ikke noe med CPU å gjøre, men mer med gigantiske heatpipekjølre som "interferer" med chipset/VRM-kjølere på hk'et.

Det er mange her på forumet som har klokket Q6600 på 3.6 med bra luftkjølere på lav VCore.

Ja.

En CPU er en CPU.

Single, dual, tricore, quad.

Klokking er det samme uansett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...