Gå til innhold

program for å "crope" bilder?

Anbefalte innlegg

hei

hvilke gratis program kan man bruke for å "crope" bilder, eller hva det nå enn heter på norsk!?

Jeg har fujifilms finepix wiewer, men ser ikke ut som om at dette programet har denne funksjonene dessverre!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på Gimp.

Det har de aller fleste funksjoner. Og selvfølgelig gratis.

Hvis du vil ha noe enklere kan du se på Picasa som Google distribuerer.

Min far likte det iallfall utrolig godt!

Lenke her: Picasa

EDIT: Ser ut som noen med samme mening kom meg i forkjøpet! :-D

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
Programmet IrfanView har en utmerket funksjon for beskjæring av JPG bilder. Kalles "Loseless Crop" og lager en kopi av bildet som er beskjært.

Det som er fint er at bildet (som navnet antyder) blir ikke komprimert på nytt - og dermed så taper man ikke kvalitet.

ok,det høres bra ut, da laster jeg ned det programet :thumbup:

men burde man fixe på bilde eventuelt etter at man har beskjært det, eller før?

Feks hvis jeg skal gjøre bilde litt skarpere.

Lenke til kommentar
Etter :)

Mvh,

Beej80

Har du muligheten for å begrunne svaret ditt:)

Jeg prøvde nemlig å redigere litt på et bilde både etter og før beskjæring, og jeg kunne ikke se noe forskjell...men dette var kun på et bilde, så mulig man kan se en viss forskjell på visse eksemplarer!?

Lenke til kommentar
... men burde man fixe på bilde eventuelt etter at man har beskjært det, eller før?

Feks hvis jeg skal gjøre bilde litt skarpere.

Akkurat i denne sammenhengen så er det likegyldig, siden redigering av bildet fører til at du likevel må komprimere bildet på nytt. Det vil si "loseless crop" mister da nytteverdien når bildet likevel skal redigeres.

Men uansett, jeg vil si før. Det er fordi hvis du velger å gjøre det etterpå (antar at du ikke bruker irfanview) så må du antakelig komprimere bildet 3 ganger.

Hvis du redigerer FØR crop:

; Opprinnelig (jpg) bilde

; Endre bildet (f.ex skarpere)

; Crop (beskjære bilde)

; Lagre bilde (2. gangs komprimering)

Hvis du redigerer ETTER crop:

; Opprinnelig (jpg) bilde

; Crop (beskjære bilde)

; Lagre bilde (2. gangs komprimering)

; På dette punktet vil det avhenge om du benytter deg av "loseless crop" eller ikke. Benytter du LC så vil ikke rekkefølgen ha noe å si, men bruker du et annet program en irfanview på dette punktet så vil du få et bilde jpg bilde som er komprimert på nytt 3 ganger - og da har det nok gått tapt en del mengde informasjon i prosessen.

Lenke til kommentar

Om ingen har svart på det tidligere så heter å "croppe" å beskjære på norsk ;)

Vet ikke om du har office-pakka, men om du har det så har du trolig et program som heter Office Picture Manager som funker helt greit til beskjæring og andre enkle bilderedigeringer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...