Gå til innhold

AoC: What goes up goes down....


Anbefalte innlegg

Så må man huske på hvem målgruppen til Funcom er da, og at vi "litt eldre" som regel har litt mer penger å rutte med enn de 14-15 åringene som spiller spillet. Jeg tror personlig ikke at hardware kravene i AoC er noe særlig avskrekkende.

Veldig saklig innlegg med en god retorikk. Bra!

 

Og helt enig. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nå påstå at WoW hadde ca samme systemkrav kontra det som var vanlig når det kom. Må ikke glemme at WoW er et gammelt spill nå og det var ikke mange som kjørte dette på high når det kom.

 

Har allerede oppgradert PC-en min 3 ganger siden jeg spillte WoW for første gang. Blir nok ikke noe problem for AoC tror nå jeg.

 

Og når det gjelder all kritikk til trådstarter for å spre dårlig reklame rundt AoC, så tror jeg nok at de fleste oppegående folk ikke vil ta trådstarter seriøst med de argumentene han kommer med.

Lenke til kommentar
Pycnopodia:

Men sånn vil det da alltid være.

 

Man kan da ikke kreve at spillutviklerne skal lage middelmådige spill pga folk flest ikke har HW som kreves for å kjøre alt på fult.

Det som jo er viktig er at spillmotoren takler å bli kjørt med "low-end" maskinvare, men selv se greit ut, og det gjør da AoC.

Så får folk heller glede seg til den dagen de har HW som er bra nok til å kjøre alt på fult istedet for å klage over at spillet krever for mye. Om 3 år så vil det være folk som klager over at AoC ikke har fått en oppdatering på grafikken, hvis du skulle fått det som du ville så ville de samme klagene ha kommet allerede om 2 år istedet.

 

Half-Life 2 er et eksempel paa noe som skalerer veldig bra, jeg har kj0rt det flytende og med bra grafikk med et Geforce 1 grafikkort (nyere DX effekter blir slaatt av automatisk).

Jeg mener selvf0lgelig ikke at Funcom har laget for bra grafikk i AoC, men jeg haaper de har gjort en grei jobb med skaleringen. Og saa blir dette med aa skryte av revolusjonerende grafikk helt bort i natta hvis bare 5% av spillerene faar se noe over middels grafikk og flertallet faktisk sitter med daarlig grafikk.

 

TheScorp, Blod, vold, g0rr og lettkledde damer trekker til seg smaabarn og ungdommer som en magnet, slik har det vaert i aartier. Jeg som har arbeidet med mediavold og slikt ser paa AoC som et spill de unge vil like spesielt godt. Dersom det trekker den voksne maalgruppen ogsaa gj0r Funcom det bra, men jeg tror man blir skuffet hvis man haaper paa lite smaabarn og barnslig oppf0rsel paa serverene.

 

Skyfish, World of Warcraft krever et monster av en PC aa kj0re paa full grafikk, det er helt vanvittig, men likevel ser det ikke saa veldig forskjellig ut fra alt satt paa laveste grafikk. Og da er spillet mye snillere paa kravene. Tror heller ikke det blir noe problem for Funcom, men de fleste maa se langt etter bra grafikk likevel. Det jeg vil er aa sette litt fokus vekk fra det som ikke er noe aa skryte av, og se naermere paa de tingene ved spillet som vil virke bra.

Lenke til kommentar
[klipp] Half-Life 2 er et eksempel paa noe som skalerer veldig bra, jeg har kj0rt det flytende og med bra grafikk med et Geforce 1 grafikkort (nyere DX effekter blir slaatt av automatisk).[klipp]

Veldig interessant det der. Og helt riktig.

Var antakelig helt nødvendig etter half-life1 som ga lik performance uansett hvor bra pc man hadde. Fikk liksom like mange fps som de på minimumskravet hehe.

Har egentlig ikke skjønt hvordan CS kunne bli så smooth på samme motor.

Lenke til kommentar
Veldig interessant det der. Og helt riktig.

Var antakelig helt nødvendig etter half-life1 som ga lik performance uansett hvor bra pc man hadde. Fikk liksom like mange fps som de på minimumskravet hehe.

Har egentlig ikke skjønt hvordan CS kunne bli så smooth på samme motor.

 

Haha, husker da Half-Life 1 kom og jeg satt på en møkkdårlig IBM, rensket den for så godt som alt unødvendig og hadde akkurat nok plass til å legge inn HL, som var på rundt 400mb :p Satt der med spillet i vindu og gikk neeesten glatt da jeg spilte. Ah, det var tider det!

Lenke til kommentar
Half-Life 2 er et eksempel paa noe som skalerer veldig bra, jeg har kj0rt det flytende og med bra grafikk med et Geforce 1 grafikkort (nyere DX effekter blir slaatt av automatisk).

Jeg mener selvf0lgelig ikke at Funcom har laget for bra grafikk i AoC, men jeg haaper de har gjort en grei jobb med skaleringen. Og saa blir dette med aa skryte av revolusjonerende grafikk helt bort i natta hvis bare 5% av spillerene faar se noe over middels grafikk og flertallet faktisk sitter med daarlig grafikk.

Hvorfor ikke skryte av grafikken når den satt på "high" er så nydelig som vi aldri har sett den før?

Si meg, gikk du inn på Crytek sine forum og klagde på hva de reklamerte for der også når det gjaldt Crysis?

Det var jo det samme greiene der. Nydelig grafikk, HVIS man hadde HW til å spillet det.

Skaleringen var en annen sak, men der har FunCom gjort det mye bedre.

Lenke til kommentar

o(O)phus, Niks, men jeg ville ikke vært enig hvis noen sa Cryzis ville bli en hit på grunn av grafikken. Det er bare vås, skal grafikken få noe til å slå ann må den gi spillet en så bred kontaktflate som mulig.

 

Sånn generelt så minker antallet potensielle spillere når grafikken øker.

 

Jeg roser Funcom for grafikken i spillet deres, det er bra for et MMO å være, men å si det vil trekke betydelig mange spillere er å ta for mye i.

Lenke til kommentar
Så må man huske på hvem målgruppen til Funcom er da, og at vi "litt eldre" som regel har litt mer penger å rutte med enn de 14-15 åringene som spiller spillet. Jeg tror personlig ikke at hardware kravene i AoC er noe særlig avskrekkende.

Ja, for alle over 18 har jo råd til en PC for 10.000 kr :yes:

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Til gjengjeld så har jo Funcom frontet Age of Conan som et entusiastspill hele veien, og aldri prøvd å gi eksplisitt uttrykk for at det skal være et spill for mannen i gata. Skal de kunne hevde seg over en veldig trang sjanger mainstream-messig må de ha nye kort i ermet, og med fullstendig revolusjonerende grafikk for sjangeren gjør de akkurat det. De bør ha null problem med å finne én million mennesker med datamaskiner som oppholder en såpass standard at det vil kjøre tilfredstillende på medium grafikk, og da er målet deres oppnådd.

 

En annen ting er jo at det er vitterlig ikke veldig dyrt å bygge seg en god gaming-pc i dag. En PC med 3 GB RAM og et 8800GT-kort trenger ikke å koste noe mer enn 5-6000 kroner hvis man har småplukk som kabinett, skjerm og strømforsyning fra før av, og det er ærlig talt ikke så mye penger med tanke på hva man kan spille med det.

Lenke til kommentar

Loeve, Hvis spillet blir for krevende gaar Funcom glipp av en hel haug med potensielle kunder. Dette er noe som taler imot spillet og en eventuell suksess, og ikke akkurat noe som faar meg til aa l0pe og kj0pe aksjer.

 

Jeg har flere venner allerede som har sagt de ikke vil vaere med paa AoC likevel etter aa ha sett systemkravene. Dess faerre i "gjengen" som begynner dess mindre er sjansen for at noen av oss fortsetter. Tror Funcom ville kommet lengre med aa ha mindre fokus paa krevende grafikk og heller jobbe med f.eks. innhold og bruke resurser der.

Lenke til kommentar
Loeve, Hvis spillet blir for krevende gaar Funcom glipp av en hel haug med potensielle kunder. Dette er noe som taler imot spillet og en eventuell suksess, og ikke akkurat noe som faar meg til aa l0pe og kj0pe aksjer.

 

Jeg har flere venner allerede som har sagt de ikke vil vaere med paa AoC likevel etter aa ha sett systemkravene. Dess faerre i "gjengen" som begynner dess mindre er sjansen for at noen av oss fortsetter. Tror Funcom ville kommet lengre med aa ha mindre fokus paa krevende grafikk og heller jobbe med f.eks. innhold og bruke resurser der.

 

Tingen er at grafikken holder så høy standard på lave innstillinger at de fleste PC-er med noenlunde moderne hardware vil kunne kjøre det tilfredstillende. Bioshock, Company of Heroes, Crysis og hele smørja der har også høye systemkrav, men de har jo solgt som smurt. Det at en betydelig prosent av verdens PC-brukere har krav som faller utenfor nyere spill trenger ikke å bety noe som helst, for de er i utgangspunktet ikke i målgruppen. Tingen er at Funcom _må_ ha noe markedsfornyende og unikt, og med den grafiske profilen de har kjørt har de truffet den nerven perfekt. De har selv uttalt at de ikke er interessert i å konkurrere med Blizzard om World of Warcraft, men heller vil prøve å treffe en mer moden nisje med tyngre historie, unikt gameplay og som nevnt grafikken.

 

Jeg for min del har flere bekjente som kjøpte seg ny PC til AoC-release, og jeg skal ærlig innrømme at da jeg for en måned siden investerte 15 000 i PC var det hovedsakelig med AoC i tankene.

Lenke til kommentar

Pycnopodia:

 

Vell, da syns jeg du har holdt en ganske unødvendig diskusjon. Hvorfor klage på noe som ikke stemmer?

Minimum configuration (1024x768, detail reduced)

 

* OS: Windows XP Service Pack 2 or Windows Vista

* Processor: Intel Pentium 4 3Ghz or equivalent

* RAM: 1GB

* Video card: NVIDIA GeForce 6600 or better

* Video memory: 128MB

* DVD-ROM: Quad-speed (4x) DVD-ROM drive

* HARD DRIVE SPACE: 30GB

 

Recommended configuration (Up to 1280X960, most features on)

 

* OS: Windows XP SP 2 or Windows Vista

* Processor: Intel Core 2 Duo 2.4GHz or equivalent

* RAM: 2048MB Dual Channel DDR2

* Video card: NVIDIA GeForce 7900 GTX or equivalent

* Video memory: 512MB

* DVD-ROM: Quad-speed (4x) DVD-ROM drive

* HARD DRIVE SPACE: 30GB

 

Online Gaming;

 

* Broadband connection required.

Lenke til kommentar

Jeg syntes fortsatt kravene er høye, jeg kan allerede telle flere av mine venner som blir ekskludert. Og når ikke disse begynner å spille AoC finner vi oss kanskje et helt annet spill istedenfor hvor alle blir med. Og jeg tror ikke jeg er den alene.

 

Det er ikke ment som en klage på spillet, det er bare en av mange features som skal gjøre spillet bra men som jeg heller tro vil "backfire" og hindre en suksess.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Hvis du ikke klarer spillet på minimum, så burde du og vennene dine seriøst kjøpe nye datamaskiner. Eller dropper dere det fordi dere ikke klarer det på high?

 

:)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Fresh Prince, Det er ikke alle som tenker slik, noen syntes det er nerdete bare å kjøpe et eneste spill til 500kroner. Dataspilling er fortsatt for mange en nerdete greie, mens Blizzard for eksempel når ut til disse til en viss grad tror jeg ikke AoC vil gjøre det på samme måten. Men så sier de jo selv også at de retter seg ikke mot alle men mot dataentusiastene.

Lenke til kommentar

Pycnopodia; når har du whinet over AoC i lengre tid.. kan du ikke bare se deg slått? NEVN en ordentlig GAMER over 18 som ikke har hardware til å kjøre spill som man ønsker å spille/har bestillt.

 

Selv er jeg 16 og har HW nok til Crysis.. 'nuf said. Herregud.... Potensielle kunder, som ikke har råd til ordentlig HW.... hvem under 18 har ikke jobb?

 

Liker du ikke AoC, hold deg unna AoC forumet... Har du ikke HW til AoC; skaff deg en jobb(kunne tjent fett på den tiden du har whinet), og kjøp ny PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...