Gå til innhold

Statens Vegvesen vurderer å forby ungdommer å kjøre bil på natterstid og i helger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hendelsen som skjedde i helgen var jo med en splitter ny Audi TT da, så jeg tror ikke det har noe å si om bilene er ny eller ikke, tviler på at det vil forminske dødstallet blant ungdommer etter veiene heller.

Endret av Redusert
Lenke til kommentar

Uhm, ja.. Altså.. atte.. det skjer ulykker med hva som helst.. bare sånne atte du er klar over det lissom.

 

Det er de store gjentakende hendelsene som er det viktige her, folk i nagasaki og hiroshima som ble påvirket av stråling i stor skala i lang tid etter bombene, enn person døde av å kveles av å spise levende blekksprut.

 

Drep alle blekksprutene!

Lenke til kommentar

RBnett.no skriver følgende:

 

Etter bilulykka i Oslo i helga, der tre ungdommer mistet livet, starter Aftenposten debatten om hvorvidt det bør innføres restriksjoner på ungdommers rettigheter på vegen.

 

Debatten startet da fire ungdommer mistet livet i ei bilulykke i Måndalen i februar 2006. Da konkluderte Statens Havarikommisjon for trafikk i en rapport at det var på tide å utrede graderte førerkort og kjørerestriksjoner for ungdommer. De ba vegmyndighetene om å starte utredningen.

 

Restriksjonene innebærer:

* Forbud mot helge- og nattkjøring

* Forbud mot kjøring på motorvei

* Begrensninger i antall passasjerer

* Begrensninger som følge av trafikkforseelser

 

- Trygg Trafikk sitt forslag om graderte førerkort og kjørerestriksjoner er et dødsstøt for aktiv distriktsungdom, tordner leder i Senterungdommen Christina Ramsøy. Når du spiller på A-laget skal du ikke trenge å be mamma om skyss til fotballtreninga!

Endret av Redusert
Lenke til kommentar

Menneh.. Det er en del ungdommer (i alle aldre) med helt ville holdninger når det gjelder bil. Jeg har opplevd å være passasjer i situasjoner der sjåføren plutselig fant det for godt å kjøre i motsatt kjørefelt rundt en sving, mange helvetes nestenulykker etc.. Mennesker som ikke vil se alvoret i bilkjøring men som har sett "The fast and furious" to hundre ganger for mye og som dermed tror at de er kule når de kjører som svin, kutter svinger og er et hårstrå unna ulykker osv.

 

Hvilke tiltak kan en gjøre for å få disse personene til å forstå at kjørestilen deres IKKE er ålreit? Èn ting er jo å være god kompis og faktisk si fra og nekte å sitte på hvis ikke kameraten skjerper seg, men hva gjør du hvis du faktisk har en reell frykt om at kameraten din kjører seg (og deg?) ihjel? Kan jo ikke akkurat angi vedkommede til politiet heller?

 

Ståle har forresten et godt forslag når han foreslår å drastisk øke bøtene ettersom man kommer høyere (og samordne dette med inntekt) og heller la "5-10kmforbryterne" gli litt lettere gjennom fingrene. Fyllekjøring tror jeg ikke er et såpass stort problem her til lands, selv om jeg gjerne skulle sett at det ble strengere straffer!

Lenke til kommentar
Det er mer effektivt å innføre en NULLTOLERANSE ovenfor yngre sjåfører (gjerne de første tre årene en har sertifikatet). Om en mellom 18-21 kjører 10km/t for fort, kjører gris, etc. bør lappen ryke.

 

Siden gruppen 65+ er gruppe nr. 2 foreslår jeg at disse får to sjanser før lappen ryker (for godt ville kanskje ikke vært en dum ide heller, deres evner vil jo tross alt bare gå nedover).

 

Finner forslaget som en total ansvarsfraskrivelse fra veivesenets og myndighetenes side.

 

Veistandarden må også ta en del av skylden. Den ikke ha skylden for at ulykken inntreffer, men den skal ha skylden for konsekvensene. Veistandaren er en de største faktorene som bestemmer en ulykkes alvorlighet.

 

Det er også naivt å tro at man kan unngå disse ulykkene ved å lære folk å bli bedre sjåfører. Selv erfarne og gode sjåfører fatter vær tusende (enten det eller hundrede, husker ikke helt) besluttning feil. Majoriteten av disse gangene går det bra, men ikke alltid. Det er meneskelig å feile.

 

Forslaget er også en form for kollektiv avstraffelse hvor dommen utelukkende er basert på oppførselen til klassens verstinger (uten at de andre har noen påvirkningskraft). Som en trussel vil det heller ikke ha noen prevantiv effekt. Det er kullene med sjåfører etter det vurderte kullet som vil få straffen. Det vurderte kullet vil ikke ha noe insentiv til å forbedre seg.

Lenke til kommentar

Litt generelt:

Nei, alle i Norge kan ikke kjøre bussen. Det er faktisk mange som ikke har mulighet til det.

 

Ja, natten er faktisk ille, om ikke verst! Da er ungdommen ferdig på skolen, ute å "råner", råkjører, fester osv. Det er mye større sjanse for at ting går galt på denne tiden. Jeg så en statistikk som viste at de fleste ulykker med ungdom skjedde natt til lørdag.

 

Jeg er heldigvis godt utenfor aldersgruppen når dette lanseres (er kanskje det nå også). For det er et idiotisk påfunn som rammer mange ordentlige mennesker, og ikke bare søpla.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Tror nok det at Vegvesenet ikke ser for seg situasjoner som ungdommer selv og forstår hvor idiotisk vedtaket egentlig er.

 

"Eh dessverre mor, men jeg kan dessverre ikke hente deg hos tante ikveld fordi jeg har ikke lov."

Lenke til kommentar

Det blir for drøyt å forby en såpass stor gruppe bare fordi et fåtall er uheldige.

Ser vi bort i fra alkohol så kan uerfarenhet være en stor årsak til ulykker, og man får ikke mye erfaring hvis man nektes å kjøre*.

Når man eg så godt i gang med å forby så bør man forby ungdom i å spille fotball. Er trossalt veldig mange ulykker i den sporten!

Lenke til kommentar

Eg synest det blir for dumt å leggje ned førebod mot å køyre bil på natterstid og i helger. Mange er faktisk avhengige av å køyre bil då òg. Eg har ikkje lest heile tråden, men då synast eg, som mange andre har nevnt, at det er betre å heller ha nulltoleranse overfor yngre sjåførar.

Lenke til kommentar
Et forbud som hindrer folk i å komme seg fra A til B på nattetid er for strengt.

Det er mer effektivt å innføre en NULLTOLERANSE ovenfor yngre sjåfører (gjerne de første tre årene en har sertifikatet). Om en mellom 18-21 kjører 10km/t for fort, kjører gris, etc. bør lappen ryke.

Dette vil legge et ekstra press på at de ferske sjåførene kjører rolig og når det er gått noen år er de sannsynligvis litt mer modne.

 

Når jeg ser tilbake på hvordan jeg kjørte når jeg var 18 må jeg si det ikke var særlig pent ;)

 

Vel, nulltoleranse blir også strengt. Det er nok press både sosialt og økonomisk i forbindelse med lappen, og skal en da legger utilbørlig press på en gruppe som om alle var slemme, så kan en risikere at mange ungår å bruke bilen de årene og da med resultatet at en ikke lærer seg mye, eller i verste fall glemmer det en har lært helt.

 

Jeg finner det også litt søtt at staten mener at fordi noen promille av ungdommen i Norge gjør dumme ting, så skal alle dømmes likt. Det er selvfølgelig veldig dumt det som skjer, og en skulle ønske det ikke skjedde, men i dette samfunnet kan en ikke formynde alle.

 

Hendelsen som skjedde i helgen var jo med en splitter ny Audi TT da, så jeg tror ikke det har noe å si om bilene er ny eller ikke, tviler på at det vil forminske dødstallet blant ungdommer etter veiene heller.

 

Jo, det har en del å si. Hvilken bil er mest trafikksikker, en Saab 900 fra 1988, eller en Passat fra 1997? Jeg satser mer på sistemann enn førstnevnte. Det er ikke snakk om å gi en TT til alle med lappen, men en mulighet til å kjøre med biler som er noenlunde up to date og ikke en dødsfelle, noe skrekkelig mange biler til tider kan være. Tar en så i betraktning hvordan veiene er, så burde en vel legge litt ekstra i at bilen faktisk tåler noe hvis det går galt.

Lenke til kommentar

Tja, litt påståelig det der syns jeg.

 

Men, vi burde absolutt hatt strengere regler mot grisekjøring. Sitter å titter ut vinduet på en av de lokale 19-åringene i sin rustne Ford Sierra mens han spinner rundt i sirkler på grusplassen ved bensinstasjonen. Sånne folk skjønner man at råkjører (etter at de er lei av å kjøre i sirkler), og politiet burde kunne straffe de hardere enn man kan i dag. Det blir virkelig forebyggende virksomhet. For det Mr. idiot i den rustne Forden har gått over til å gjøre mens jeg skriver er å sette avgårde i full fart ut av sentrum.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Vel, nulltoleranse blir også strengt. Det er nok press både sosialt og økonomisk i forbindelse med lappen, og skal en da legger utilbørlig press på en gruppe som om alle var slemme, så kan en risikere at mange ungår å bruke bilen de årene og da med resultatet at en ikke lærer seg mye, eller i verste fall glemmer det en har lært helt.

 

Jeg finner det også litt søtt at staten mener at fordi noen promille av ungdommen i Norge gjør dumme ting, så skal alle dømmes likt. Det er selvfølgelig veldig dumt det som skjer, og en skulle ønske det ikke skjedde, men i dette samfunnet kan en ikke formynde alle.

(...)

 

Vel, disse "promillene" gjør jo faktisk at ungdom mellom 16 og 25 statistisk sett har 40% større sjanse for å dø i trafikken enn mennesker i andre aldersgrupper.

 

Du nevner at sjåførene glemmer og ikke lærer så mye når de ikke kjører. Det at 18-20åringer dævver som fluer i trafikken har sjelden sammenheng med erfaring og kunnskap men heller holdninger og dømmekraft, noe som påvirkes av modenheten. Jeg har ikke noen direkte vitenskapelig data å vise til, men det faktum at den type ulykke som forekommer oftest blant ungdom skjer på rette, øde landeveier - eller i senere tid, råkjøring i 50-sonen, bør tale for seg selv.

 

Et annet alternativ til det hele tror jeg rett og slett kan være å øke minimumsalderen for førerkort til 20 år.

 

En kan ikke "formynde" alle, nei. Men hvis det nå er slik at det er en gruppe mennesker som faktisk utgjør en fare for andre bør staten forsøke å forhindre dette. Selv om det går på bekostning av andre sjåfører. Å få kjøre en bil er tross alt ikke en menneskerettighet.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...