ArmenMinAU Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Norge har et av Europa's eldste bilparker bare så det er sagt. Er vel bare Albania som ligger foran (?). Senk avgifter på biler og bensin sånn at folk har råd til å kjøpe og kjøre skikkelige biler = færre alvorlige ulykker. Forbud og restriksjoner er visst den eneste løsningen staten ser i alle situasjoner. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Et forbud som hindrer folk i å komme seg fra A til B på nattetid er for strengt.Det er mer effektivt å innføre en NULLTOLERANSE ovenfor yngre sjåfører (gjerne de første tre årene en har sertifikatet). Om en mellom 18-21 kjører 10km/t for fort, kjører gris, etc. bør lappen ryke. Dette vil legge et ekstra press på at de ferske sjåførene kjører rolig og når det er gått noen år er de sannsynligvis litt mer modne. Når jeg ser tilbake på hvordan jeg kjørte når jeg var 18 må jeg si det ikke var særlig pent Ja, veiene kommer helt sikkert til å bli forferdelig mye sikrere om alle mellom 18 og 21 begynner å se mere på speedometeret enn på veien. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Og pris forhøyninger. @ armenminAU ja, hadde jo vært greitt med cruise control nå ja. Men åja, hadde ikke det på den gamle bilen. Hmm, forbud mot biler som ikke har cruise control anyone? Endret 5. mai 2008 av Ståle Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det mest trafikksikre var vel om alle kjørte en sånn en neida, men ulykker vil allikevel skje uansett hva slags biler man har. Folk vil dø uansett. Det største problemet ligger i holdningene. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ja, veiene kommer helt sikkert til å bli forferdelig mye sikrere om alle mellom 18 og 21 begynner å se mere på speedometeret enn på veien. Denne diskusjonen har jeg vært med på mangfoldige ganger og jeg vil allerede konkludere med at klarer man ikke holde fartsgrensa, se på speedometeret hvert 10. sekund, kjenne når gasspedalen trykkes lengre inn, etc. har man ingenting å gjøre bak rattet i utgangspunktet! De samme menneskene du påstår at ser mer på speedometeret enn veien er de samme som klarte å bestå oppkjøringa, uten å kjøre for fort og uten å skape en farlig situasjon. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Og de få som absolutt vil kappkjøre. Hvorfor ikke la de få kjøre på en statsfinansiert racerbane? Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Og de få som absolutt vil kappkjøre. Hvorfor ikke la de få kjøre på en statsfinansiert racerbane? Det er helt klart at en del 18-20 åringer ikke er modne nok til å ferdes i trafikken uten restriksjoner. Holdningsskapende tiltak har vært forsøkt i en årrekke, det virket ikke, så man har forståelse for at det må mere drastiske tiltak til for å få ned ulykkestallene. Det viser seg også at lukkede baner ikke har den effekten som først antatt og at mye stygg kjøring foregår på vei til og fra banen. (20 åringen som kjørte ulykkesbilen der 3 omkom i helgen var racerfører) Endret 5. mai 2008 av Skummel_Fyr Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Tror heller temakursene og trafikkskolene burde gjøre en bedre jobb med å oppfordre alle som skal ta lappen til å kjøre på en respektvis og lovlig måte og evt. vise eksempler på hvilke konsekvenser man oppnår ved å kjøre for fort. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Nei, dette synes jeg er for teit. Oh noes, folk dør av å gjøre dumme ting. Hva om det var din bror, kjæreste, bestevenn, mor, far eller deg selv som ble drept av en idiot av en ungdom som trodde han var kul som kunne kjøre fort med en bilen sin? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Tror heller temakursene og trafikkskolene burde gjøre en bedre jobb med å oppfordre alle som skal ta lappen til å kjøre på en respektvis og lovlig måte og evt. vise eksempler på hvilke konsekvenser man oppnår ved å kjøre for fort. They don't work. Har vært på flere, og jeg og alle vennene mine ler av de etterpå. (nei, det var litt stygt. MEN de hadde bilde av 80-talls ungdom) Hvis man ikke vet at man kan dø når man kjører bil, er man dum. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det er bare så sykt med den Audien som ble kledd rundt det treet, får meg nesten til å gladelig la bilen stå hver helg hvis det redder bare en person i fra samme skjebne. Redd verden, heng deg selv? Man kan ikke bli kvitt en risiko. Bedre opplæring og preventiv virksomhet bør ha større effekt en forbud. Et slikt forbud vil være så episk urettferdig og upraktisk at det vil føre til mange brudd uansett... Rapporterer deg for personangrep jeg. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Det mest trafikksikre var vel om alle kjørte en sånn en neida, men ulykker vil allikevel skje uansett hva slags biler man har. Folk vil dø uansett. Det største problemet ligger i holdningene. Greit nok for de som bor i byen, verre på landsbygda, hvor det går buss et par ganger i døgnet. Endret 5. mai 2008 av Lefse Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ja, veiene kommer helt sikkert til å bli forferdelig mye sikrere om alle mellom 18 og 21 begynner å se mere på speedometeret enn på veien. Denne diskusjonen har jeg vært med på mangfoldige ganger og jeg vil allerede konkludere med at klarer man ikke holde fartsgrensa, se på speedometeret hvert 10. sekund, kjenne når gasspedalen trykkes lengre inn, etc. har man ingenting å gjøre bak rattet i utgangspunktet! De samme menneskene du påstår at ser mer på speedometeret enn veien er de samme som klarte å bestå oppkjøringa, uten å kjøre for fort og uten å skape en farlig situasjon. Det er da ikke nødvendig med noen nazihåndheving av fartsgrensene! Det er mye viktigere å ta de virkelige grisekjørerene. Det er veldig lett å overse et skilt når fartsgrensene endres for hver halvmeter på enkelte strekninger. Hvorfor skal folk mellom 18 0g 21 lide mer for dette enn andre? Oppkjøringen er bare en liten kjøretur og det er først etter dette man blir skikkelig rutinert. De aller fleste har gjort en eller annen dum feil kort tid etter man har fått lappen. I den først tiden er man også ofte litt anspent og da er det fort gjort å se litt for mye på speedometeret hvis onkel nazipoliti lurer med laseren rundt svingene for å huke inn en stakkar for hver minste bagatell. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Nei, dette synes jeg er for teit. Oh noes, folk dør av å gjøre dumme ting. Hva om det var din bror, kjæreste, bestevenn, mor, far eller deg selv som ble drept av en idiot av en ungdom som trodde han var kul som kunne kjøre fort med en bilen sin? but no. Det er vel det man kaller collateral damage. Det var synd, men de/jeg var ute av huset. Og visste at det kunne skje. Ja, det er synd, og nei det burde aldri ha skjedd. Men hvorfor skjedde det? Fordi ungdommen ikke hadde penger til en ordentlig bil og/eller kjøre på en ordentlig bane. Det var synd jeg satt i den gamle HiAcen uten Airbags, kunne ha overlevd. Det er vel veldig få som racer i byen, det skjer vel mest på lange 70-80 soner, så er mest farlig for billister. Og i høyhastighetskrasj, har det kommet flere sikkerhetsinnretninger i biler, som alle burde hatt. Det er bare så sykt med den Audien som ble kledd rundt det treet, får meg nesten til å gladelig la bilen stå hver helg hvis det redder bare en person i fra samme skjebne. Redd verden, heng deg selv? Man kan ikke bli kvitt en risiko. Bedre opplæring og preventiv virksomhet bør ha større effekt en forbud. Et slikt forbud vil være så episk urettferdig og upraktisk at det vil føre til mange brudd uansett... Rapporterer deg for personangrep jeg. jeg vil ikke si det var personangrep, jeg forstod det slik at han mente at verden ville vært et mye tryggere sted hvis alle menneskene hadde dødd. Noe som forsovidt er riktig. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg tror ikke racerbaner vil være noen løsning. Ta feks ulykken som skjedde nå nyliig. Han var jo veldig aktiv i motorsporten. Allikevel var han ikke verdensmester i 50sonen allikevel. premium: Det er fort gjort å glemme seg bort men folk i ung alder, (jeg inkludert før jeg skjerpa meg) kjører akkurat i grenseland til å ikke miste lappen. Og dessuten skiltes det med to skilt, et på hver side av veien, hver gang fartsgrensa endres. Folk mellom 18 og 21 må dessverre lide mer for dette siden de er i aldersgruppen som er mest utsatt for alvorlige ulykker, med døden til følge, i trafikken. Jeg er enig i at grisekjørerne bør ta, og de bør tas hardt. Men før eller siden kommer det restriksjoner for unge sjåfører og da ønsker jeg heller nazihåndhevning av fartsgrensene fremfor et kvelds/helgeforbud. Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Norge burde bruke mer penger på sikrere og bedre veier her i landet enn å bruke milliarder av kroner på eldreomsorg. Mye av inntekten går til eldreomsorg, og det er ikke tull engang. Norge sine veier er langt dårligere enn i andre land, og det kan være det som er grunnen. USA for eksempel vil jeg tro har bedre veier enn vi her i Norge, med tanke på at veiene der er bredere, og går som regel i rette strekninger, og ikke krappe uskikkelige svinger som det finnes massevis av her i landet. Statens Vegvesen er heller ikke eksperter når det gjelder vedlikehold av veiene våre, jeg kan komme med noen eksempler jeg kjenner godt til her hvor jeg bor: 1. Mye hull i veiene (som utvider seg etterhver som dem ikke blir reparert) 2. Nedtrakkede veier (Noe som fører til sporing og faktisk er svært farlig både i rette strekninger og i svinger) 3. smale og uoversiktlige veier (Det er det nok av hvor jeg bor) Omtrent på bredden som dette mener jeg en vei burde være, hvor det er 60km/t og oppover: Endret 5. mai 2008 av Redusert Lenke til kommentar
Camper_killer Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Lappen koster vel 40 k, og når jeg først har fått den så skal ikke politi få snappet den ut av henda mine uten en real kamp. Helt idiotisk at staten skal tvinge slike "løsninger" på ungdommene. Hva blir det det neste, skal de forby øl? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg er enig i at grisekjørerne bør ta, og de bør tas hardt. Men før eller siden kommer det restriksjoner for unge sjåfører og da ønsker jeg heller nazihåndhevning av fartsgrensene fremfor et kvelds/helgeforbud. Jeg mener at det kunne vært smart å senke bøtene på 5 og 10km fortere enn farstgrensen, og heller øke drastisk bøtene for å kjøre fortere. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ein ting dei har gløymt er at det berre gjelder for gutar, har hørt om ideen før, det var Ap som fant det på Stem AP(Avgiftspartiet) og få meir diskriminering, fattigdom og kriminnele Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Jeg er enig i at grisekjørerne bør ta, og de bør tas hardt. Men før eller siden kommer det restriksjoner for unge sjåfører og da ønsker jeg heller nazihåndhevning av fartsgrensene fremfor et kvelds/helgeforbud. Jeg mener at det kunne vært smart å senke bøtene på 5 og 10km fortere enn farstgrensen, og heller øke drastisk bøtene for å kjøre fortere. Fyllekjøring er også et svært omfattende problem. De som fyllekjører mister vel lappen i 6 måneder? Det er en alt for mild straff siden man verken eier oppmerksomhet eller hensyn på veien når man kjører under beruset tilstand og slike hendelser burde straffes med fengsel. Det burde vel hjelpe til å skremme bort de som fyllekjører. Endret 5. mai 2008 av Redusert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå