femftifem Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Etter å ha sett en reportasje på Nyhetene hvor 3 ungdommer omkom i en bilulykke, så fikk dere sikkert høre det samme som meg at Statens Vegvesen vurderer å forby ungdommer å kjøre på natterstid og i helgene. Hva mener dere om dette? Hva har det og si? Vil det hjelpe montro? Nei fy fader. Nettavisen: Kan nekte ungdom helgekjøring Et av virkemidlene Samferdselsdepartementet ser på er å forby ungdom å kjøre på kveldstid i helgene, men først vil de kartlegge kjøremønsteret til dagens 18-åringer de neste to årene. Endret 5. mai 2008 av Redusert Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Altså, det funker nok. Men som Up-sjefen også uttale rammer dette forbudet altfor mange ærlige og trygge sjåfører. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Og vil være umulig å håndheve. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Dette har vert oppe til diskusjon før. Søk. Her er tråden Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Nja, ikke akkurat samme sak. Nå har vi kommet fram til at det gjelder helger og nattestid. Det står ikke noe om det i den linken du gir Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Et forbud som hindrer folk i å komme seg fra A til B på nattetid er for strengt. Det er mer effektivt å innføre en NULLTOLERANSE ovenfor yngre sjåfører (gjerne de første tre årene en har sertifikatet). Om en mellom 18-21 kjører 10km/t for fort, kjører gris, etc. bør lappen ryke. Dette vil legge et ekstra press på at de ferske sjåførene kjører rolig og når det er gått noen år er de sannsynligvis litt mer modne. Når jeg ser tilbake på hvordan jeg kjørte når jeg var 18 må jeg si det ikke var særlig pent Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Det blir jo mye arbeid for politiet dersom de skal undersøke hver kveld og i helgene om hver sjåfør faktisk har tillatelse til å kjøre, så det er jo et dårlig planlagt forslag av Vegvesenet som slettes ikke vil fungere. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det trengs vel bare å teste dette under vanlige rutinekontroller? Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det blir jo mye arbeid for politiet dersom de skal undersøke hver kveld og i helgene om hver sjåfør faktisk har tillatelse til å kjøre, så det er jo et dårlig planlagt forslag av Vegvesenet som slettes ikke vil fungere. Uansett om det er vanskelig å håndheve så vil ungdommer kjøre mye mindre. Ergo vil færre mennesker, både uskyldige og "skyldige, dø i trafikken. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det er bare så sykt med den Audien som ble kledd rundt det treet, får meg nesten til å gladelig la bilen stå hver helg hvis det redder bare en person i fra samme skjebne. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det trengs vel bare å teste dette under vanlige rutinekontroller? Det er ungdommer vi snakker om. Hvor mange tror du vil bry seg da? Jeg har ikke sett en rutinekontroll på flere år, og kjører 20,000 km i året. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Biler kjørt av ungdommer er lett å se på avstand, ta f.eks Bergen Gatebilklubb. Kan se dem komme på en mils avstand, så de som faktisk er farlig burde være lett å luke ut. Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 For noe piss! Når man faktisk trenger bilen så har man ikke lov til å bruke den.... Redusert: Dette blir regnet som et allmennpreventivt forslag. "Skremme" vedkommende personer fra å bruke bilen i disse periodene. Men egentlig håper jeg det blir iverksatt, for jeg er lut lei folk som kommer klokken 01:00 og kjører i 10 km/t med full musikk uttefor vinduet! Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Å skape begrensninger vil vel bare skape dårligere sjåfører som bør lære seg å takle enkelte situasjoner? Og kanskje det skulle vært bedre veier i Norge? Mer politi ute på veiene? Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Det er bare så sykt med den Audien som ble kledd rundt det treet, får meg nesten til å gladelig la bilen stå hver helg hvis det redder bare en person i fra samme skjebne. Man kan ikke bli kvitt en risiko. Bedre opplæring og preventiv virksomhet bør ha større effekt en forbud. Et slikt forbud vil være så episk urettferdig og upraktisk at det vil føre til mange brudd uansett... Endret 6. mai 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jada, dette er jeg HELT med på. Bare det gjelder for 18-19 åringer, og begynner å gjelde om 1-2 år. tihi Nei, dette synes jeg er for teit. Oh noes, folk dør av å gjøre dumme ting. Jeg kjører rundt i en HiAce 93', den er ikke så veldig sikkert at det gjør noe uten at jeg kjører for fort. Med hele 75hK diesel, gjør den vel 1-80 på 10-15 sekunder elns. Og det er ikke gøy å kjøre inn på motorvei fra en avkjørsel. ABS, ESP hva er det? Gi heller oss ungdommer en startkapital til bil, evnt BSU (Bilsparing for ungdom) slik at vi kan kjøpe en ordentlig bil. Var på russegreier ang bilkjøring. Ja, de var jo i tipptopp stand. Og nehh, kunne ikke være derfor de krasjet. Det var også litt rart, russ + bil = farlig. Men av de 20 sakene som ble tatt opp, var det vel bare et par 18-åringer som var med. Resten var både yngre og mye eldre, og de var jo ikke russ... Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Gi heller oss ungdommer en startkapital til bil, evnt BSU (Bilsparing for ungdom) slik at vi kan kjøpe en ordentlig bil. Så kan alle ungdommer kjøre rundt i en Audi TT, som i artikkelen? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Flere steder er det utrolig sjeldent det går kollektivtransport natterstid, og i helgene. Da er bil et utrolig godt hjelpemiddel... Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hvorfor akkurat på nattestid? Risikoen for å skade andre er jo MYE høyere på dagen, og alvorlige skader på seg selv og eget kjøretøy er det jo høyest risiko å få dersom det er sol og fint vær ute. Helgene? Dette ødelegger jo folks transportmuligheter fullstendig, og det er helt andre restriksjoner de burde se etter om de ønsker mindre ulykker blandt ungdom. Sannsynligvis er det hele bare et resultat av den latterlige miljøpolitikken de kjører nå. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Men altså, det er faktisk en forskjell på Toyota HiAce 93' med 75hk, Toyota Avensis/Carina 00', og Audi TT 09' driftsikker og oppegående var nøkkelordene jeg var ute etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå