Bruker-93156 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Heisann! Har vært ute i dag å tatt bilder til konkuransetemaet "Vann" Jeg syns det stiller sterkt, selv om det kanskje ikke er hovedfokus på vann, men kanskje med tittelen "Dekket av vann" "Vann må man ha", eller noe slikt? Vi har snakket om dette med bildekritikk, å kommet fram til at fotografen bør spesifisere hva han vil ha om han er ute etter noe spesielt. Jeg vil ha kommentarer på pirk, alt som ikke bidrar i bildene. Spesielt rammen. Jeg har prøvd mye i det siste å finne gode rammer til bildene, men etter hva dere har sagt så blir det som is etter dessert, jeg gir allikevell ikke opp. Jeg er interessert i alt det dere har på hjertet, ærlig kritikk tåler jeg, så lenge den ikke går på modellens utseende (Negativt) Gi meg ris, så skal jeg gi ros Selv mener jeg dette sammen med marihøna fra April viser at makroformen er på rett vei, venter bare på libellene nå Bildene er et bilde, i 3 versjoner. 2 croppet, og 1 ucroppet. Det ene som er croppet er også tildelt ramme, funker den? Bildene skal være identiske ellers, men jeg ser variasjoner i JPG-komprimeringen både i ps og når man laster opp (Så bildene trenger ikke ha den samme gnisten som jeg kan se hjemme i stua) Utstyr: Nikon D200 m/Sigma 150mm f/2.8 Macro Exif: f/5.6 1/80 ISO 400 Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Synes de croppede versjonene ble best. Man får mer oppmerksomhet på marihøna, mens man i den ucropa versjonen sitter igjen med et kanskje litt rotete inntrykk, ettersom blomsten blir en stor del av bildet. Vet ikke helt om jeg skal uttale meg om ramma, da jeg ikke helt vet om jeg liker det eller ikke. Synes kanskje det ikke fungerer like godt på dette bildet, i forhold til de du har presentert før, og rammene deres. Men når jeg tenker meg, trekker den kanskje litt mye oppmerksomhet, da det er en ganske lys blåfarge, i kontrast med bakgrunnen på bildet. Ellers et godt og skarpt bilde, men fin komposisjon på de cropa versjonene. Leverer som alltid. Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg har ikke noe å pirke på, bare at jeg ikke likte rammen. Av de tre versjonene likte jeg definitivt best den første. Lenke til kommentar
si Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Bare å slutte seg til de andre her: Croppet versjon uten ramme er best. Det er jo et helt nydelig bilde! Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Litt moro når man skjønner at det ikke alltid er fordi man ikke liker bildet i det hele tatt at man ikke svarer. Jeg hadde nemlig ikke tenkt til å si noe, for jeg syntes det var såpass bra (dessuten hadde flere allerede svart). Back to topic: Likte den croppete verson uten kant best. Fine farger som passer godt sammen, veldig fint croppet (tenker på at det ikke ble for mye blomst, og ikke for lite luft på siden, men akkurat passe), og syns det var passe skarpt og fint. Har ikke egentlig noe å utsette på det annet enn den rammen. Den tok for mye oppmerksomhet (syns jeg), og dro mine øyne både på kryss og tvers. Ble litt vanskelig å holde øynene på riktig plass, og til å fokusere på marihøna. Til slutt: Vakkert bilde! Endret 5. mai 2008 av carmelita Lenke til kommentar
kymy Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Veldig bra bilde, synes croppet versjon med svart ramme hadde funket best, savnet det når jeg åpnet bildet.Bildet hører absolutt hjemme i en konkurranse på tema vann.Bra tolkning av tema, synes jeg Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Synes de croppede versjonene ble best. Man får mer oppmerksomhet på marihøna, mens man i den ucropa versjonen sitter igjen med et kanskje litt rotete inntrykk, ettersom blomsten blir en stor del av bildet. Vet ikke helt om jeg skal uttale meg om ramma, da jeg ikke helt vet om jeg liker det eller ikke. Synes kanskje det ikke fungerer like godt på dette bildet, i forhold til de du har presentert før, og rammene deres. Men når jeg tenker meg, trekker den kanskje litt mye oppmerksomhet, da det er en ganske lys blåfarge, i kontrast med bakgrunnen på bildet. Ellers et godt og skarpt bilde, men fin komposisjon på de cropa versjonene. Leverer som alltid. Tusen takk! Rammefargevalg er noe herk! Har sett på robo's bilder, og han får det til svinbra, men jeg har ikke sjangs. Jeg har ikke noe å pirke på, bare at jeg ikke likte rammen. Av de tre versjonene likte jeg definitivt best den første. Ok, takk for kommentaren, noe negativt i bildet, utenom rammen? Bare å slutte seg til de andre her: Croppet versjon uten ramme er best. Det er jo et helt nydelig bilde! Tusen takk! Litt moro når man skjønner at det ikke alltid er fordi man ikke liker bildet i det hele tatt at man ikke svarer. Jeg hadde nemlig ikke tenkt til å si noe, for jeg syntes det var såpass bra (dessuten hadde flere allerede svart). Back to topic: Likte den croppete verson uten kant best. Fine farger som passer godt sammen, veldig fint croppet (tenker på at det ikke ble for mye blomst, og ikke for lite luft på siden, men akkurat passe), og syns det var passe skarpt og fint. Har ikke egentlig noe å utsette på det annet enn den rammen. Den tok for mye oppmerksomhet (syns jeg), og dro mine øyne både på kryss og tvers. Ble litt vanskelig å holde øynene på riktig plass, og til å fokusere på marihøna. Til slutt: Vakkert bilde! Hei, og takk for kommentar. Jeg la ut den ucroppede mest for å gi andre en mulighet å velge en alternativ crop, men om den jeg hadde funker så er det jo ikke noe som er bedre enn det. Takk! Veldig bra bilde, synes croppet versjon med svart ramme hadde funket best, savnet det når jeg åpnet bildet.Bildet hører absolutt hjemme i en konkurranse på tema vann.Bra tolkning av tema, synes jeg Du snek deg inn ja Tusen takk, skal huske på rammefargen når jeg legger ut på fotosiden Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg må starte en ny folkebevegelse: Nei til rammer. Jeg synes ikke rammer funker på bilder på nettet, og heller ikke i bildekritikken. Skrevet ut i 50-70 og hengt opp på veggen; det er en annen sak. Selve bildet er OK, men jeg selv ville muligens croppet vekk litt av det blå på høyre side istedet, og beholdt mer av blomsten. Tom Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Selve bildet er OK, men jeg selv ville muligens croppet vekk litt av det blå på høyre side istedet, og beholdt mer av blomsten. Tom Det tror jeg ikke ville ha fungert. Jeg synes blomsten ville tatt for mye oppmerksomhet, og ført til at bildet kom i ubalanse. Da hadde marihøna blitt for midtstilt for min del. Lenke til kommentar
si Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ånei, ikke gjør noe med croppen! Så ikke i stad at du skulle bruke det under temaet vann. Det synes jeg funker utmerket. Fint at bakgunnen er blå også i så måte. Gleder meg til det kommer libeller og vannymfer fra deg Lenke til kommentar
tbotrqual Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Enig med IceFox, jeg ville kanskje tilogmed prøvd å legge til litt mer blått ute til høyre, da får man en sterke følelse av at marihønen ser utover i bildet, og bildet blir litt mer balansert. Nå tipper det litt over for min del. Ellers teknisk veldig godt, crop er selvfølgelig best. Endret 5. mai 2008 av tbotrqual Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg prøver med mitt crop-forslag selv om dere er skeptiske: Jeg er uenig at det blir for mye blomst - den er tross alt ren i fargen og den er rimelig uskarp. Det som trekker ned, er at det ser ut som om marihøna er i ferd med å ramle ut av bildet ... Tom Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ok, takk for kommentaren, noe negativt i bildet, utenom rammen? Nei, jeg synes bildet er kjempefint som det er. Er det regndråper, eller du som har vannet blomsten? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Tusen takk, alle sammen. Ang crop: jeg likte fargene gul, rød/oransje og blå sammen og ville forsterke de ved en slik crop. Slik du (Tom) har det nå blir ting litt gale fordi marihøna ser ut av bildet. Jeg kan jo bruke en time i ps, og speilvende kun marihøna slik at den sitter der den sitter nå, og ser mot venstre, men akkurat nå skal jeg på skolen, så får se om jeg prøver i kveld. Blåfargen er faktisk ekte, bare litt forsterket Er nok ikke regndråper nei, skal legge ut noen i kveld også som beviser det Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 likte det første versjonen, med tanke på hvilke rettning krypet peker huet sitt ... digital ramme er vell ikke helt nødvendig eller pent, men det er en smak sakk og varierer fra person til person.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Tusen takk, alle sammen. Ang crop:jeg likte fargene gul, rød/oransje og blå sammen og ville forsterke de ved en slik crop. Slik du (Tom) har det nå blir ting litt gale fordi marihøna ser ut av bildet. Jeg kan jo bruke en time i ps, og speilvende kun marihøna slik at den sitter der den sitter nå, og ser mot venstre, men akkurat nå skal jeg på skolen, så får se om jeg prøver i kveld. Blåfargen er faktisk ekte, bare litt forsterket Er nok ikke regndråper nei, skal legge ut noen i kveld også som beviser det Det er vel neppe verdt en time i PS - bedre å å vente på neste marihøne ... Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Hehe, du aner ikke hvor mye ubetydelig bilderedigering jeg klarer å bruke tiden på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå