Penneknekt Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Maskinen min (kjøpt januar 2008) har nå fått den samme hardware-feilen som har vært nevnt tidligere i tråden. Skjermen blir blå med blinkende grønne streker, og jeg får følgende feilmelding: NMI: Parity check: memory parity error Trolig er det skjermkortet som er i ferd med å ta kvelden. Ifølge diverse forumeksperter betyr dette at jeg må bytte ut hovedkortet (siden GPU'en er loddet fast). Men: Dell-garantien min gikk ut i februar (hadde bare 1 års garanti). Er det muligheter for å få reparasjonskostnadene dekket likevel? Gjelder norsk forbrukerkjøpslov for handling av Dell-maskiner? I så fall er vel garantien reklamasjonsretten gjeldende i fem år. Endret 8. august 2009 av Penneknekt Lenke til kommentar
dreuf Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Gjelder norsk forbrukerkjøpslov for handling av Dell-maskiner? I så fall er vel garantien fem år. Du har REKLAMASJONSRETT i 5år, IKKE garanti. Ta en telefon til Dell, jeg vil tro at GPU/Hovedkort er ment til å vare lengre enn 1 år og at de vil bytte det, spesielt siden det er ett kjent problem på maskinene. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Du har naturligvis rett i at det er reklamasjonsrett, ikke garanti. Men gir den meg rett på utbedring av feilen uten å måtte betale for det? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 På akkurat det problemet så har dell utvidet garantien med et år! Min er også kjøpt i feb 2008 med 1 års garanti! og i juli i år så fikke jeg bytta Hovedkort, Optisk drev og WLAN uten å betale for det De kom til og med til døra! Så er bare å ta en telefon til dell så ordner det seg Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Herlig! Mange takk for info, nå kan jeg senke skuldrene fire hakk. Er det bare å ringe XPS-support da? Har du link til kilde, forresten? Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 de har vel utvidet pådøra-support med ett år på HK/GPU feil, ved reklamasjon vil de ikke komme hjem på denne måten, så sant det ikke blir dekket av deres garanti. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Herlig! Mange takk for info, nå kan jeg senke skuldrene fire hakk. Er det bare å ringe XPS-support da? Har du link til kilde, forresten? Er bare å ringe eller skrive mail. Eneste du skal være klar over er at du høyst sannsynlig blir mødt med engelsk i andre enden. Kontorene for XPS-support ligger, så vidt jeg vet, i Irland, India og Sverige. Jeg skrev mail og synes det fungerte glimrende - de svarte veldig raskt og fyren var kunnskapsrik. De sa heller ingenting om at den opprinnelige serviceavtalen var utløpt siden problemet var GPU-relatert. Link til kilde for utvidelse av garantien ligger her: http://en.community.dell.com/blogs/direct2...-worldwide.aspx Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 I helgene kommer man alltid til engelskspråklig support. I vanlig kontortid på hverdager kommer man til svensk support. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Herlig! Mange takk for info, nå kan jeg senke skuldrene fire hakk. Er det bare å ringe XPS-support da? Har du link til kilde, forresten? Er bare å ringe eller skrive mail. Eneste du skal være klar over er at du høyst sannsynlig blir mødt med engelsk i andre enden. Kontorene for XPS-support ligger, så vidt jeg vet, i Irland, India og Sverige. Jeg skrev mail og synes det fungerte glimrende - de svarte veldig raskt og fyren var kunnskapsrik. De sa heller ingenting om at den opprinnelige serviceavtalen var utløpt siden problemet var GPU-relatert. Link til kilde for utvidelse av garantien ligger her: http://en.community.dell.com/blogs/direct2...-worldwide.aspx Glimrende! Kan jeg spørre hvilken mailadresse du benyttet? Får ikke opp kontaktinfo til XPS-support fordi service-tagen min gikk ut i februar. Vil helst unngå dyre telefonregninger, så jeg foretrekker mail fremfor telefon. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 [email protected] Lenke til kommentar
VanOrton Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Jeg kjøpte min pc i januar i fjor, nå har jeg oppdaget denne Whine lyden. Er der ikke konstant, men kommer og går, har egentlig ikke tenkt over denne lyden før, men nå er den begynt å irritere meg. Hva kan jeg gjøre for å få fikset dette? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Du kan i første omgang oppdatere BIOS'en, med mindre du har A15 (mener å huske det er den nyeste?) fra før. Dette har løst problemet for enkelte, og er antagelig noe XPS-support kommer til å be deg om å prøve først uansett. Neste steg er å ta kontakt med XPS-support så du får byttet hovedkortet på maskinen. Lenke til kommentar
VanOrton Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Du kan i første omgang oppdatere BIOS'en, med mindre du har A15 (mener å huske det er den nyeste?) fra før. Dette har løst problemet for enkelte, og er antagelig noe XPS-support kommer til å be deg om å prøve først uansett. Neste steg er å ta kontakt med XPS-support så du får byttet hovedkortet på maskinen. Oppdatert uten hell, nå har jeg snakket med xps support også og de har kommet frem til at det er prosessoren og ikke hovedkortet derfor var det ingenting de kunne gjøre. Ville mest sannsynlig få samme problemet om jeg fikk ny prosessor også. Løsningen (som forøvrig ikke funker) er å slå på bluetooth. da ligger den å jobber hele tiden, slik at prosessoren ikke skal gå ned i laveste modus. Er vist da denne lyden kommer. Med andre ord er det ikke mulig å få bort lyden, utrolig irriterende!!! Endret 11. august 2009 av bjarteru Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Hm, det høres da unektelig merkelig ut siden det som er kjent som "CPU-whine" er en lyd som produseres av brikkesettet, ikke av CPU'en. Dette er jo et anerkjent problem med de tidlige utgavene av disse maskinene. Jeg hadde også whine på min maskin - dog i veldig mild grad - men dette forsvant da jeg fikk den nye utgaven av hovedkortet (som ble byttet pga feil med GPU'en). Maskinen din er ca. én mnd eldre enn min, og da er det jo sannsynlig at du også har den gamle utgaven. Det lukter litt ugler av dette etter min mening... Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Hei Vurderer og legge inn Windows 7 enterprice 64bit på denne maskinen, men lurer litt på hvordan det blir med drivere? Noen som har testet 64 bit og kan bekrefte at det fungerer? Takker på forhånd for svar:) JC Lenke til kommentar
VanOrton Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Hm, det høres da unektelig merkelig ut siden det som er kjent som "CPU-whine" er en lyd som produseres av brikkesettet, ikke av CPU'en. Dette er jo et anerkjent problem med de tidlige utgavene av disse maskinene. Jeg hadde også whine på min maskin - dog i veldig mild grad - men dette forsvant da jeg fikk den nye utgaven av hovedkortet (som ble byttet pga feil med GPU'en). Maskinen din er ca. én mnd eldre enn min, og da er det jo sannsynlig at du også har den gamle utgaven. Det lukter litt ugler av dette etter min mening... De ringte meg opp igår og gikk med på å forsøke ett bytte av hovedkort, så da får vi se hva som skjer... Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Hei Vurderer og legge inn Windows 7 enterprice 64bit på denne maskinen, men lurer litt på hvordan det blir med drivere? Noen som har testet 64 bit og kan bekrefte at det fungerer? Takker på forhånd for svar:) JC Har selv Windows 7 RC1 x64 på min maskin og det fungerer some en drøm. Er bare å bruke driverne for Vista der Windows 7 selv ikke finner noen. Eneste som ikke fungerer 100% på min maskin er fingeravtrykkleseren. Fikk opp beskjeder om at denne ikke var tilkoblet selvom den fungerte, men det var bare å sette maskinen til å ignorere de feilmeldingene. Også har jeg ikke testet kameraet, så vet ikke om det funker. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Jeg har et litt plagsomt problem! Når jeg kobler maskina til en TV gjennom HDMI, så kommer ikke hele bilde på TVen. Det kuttes litt bort fra hver kant av bildet! HVORFOR? og hvordan ordne slik at dette ikke skjer? Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Tom Ølboks: Funker problemfritt for meg. TV'en min er en SONY 32D3000. Mulig du må gjøre noen innstillinger på selve TV-apparatet. Vet du om TV'en din støtter 1:1 pixelmapping? Endret 15. august 2009 av Penneknekt Lenke til kommentar
Hovis Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Hei! Har XPS M1330 i tankene når jeg skal kjøpe meg ny pc, men er jo litt negative sider som kommer frem gjennom denne tråden. Er mye av disse problemene rettet opp på nyere maskiner? Tenker da f.eks på whine lyden og hoved/skjermkort som må byttes. For meg virker det som en bra maskin i forhold til pris (7490,- på Dell nå). Så er vel i bunn og grunn ute etter tilbakemeldinger fra dere som har maskinen om dette er et trygt kjøp? Endret 15. august 2009 av Hovis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå