Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min vifte har gått høyere de siste månedene i forhold til da den var ny. Irriterende, trodde lenge at det var støv og skit i viften, men etter å ha sjekket at det ikke var det, og byttet kjølepasta, så bråker den fremdeles mer enn før. Nå er maskinen tilnærmet idle, starter jeg task manager får jeg 1-4% CPU-bruk, og det kommer stort sett fra taskmgr.exe, og likevel går viften. Fryktelig irriterende, min neste maskin skal være LYDLØS.

Du kan sjekke prøve å sjekke viften og installere ny BIOS hvis du ikke har den siste (selv om jeg heller ikke har erfaring med at det hjelper, dessverre). Er du fremdeles innenfor garantitiden kan du ringe dem og klage på det (anbefaler å ringe på dagtid på en hverdag, da kommer du til dyktige folk i Sverige i stedet for treige folk i India). Hvis ikke kan du forsøke deg på reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, men det er vanskeligere så lenge maskinen fungerer som den skal.

Lenke til kommentar
Min vifte har gått høyere de siste månedene i forhold til da den var ny.

Som nevnt tidligere har min også begynt å gå høyere.

I8kfangui viser 3700rpm på CPU vifta konstant.

Før gikk den på 2900rpm, så virker som nyeste BIOS har satt opp viften for meg.

Prøvde meg i går på å gå tilbake til A10 som maskinen ble levert med, men da gikk viftene helt bananas. Konstant 6000RPM og fikk beskjed av i8kfan at "fan sensor chip failed must be manually set" eller noe lignende.

Forferdelig irriterende, hater vifte støy!

Er så jeg vurderer å ringe Dell å få noen til å komme å sjekke maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg la inn XP i går - etter 1 år med vista - og for en forandring.

Responsen til maskinen er bedre, og i steden for at vifta går veldig lavt og plutslig høres ut som et jettfly så går den passe hele tiden.

Maskinen føles heller ikke like varm, dette kan dog være en illusjon fra min side.

Skal legge inn A15 nå, og se hva som skjer. Men er jammen meg glad for at jeg la in XP. Gikk som en drøm, og alt fungerer som det skal!

Lenke til kommentar

Got connetion? ;)

Fikk akkurat dette kortet fra Kina her om dagen: http://download.intel.com/..._5350_final.pdf

Da har jeg trolig en av Norges mest overfylte PC når det kommer til trådløs teknologi.. Og det beste av alt, kun interne enheter ble brukt (mini-PCIe) ;)

XPS M1330`en min støtter nå:

- UMTS (3G)

- HSDPA (Super 3G)

- GPRS

- EGDE

- GSM

- WiMAX

- Wi-Fi a/b/g/n(300Mbps)+ n(450 Mbps)

- Bluetooth 2.0 m/EDR

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

...og er vel kun utbygd i Russland, uten planer for utbygging i Norge. LTE er det neste som er planlagt i Norge, og er teknologien som skal overta etter HSPA.

Kommer du med tilbake mld. om det funker bedre med vifta da?

Windows 7 64bit (beta 1) + bios A15 har gjort maskinen mye mer levelig igjen, nå er det sjeldent at den passerer 3000 RPM. Herlig med andre ord.

Lenke til kommentar
...og er vel kun utbygd i Russland, uten planer for utbygging i Norge. LTE er det neste som er planlagt i Norge, og er teknologien som skal overta etter HSPA.

Kommer du med tilbake mld. om det funker bedre med vifta da?

Windows 7 64bit (beta 1) + bios A15 har gjort maskinen mye mer levelig igjen, nå er det sjeldent at den passerer 3000 RPM. Herlig med andre ord.

Når dere snakker om vifteproblemene, når ble disse PCne kjøpt? Jeg vurderer m1330 pr dags dato, men er litt usikker, mest pga denne tråden ^^,

Lenke til kommentar

Min ble kjøpt i månedskiftet november/desember 2007. Etter sigende kom det en ny og mye forbedret kjøleløsning i starten av 2008, men i følge teknikeren jeg hadde hos meg pga hovedkortbytte har jeg den nye kjøleløsningen. Så ikke vet jeg. :shrug:

Jeg er veldig kritisk til viftestøy (særlig fordi jeg skal kunne bruke maskinen under forelesninger og på lesesal, og da må den være tilnærmet lydløs), så det er ikke sikkert at det hadde plaget deg. Med den siste BIOS-versjonen ble dessuten problemene med viftestøy redusert, i alle fall for meg. Hadde også litt problemer med nettverkskortet i starten, og det tok litt tid, men XPS support var hjelpsomme og fant til slutt problemet. Ellers er jeg veldig fornøyd, og synes det er en bra maskin overall. Dell har dessuten bra support generelt, spesielt hvis du kommer til svenskene. Hovedkortet måtte jeg bytte etter nesten et år fordi skjermen frøs noen ganger, og det kom striper/prikker på den. Tekniker var på døren to dager etter og ordnet alt, hadde sikkert kommet dagen etter om jeg ikke ringte en søndagskveld.

M1330 holder på å bli faset ut nå, så du bør gjerne heller kjøpe M1340 som er erstatningen.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Da blir jeg også snart en stolt eier av en M1330 (sort, T7250, 250 gb, 3 gb ram, LED-skjerm, 9-cellers batteri, intel wireless).

Så da tar jeg backup av drivere/laste ned drivere -> formatere -> legge inn XP og Win7 beta.

Det er det samme om jeg oppdaterer BIOSen før eller etter? Den nyeste BIOSen fungerer vel for de fleste her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...