Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig å kjøre WinXP på maskinen. Dette har blitt diskutert tusen ganger før,

og det står i 1. post hvordan man skal gjøre dette. Les denne først før dere kommer med spørsmål

om WinXP, kjøleløsninger osv. ellers drukner tråden bare i dette.

In other news:

BIOS A14 er ute nå:

http://ftp.us.dell.com/bios/M1330A14.EXE

Det var kanskje ikke så rart siden versjon A13 ble trukket tilbake ikke så lenge etter release.

Nytt i A14 skal være:

Forbedringer til WiFi sniffer funksjonen

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å kjøre WinXP på maskinen. Dette har blitt diskutert tusen ganger før,

og det står i 1. post hvordan man skal gjøre dette. Les denne først før dere kommer med spørsmål

om WinXP, kjøleløsninger osv. ellers drukner tråden bare i dette.

In other news:

BIOS A14 er ute nå:

http://ftp.us.dell.com/bios/M1330A14.EXE

Det var kanskje ikke så rart siden versjon A13 ble trukket tilbake ikke så lenge etter release.

Nytt i A14 skal være:

Forbedringer til WiFi sniffer funksjonen

Beklager, fant en laang tråd om det på notebookforum ja :p

Noen som vet om det er signifikante forskjeller i CPU og GPU temperatur med Vista vs Win XP?

Jeg kunne ha tenkt meg en notebookcooler som denne Notebookcooler fra microplex som jeg kan ha stående hjemme hvor bærbaren pleier å stå tilkoblet (til HDTV, eksternt lydkort, mus, tastatur og harddisk). Noe vits å kjøpe sånt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Hvilken forceware-utgave bruker folket og er det noe nytt om de superdriverne som en forumbruker hadde lastet ned for noen sider siden?

Lurer litt på dette jeg også. Er den nye 180.70 noe å satse på?

Lenke til kommentar

Hei. Ser at folk har hatt problemer med skjermkortet og jeg har nå fått de samme problemene. Hele skjermen blir dekket av alle slags mulige farger og da jeg restarter kommer de samme fargene opp igjen. Etter noen ganger kommer jeg omsider inn i vista igjen.

Vet noen om man må sende maskinen inn til reparasjon for bytte av skjermkort eller kommer de hjem til en? Hvilket nummer ringer jeg?

Lenke til kommentar
Beklager, fant en laang tråd om det på notebookforum ja :p

Noen som vet om det er signifikante forskjeller i CPU og GPU temperatur med Vista vs Win XP?

Jeg kunne ha tenkt meg en notebookcooler som denne Notebookcooler fra microplex som jeg kan ha stående hjemme hvor bærbaren pleier å stå tilkoblet (til HDTV, eksternt lydkort, mus, tastatur og harddisk). Noe vits å kjøpe sånt?

Så absolutt. Den forlenger levetiden på de interne komponentene mye. Det er kjempebra at du vurderer ekstern kjøling til maskinen. Da er jeg veldig sikker på at din vil holde lengre :)

Edit: Feil quotetagger

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Hadde en dell teknikker som byttet ut hovedkort og harddisk pc'n min (og maange andre problemer) men nå kommer den samme greia tilbake på skjermen. (se bilde) og er det meninga at harddisken skal knitre HELE tiden?? Jeg husker at jeg nesten aldri hørte noe særlig knitrelyd fra den...

:no:

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Så absolutt. Den forlenger levetiden på de interne komponentene mye. Det er kjempebra at du vurderer ekstern kjøling til maskinen. Da er jeg veldig sikker på at din vil holde lengre :)

Har du noen tall som bekrefter dette?

Ingen tall og ingen kilder nei. Bare min egen almennkunnskap og sunne fornuft.

Som et godt eksempel så har vi jo temperaturer i kjøleskap og holdbarhetsdatoer på matvarer. Hvis jeg begynner med å si at matvarer er hardware og temperaturen er driftstempen på en XPS så vil jeg si at hvis matvarene er i et kjøleskap som er temperert høyere så vil holdbarheten(hardwarens levetid) synke. Det vil da også oppstå en del bakterier vi ikke vil ha som vi da kan si betegnes som hardware feil som ikke skal oppstå under normal temperatur.

Dette er nok et tynt og dårlig forklart argument men jeg håper at noen kan skjønne det og om ikke det skulle være nok så er forslag til bedre ordlegging alltid velkomne i PM-Innboksen min.

Hadde en dell teknikker som byttet ut hovedkort og harddisk pc'n min (og maange andre problemer) men nå kommer den samme greia tilbake på skjermen. (se bilde) og er det meninga at harddisken skal knitre HELE tiden?? Jeg husker at jeg nesten aldri hørte noe særlig knitrelyd fra den...

Prøv å spør teknikeren om du kan få byttet hele maskinen. Det er jo ikke akseptabelt at maskinen har de samme feilene etter godkjent servicearbeid av en autorisert reparatør.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Har du noen tall som bekrefter dette?

Som et godt eksempel så har vi jo temperaturer i kjøleskap og holdbarhetsdatoer på matvarer. Hvis jeg begynner med å si at matvarer er hardware og temperaturen er driftstempen på en XPS så vil jeg si at hvis matvarene er i et kjøleskap som er temperert høyere så vil holdbarheten(hardwarens levetid) synke. Det vil da også oppstå en del bakterier vi ikke vil ha som vi da kan si betegnes som hardware feil som ikke skal oppstå under normal temperatur.

Dette er nok et tynt og dårlig forklart argument men jeg håper at noen kan skjønne det og om ikke det skulle være nok så er forslag til bedre ordlegging alltid velkomne i PM-Innboksen min.

Prøv å spør teknikeren om du kan få byttet hele maskinen. Det er jo ikke akseptabelt at maskinen har de samme feilene etter godkjent servicearbeid av en autorisert reparatør.

Må man ikke ha 2 reperasjoner for å kunne få reklamasjon?

Lenke til kommentar

Jeg studerer til ingeniør i elektronikk (med mikroprosessorer som ett svært sentralt tema), så jeg hadde (forhåpentligvis) forstått det om du hadde forklart det med hakket mer vitenskapelig terminologi...

Det er riktig at levetiden til elektroniske komponenter forkortes ved høyere temperaturer. For å spesifisere mitt spørsmål, vil en slik innretning gi såpass mye bedre kjøling enn maskinens interne kjølesystem, at det medfører en vesentlig forlenging av levetiden til de sentrale komponentene i maskinen? Det er nemlig noe med mekanikken, og ikke elektronikken, i denne påstanden som skurrer litt for mitt vedkommende... stikkordet er "termisk resistans".

Lenke til kommentar

Tror nok den der med kjøleskapet var et dårlig eksempel. :p Da kan man jo like godt sammenlikne med at en bil tåler mer om sommeren i varmegrader enn den gjør om vinteren i kuldegrader, siden de forskjellige materialene er mer elastiske i høyere temperaturer.

Komponentene har heller ikke godt av å brukes under for lave temperaturer. Angående harddisken mener jeg å ha lest at den har det bedre på normal driftstemperatur på rundt 35-40 grader enn den har med harddiskkjøler som gir en god del lavere temperatur. Jeg har studert elekronikk, og studerer nå data, og har fremdeles tilgode å se noen kilder som beviser at levetiden økes med lave temperaturer. Det finnes jo komponenter som yter bedre ved høyere temperaturer også, mens andre er det motsatt med. Dersom temperaturen er unormalt høy gjennom store deler av maskinens brukstid er det nok riktig det at noen komponenter kan bli svekket. Men dersom det oppstår problemer pga. for høy temperatur er jo det en garantisak. Maskinen skal jo i utgangspunktet være designet til å kunne avvikle varmen som oppstår under normalt bruk (når ventilene ikke er tildekket).

Man kan jo også få senket temperaturen litt med å ha noe man setter maskinen oppå, så det blir mer luft mellom maskinen og underlaget.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Det har jeg ingen tall eller fine formuleringsmåter å komme med, men fornuften min sier at når bruker tilfører ekstra kjøling så ville det tilsi at komponentene skulle ha lengre levetid.

Stikkordene mine er begrenset kunnskap og ikke mitt fagområde :) Jeg beveger meg på veldig tynn is akkurat nå. Jeg er derimot sikker på at Simen1 kunne grave frem noen fakta som ville gi en av påstandene mer å gå på :)

Om enheten ville gi bedre luftflyt kommer jo mye an på hastigheten på viftene som leverandøren har brukt. Når den avkjølte luften kommer inn der den varme luften ledes ut av typiske minneløsninger så ville jeg regne med at det ville skape en slags luftflyt som ville erstatte den varme luften som blir ledet ut med kaldere luft som strømmer inn. Da antar jeg også at den kalde luften strømmer fortere enn den varme luften blir produsert.

På det grunnlaget ville jeg hevde at det kan gi bedre levetider på komponentene. Hvor mye har jeg ikke tall på men min fine fornuft sier at det burde bli en fin forbedring, men det forutsetter at brukeren sørger for at kjøleenheten blir benyttet hele tiden.

Jeg har som sagt ingen kilder på mine utsagn bare så det er forstått :)

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...