Gå til innhold

Plass på Sogn Studentby

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går for tiden i tredje klasse, og flytter til Oslo til høsten for å gå på Blindern. I januar søkte jeg på tre (elendige) hybler på Sogn Studentby gjennom SIO med leiestart fra juni. Hvor stor sjangs tror dere det er for at jeg kan få tak i en av hyblene? Jeg har jo skjønt at konkurransen er enorm, men har jeg noen realistisk mulighet til å få tak i en hybel i Oslo i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har man tak over hodet-garanti i Oslo, eller risikerer man å måtte sove ute de første ukene?

Ingen hybelgaranti i Oslo, nei.

Vil anbefale deg å søke nå, om du tror du skal studere i Oslo fra høsten.

Se sio.no.

Black Adder: Ha det kult på Sogn! Det er veldig koselig der.

Lenke til kommentar
Er det mange som sover ute i parker og lignende i august/september, før de får leilighet?

Ja, det er et par hundre stykker hver høst som ender opp med å telte på Blindern inntil det blir ledige hybler! Neida, bare tuller. Men det gjelder å søke i god tid. Ellers vet jeg at samskipnaden begynte med privat boligformidling i fjor da det var kritisk lange køer.

:)

Lenke til kommentar
Hvor lang tid tok det før du fikk svar?

I desember søkte jeg på innflytning, fikk jeg aldri svar. Jeg ringte inn for et par uker siden, og lurte på hva som skjedde, og fikk bare beskjed om å vente på svar. Så slettet jeg søknaden, og sendte inn en ny. Jeg søkte på de samme hyblene, men heller på innflytning i juni. Da fikk jeg svar to dager etterpå.

Lenke til kommentar
Hva ligger prisene på i Oslo, da? Kommer jeg langt med 3500 ekskl. strøm, varmtvann, internett og TV?

Mener du privat eller gjennom SiO? Privat kommer du ikke langt med den summen. Var inne på Finn for å sjekke, og for 3500 kroner får du et lite rom (under 15 kvm) i kollektiv. Hos SiO kommer du mye lenger. Jeg hadde f.eks. en nyoppusset og møblert hybel med eget bad på Sogn til 3300 i måneden, og da var strøm, varmtvann, kabel-tv og internett inkludert. Du kan få noe eldre, umøblerte hybler til under 2000 kroner (også med alt inkludert), noe som er helt umulig på det private markedet. Det er også en stor fordel med f.eks. vaktmestertjenestene til SiO, at det generelt er ordnete forhold og alltid noen å kontakte dersom det er noe galt.

Lenke til kommentar

Når jeg kommer til Sogn på innflytningsdatoen, får jeg velge mellom hyblene i kategorien jeg har søkt på; altså møblert hybel fra 8 til 18 kvadrat. Prisen kan jeg dermed indirekte velge selv, men jeg regner med at det blir omkring 2500 per måned inkludert strøm, internett, TV, delt kjøkken og bad, kjellerbod og fellesvask. Privat hopper prisene enormt. Bare titt litt på finn.no.

Endret av Black Adder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...