YamHAeroX Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hei! Har akuratt klart finne fram nok penger til å endelig ta Lett-Lappen. Jeg har en utrolig stram økonomi, men håper det skal gå nå som jeg har fått meg fast inntekt. Jeg lurte på hva dere har å anbefale meg någe jeg skal kjøpe meg sykkel? Skal selvfølgelig være brukt, og så billig som mulig uten å ha mangler. Jeg trenger ikke noe spessielt med fart, bare det går fint framover og holder følge med trafikken i oppoverbakker. Jeg er forholdsvis høy, med ca 185+. Sykkelen skal brukes i by og litt lengre kjøring. Mest sannsynlig pendling det vil gå i. Noen som kan hjelpe? Litt ekstra nybegynner spørsmål: Går det ann å kjøpe en moped, ta ut plomba, og registrere den som lett? Er det ulovlig å kjøre uten noe form for kjøreklær? Har sikkert flere spørsmål og, men kommer ikke på noen nå. Takk til de som svarer:D Lenke til kommentar
anono1123 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Racing / scooter eller cross? Kjøp deg en fin - brukt 4 takter? De er jo ekstremt billige, samtidig er de veldig bensingjerrige. 4 Takt: Daelim Roadwin, Honda CBR. Honda XL125 R/L 2 Takt: Aprilia RS, Honda NSR, Yamaha DTR, Kawasaki KMX. Disse er vel de billigste å få brukt. Endret 5. mai 2008 av -Martin- Lenke til kommentar
YamHAeroX Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Hadde vært fint med en 4-takter ja, pga såpass mye mindre vedlikehold og utgifter. Hvordan er det med vibrasjoner og slikt på en 4-takter i forhold til en 2-takter. Hadde vært fint å hatt en sykkel som jeg kunne dratt litt på tur med vis anledningen kom. Men er det umulig og dumt å kjøpe lett under 20.000kr? I tillegg hvordan er det med forsikring på de forskjellige, har lakt merke til at Apriliaen er svært mye dyrere å forsikre enn de fleste andre, etter hva jeg forstår. EDIT: Det kan være det samme hvilken type sykkel det er, men cross blir vell litt upraktisk. Endret 5. mai 2008 av Eirik-R Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 vis du skal på kjøretur ville jeg vel valgt en 4-takt touring noe ala cbr sitter ikke så forferdelig bøyd i ryggen rister ikke så forferdelig og fyrer du på Leovince effektanlegg høres det ut som en 600 en i klassen satt det på i går. Lenke til kommentar
YamHAeroX Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Jeg tror det blir for dyrt med en CBR=/ Men fant denne : http://finn.no/finn/mc/object?finnkode=132...os=2&tot=20 Tror dere dette er noe å satse på? Ser veldig fin ut. Hvor fort går en slik en? Er det vanskelig å få tak i deler? Endret 7. mai 2008 av Eirik-R Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hei Eirik! Er ikke lett å ha lett MC når man har et stramt budsjett. Ulempen med å kjøpe en så gammel sykkel som du viser til i posten ovenfor her er at hvis noe går galt med sykkelen er du rett og slett kjørt (kommer jo selvfølgelig ann på hva som går også). Det du bør se etter når du leter etter sykler er kilometerstanden og årsmodell, selvfølgelig også hvis eier sier noe om skader/feil på sykkelen. Hadde du hatt litt slakere budsjett, la oss si 30.000. Da ville jeg kjøpt meg en Aprilia RS 125ccm. Men siden budsjettet ditt er såpass lavt er ikke en slik sykkel du nevner over et så altfor dårlig alternativ. Men husk på som jeg nevnte ovenfor; hvor lengre og eldre sykkelen er hvor mer prakk kan det bli med den. Jeg ville ihvertfall lagt inn 20 høvdinger i en lett motorsykkel. Da får du en relativt grei sykkel, som ikke har gått jorda rundt og er eld gammel. Suzuki GS er absolutt ikke et dårlig valg hvis du har såpass stramt budsjett som du har. Har hørt mye positivt om den sykkelen og den går og går uten stopp. Litt høy kilometerstand på den du viser til der, men det burde egentlig gå bra. Lykke til Lenke til kommentar
YamHAeroX Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Hei:) Ja, forstår hva du mener. Men en Aprilia Rs125? Er ikke det bare vibrasjoner, reperasjoner,dyr forsikring, og generelt et dårlig valg? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Men har inntrykk av det etter jeg har lest litt. Fant denne: Suzuki GS 125 ; http://finn.no/finn/mc/object?sid=9sadkedX...pos=1&tot=2 Er litt gammlere, men bare gått 20k. på telleren. Tusen lapp billigere og:D Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Hei Eirik! Er ikke lett å ha lett MC når man har et stramt budsjett. Ulempen med å kjøpe en så gammel sykkel som du viser til i posten ovenfor her er at hvis noe går galt med sykkelen er du rett og slett kjørt (kommer jo selvfølgelig ann på hva som går også). Det du bør se etter når du leter etter sykler er kilometerstanden og årsmodell, selvfølgelig også hvis eier sier noe om skader/feil på sykkelen. Hadde du hatt litt slakere budsjett, la oss si 30.000. Da ville jeg kjøpt meg en Aprilia RS 125ccm. Men siden budsjettet ditt er såpass lavt er ikke en slik sykkel du nevner over et så altfor dårlig alternativ. Men husk på som jeg nevnte ovenfor; hvor lengre og eldre sykkelen er hvor mer prakk kan det bli med den. Jeg ville ihvertfall lagt inn 20 høvdinger i en lett motorsykkel. Da får du en relativt grei sykkel, som ikke har gått jorda rundt og er eld gammel. Suzuki GS er absolutt ikke et dårlig valg hvis du har såpass stramt budsjett som du har. Har hørt mye positivt om den sykkelen og den går og går uten stopp. Litt høy kilometerstand på den du viser til der, men det burde egentlig gå bra. Lykke til Det er tross alt en Suzuki da, men hvis han kjøper noe gammelt jalla, da har han problemer. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Eirik: Absolutt ikke. Vel, du bør finne og lete litt før du kjøper. Kjøp så strøken som overhodet mulig. Jeg har aldri opplevd noen motorproblemer med Aprilia RS 125ccm, kun tilfeller hvor sykkelen har blitt blodtrimmet for å yte nesten 200 km/t. Jeg hadde nok ikke kjøpt en Suzuki GS, jeg hadde gått for en racing sykkel som f.eks Aprilia RS, Honda NSR eller Cagiva Mito. Forsikring er nok litt dyrere på en RS, NSR osv enn en mindre brukt sykkel som GS'en. Også flere ulykker hvor RS, NSR osv er involvert, noe som gjør at prisen på forsikringen går opp. Har du lite penger, og ikke gidder å bruke så mye på selve sykkelen bør du ikke kjøpe en RS, NSR. Da de sluker bensin og forsikringen kan bli veldig dyr. GS er et veldig fint valg for deg som vil ha en billig og ikke minst en bra sykkel. Daniel: Selv de mest kjente merkene/produsentene lager ikke sykler som går evig. Jeg vil si at sykler som er 1990> er gamle sykler i dag. Trossalt 18år gammel sykkel ++. Sier seg selv at det går i stykker engang i tiden. Men sjansene er veldig mye bedre hvis du kjøper f.eks Suzuki kontra et ukjent kinesisk merke (hvor både deler og service kan være vanskelig å oppdrive) Tips, Eirik: Få tak i en sykkel med så lav kilometerstand som mulig Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Tenkte mer på at det er lettere å oppdrive deler til sykler fra Suzuki, Yamaha osv. jeg da Og en Mito til 20.000 tror jeg ikke du får faktisk. Ihvertfall ikke en som er brukbar! Endret 6. mai 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
YamHAeroX Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 18år? GSen jeg linket til er fra 1997 da, vis det var den du tenket på. Men jeg forstår hva dere mener med større risiko på en gammel sykkel. Vis jeg kjøper en som er litt gammel, hva kan jeg forvente ryker først? Girvaiere, lys,elektrisk og slikt eller? Finnes det alternativer til Suzuki GS? Noe i samme prisklasse. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Girvaiere og sånt er jo bare småtteri å bytte, men jeg vil nå si at det elektriske kan svikte ja. Men en sykkel på 11 år er ikke så galt så lenge KM'en ikke er så høy. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hvis jeg hadde vært i dine sko så ville jeg kjøpt ei ramme på nett, importert delene og satt sammen sykkelen selv. Kliss ny sykkel til halvparten av prisen etter det jeg har hørt. Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Yamaha ybr koster 25-28 k ny, får en til 20k og under brukt. Kjøreklære er ikke på budt men hjel er det. Dog helst bruk kjøreklær. Endret 7. mai 2008 av Panny60 Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Vil si at kjørekler er et must med lett-mc. Det er en ENORM forskjell å tryne med vanlige klær + jakke, for ikke å nevne at det kan ta fyr. Å tryne med kjøreklær er ikke så verst, har selv prøvd. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg tryna i relativt lav fart(20-30kmt). Hadde hjelm og kjørehansker, ellers vanlige klær. Fikk skrubb sår og et håndledd som gjorde vondt noen dager. Hull i jakken og buksen. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Skal ikke så mye til før klærne tar fyr om du tryner i 80 km/t. PS: Jeg ville ihvertfall IKKE kjøpt noe gamlere enn 97 mod. Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 trynte med vanlig jakke og dongeri bukser på en scooter på grus holdt vel 40kmt fikk egentlig ingen merker uten noen små riper på scooteren og jeg fløy selfølgelig inn i noen busker, men kjøreklær er ganske lurt å ha, har begynt å bruke kjøre jakke nå da. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Er som regel bedre å tryne på scooter enn på girmoped/racinglettsykkel osv. Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 har nå ikke tryna på girmopeden min enda så kan ikke utale meg om det men nå er det nok OT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå