Gå til innhold

Hvor mye spiser dere på spisedagene?


Anbefalte innlegg

Går på kaloriunderskudd for tiden for å få ned fettprosenten. Men er litt usikker på hvor mye jeg bør spise på spisedagene? Går dere i null, eller over på kalorier. Evt hvor mye over?

 

edit: og hvor ofte har dere spisedager?

Endret av phax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å regne ut kalori-inntaket mitt hver dag. Ligger som regel et sted mellom 1200 og 1600. På spisedagene teller jeg bare frem til middagen, og unnlater å telle med den. :p

Spisedag for meg vil vel da egentlig si at kun middag er måltidet jeg driter i hva består av. Resten av måltidene er sunne og fine.

 

Spisedag 1 dag i uka. :)

Lenke til kommentar

Nå prøver ikke jeg å ligge på underskudd, men jeg tar meg en god og STOR middag sånn ca en gang i uka, og da blir det gjerne en pizza, biff, burger eller annet digg. Om det blir 3-500 kcal ekstra en dag bryr jeg meg lite om, det har lite å si for helheten. Man kan også kompensere med å spise litt mindre en annen dag og gå i null, hvis man vil det.

Lenke til kommentar

La oss si at du ligger 500kcal i minus, bør du over det for å være sikker på at du hvertfall går i pluss den dagen. Min tommelfingerregel var at jeg hvertfall skulle ha 1000kcal mer på en spisedag enn en deffedag. somregel havna jeg vel 2000kcal i pluss :p

 

Totalt sett for uka hadde ikke dette så mye å si! :)

Lenke til kommentar

Ålrait. Utgangspunktet er 500 minus.. varierer litt så blir ofte enn 3-700.. :p

 

Så et sted mellom 0-500 i pluss en gang i uka er en fin regel å legge seg på? :)

 

Tar dere spisedagen på samme dag, eller veksler dere? Har vel kanskje ikke så mye å si.

Lenke til kommentar

0-500 virker fornuftig. Litt av poenger er at du skal "kicke" forbrenninngen igang igjen, hvis den har tanker om å skru ned tempoet etter en tids deffing.

 

Personlig tok jeg spisedagen på samme dag, nemlig lørdag. Det er tradisjonelt "kosedag", samt at jeg la den hardeste kardioøkta dit, så jeg trengte å spise en del ekstra. Sånn i praksis har det nok ikke så mye og si, men det kan kanskje være en psykisk motivasjon hvis du sier til deg selv at dag sånn og sånn er spisedag, så jeg holder ut hvertfall til da.. osv :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg pleier å regne ut kalori-inntaket mitt hver dag. Ligger som regel et sted mellom 1200 og 1600. På spisedagene teller jeg bare frem til middagen, og unnlater å telle med den. :p

Spisedag for meg vil vel da egentlig si at kun middag er måltidet jeg driter i hva består av. Resten av måltidene er sunne og fine.

 

Spisedag 1 dag i uka. :)

1200 kcal på en dag? Kødder du? Er du jente eller gutt? Og hvor stor er du, sånn ca?

Lenke til kommentar

Normale verdier er å kutte 500 kcal fra maten og trene for 500 kcal = ca 1kg i uka ned.

 

Spisedag som oppkarbing?

Da forbrenner du fett selv om karbinntaket er så høyt pga glykogenlagrene er tomme.

 

Saksing fra min andre post.

---

Eksempel på oppkarbing er :

Begynne rett etter en trening da tar musklene opp mest glykogen.

12g til 16g karbohydrater per kg kroppsvekt i løpet av 24-30 timer.

+ 1 protein shake om nødvendig.

 

Hvilken karbohydrat kilde er nesten valgfritt uten om fruktose eller sukrose da fruktose blir lagret i leveren først. Siden musklene er tomme for glykogen pga treningen i uka før så fortsetter man å forbrenne fett på spisedagen selv med det høye inntaket av karbohydrater.

 

Før den siste treningen før oppkarbingen kan det være en fordel å innta litt fruktose ca 10g sammen med litt protein som man ellers tar før trening pga det oppregulerer enzymene forbundet med fordøyelse og opptak av karbohydrater.

Endret av War
Lenke til kommentar
Jeg pleier å regne ut kalori-inntaket mitt hver dag. Ligger som regel et sted mellom 1200 og 1600. På spisedagene teller jeg bare frem til middagen, og unnlater å telle med den. :p

Spisedag for meg vil vel da egentlig si at kun middag er måltidet jeg driter i hva består av. Resten av måltidene er sunne og fine.

 

Spisedag 1 dag i uka. :)

1200 kcal på en dag? Kødder du? Er du jente eller gutt? Og hvor stor er du, sånn ca?

 

Gutt, 74 kg, 185 cm. Hvordan det?

Lenke til kommentar

Pleier å få meg 2 karbohydratrike måltider på spisedager, har omtrent spisedag hver andre uke. Blir som regel proteinpannekaker(inneholder mye karbs og, men er sunne) på dagen og en hel sunn pizza på kvelden. Kommer vel på rundt 3500 kcal til sammen på denne dagen, rundt 1000 kcal mer enn jeg spiser på deff.

Lenke til kommentar

War: Jeg har STORE problemer med å gå opp i vekt, trener 3 ganger i uka, spiser hver 3.time hvor jeg både for rikelig med karbs og proteiner (går ofte i mørke brødskiver med salami/skinke). Uansett, har gjort innkjøp av Carbo fuel og skal innta dette sammen med 20 g proteiner (i pulver form) 2-3 ganger om dagen i tillegg til mitt daglig kosthold. Dette burde holde, det blir jo bare 120g karbohydrater i pulver og 60g proteiner, så kommer middag + kveldsmat + alle andre små måltider.

 

Jeg husker at du snakket om at det eksisterte ulike typer karbs, en type som fungerer som hurtigbrensel og en annen type som brennes opp over lengere tid.

 

Regner med at denne tilhører førstnevnte og hvis, fungerer den dårlig(ere) til vektøkning?

 

post-107551-1210424117.jpg

Lenke til kommentar

Om du ikke går opp i vekt ca 0,5-1kg uka frem til 90kg så spiser du rett og slett forlite.

Minimum 36kcal pr kg kroppsvekt opp til 44 kcal pr kg pr dag

 

Eksempel 80kg

80x36 = 2880 kcal

2.0g protein pr kg = 160g = 640 kcal

25% av totale kcal = fett = 720 kcal = 80g

Resten karb = total 2880 - protein 640-fett 720 = 1520 kcal = 380gram

 

Minimum 2880 kcal

160g protein

380g karbohydrat

80g fett

 

For å øke kcal inntaket på en måte som ikke krever mye spising kan du ta 5 ss olje iløpet av dagen, for eks sammen med måltider = 500 kcal ekstra.

 

Den karbobøtta er bra for vektøkning , ett tips kan være å kutte litt i karbohydratene hele dagen før trening og innta mer resten av dagen etter trening isteden for å fordele alle måltidene likt utover dagen pga kroppen fyller opp glykogenlagrene etter trening

Endret av War
Lenke til kommentar

Problemet med de som ikke går opp i vekt er at de spiser for lite, et kostilskudd kan hjelpe, men det er maten som teller mest her.

 

Går du ikke opp i vekt? Spis mer... Så enkelt er det.

 

Selv har jeg hørt om folk som spiser mindre enn jeg gjør på deff og lurer på hvorfor de ikke går opp i vekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...