Gå til innhold

ATI 9700 - ekstra strømtilførsel. Hva hvis ikke brukt?

mbst

Anbefalte innlegg

AGP-porten klarer visstnok ikke å drive disse kortene alene. Derfor følger det med en ekstra strøm-kabel som skal kobles direkte på PSUet.

Dette er helt ny informasjon for meg, leste det i en tråd her.

Trodde den ekstra ledningen bare var der for å drive vifta da jeg mottok mitt kort.

(Slik går det kanskje når man ikke gidder å lese manualen. Tenker jo selvsagt at "pøh, skjermkort har jeg da installert før, jeg trenger vel ingen manual!")

Hva slags feil får man dersom man ikke bruker denne ledningen?

Ustabilitet /krasj når det kreves litt ekstra strøm, eller vil ikke kortet virke over hodet?

Er ledningen eneste strøm-leverandør til kortet?

Spør fordi jeg har et Sapphire 9700-kort inne til retur / bytte fordi jeg bare fikk regelmessig, rask piping fra PCen da jeg satte det i. Selvsagt også helt sort skjerm, og PCen ville ikke boote.

Nå lurer jeg på om dette kan ha vært fordi det ikke var koblet til den ekstra strøm-kontakten.

Dette innlegget ble kanskje litt rotete, men håper på svar.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AGP-porten klarer visstnok ikke å drive disse kortene alene. Derfor følger det med en ekstra strøm-kabel som skal kobles direkte på PSUet.

Dette er helt ny informasjon for meg, leste det i en tråd her.

Trodde den ekstra ledningen bare var der for å drive vifta da jeg mottok mitt kort.

(Slik går det kanskje når man ikke gidder å lese manualen. Tenker jo selvsagt at "pøh, skjermkort har jeg da installert før, jeg trenger vel ingen manual!")

Hva slags feil får man dersom man ikke bruker denne ledningen?  

Ustabilitet /krasj når det kreves litt ekstra strøm, eller vil ikke kortet virke over hodet?  

Er ledningen eneste strøm-leverandør til kortet?  

Spør fordi jeg har et Sapphire 9700-kort inne til retur / bytte fordi jeg bare fikk regelmessig, rask piping fra PCen da jeg satte det i. Selvsagt også helt sort skjerm, og PCen ville ikke boote.

Nå lurer jeg på om dette kan ha vært fordi det ikke var koblet til den ekstra strøm-kontakten.

Dette innlegget ble kanskje litt rotete, men håper på svar.  

:)

Hehe, tror du kan få det sendt tilbake! Plugg i strømmen neste gang a ;)

Lenke til kommentar

Jo skal huske på det! Uansett utfall av retur-saken. :)

Men er ikke sikker på om problemene mine bare skyldtes denne pinlige brukerfeilen, det var blant annet sølt lim på litt av kortet, det virket ikke helt vel bevart for å si det slik.

Men det trenger jo ikke ha noe å si da.

Uansett - jeg lurer altså fortsatt på om det å ikke ha i strøm-kabelen vil føre til at PCen ikke starter over hodet, og om det vil føre til intet annet enn masse piping ved POST (power on self test).

Hvis noen kunne teste det ut, ville jeg blitt svært takknemlig! :)

Lenke til kommentar
Du kan nok ikke ødelegge kortet.

Har lest en review av 9700 pro kortet der dem tester kortet uten ledningen, da fikk dem opp en melding på skjermen at strømen må kobles til..

Du skulle vel ikke tilfeldigvis huske / klare å grave frem hvor du leste den testen? :)

PS. Jeg er ikke redd for å ha ødelagt kortet, det kan nok ikke bli ødelagt av å få for lite strøm, men lurer på om dette er grunnen til at det ikke virket, dvs om dette er grunnen til at jeg antok at kortet var DOA (dead on arrival). :)

Lenke til kommentar
hvis du ikke har i strømkabelen vil du bare få beskjed om å plugge den i  

jeg snakkerav erfaring her

Det stemmer. Jeg fikla og mekket, for å rydde i ledningsspagetti, og glemte å putte i ledningen. Kom bare (tror jeg i alle fall) en piping, og så melding om å putte i ledningen. Det siste vet jeg kom.

Det var på Hercules da, men det er vel ett fett på så enkle ting.

Lenke til kommentar

Har også prøvd oppstart med mitt Sapphire 9700 PRO kort uten størmkontakten tilkoblet. Sort skjerm med en stor rød stripe tvers over skjermen med tekst i som ber deg: "Sett i strømledningen. Hvis du ikke skjønner hvordan du gjør det, så les manualen". Jeg ødela med andre ord ikke kortet mitt. :)

mvh

Jan Arve

Lenke til kommentar
Du kan nok ikke ødelegge kortet.

Har lest en review av 9700 pro kortet der dem tester kortet uten ledningen, da fikk dem opp en melding på skjermen at strømen må kobles til..

Du skulle vel ikke tilfeldigvis huske / klare å grave frem hvor du leste den testen? :)

PS. Jeg er ikke redd for å ha ødelagt kortet, det kan nok ikke bli ødelagt av å få for lite strøm, men lurer på om dette er grunnen til at det ikke virket, dvs om dette er grunnen til at jeg antok at kortet var DOA (dead on arrival). :)

Nei, kan ikke huske adressen.

Men nå har du fått svar på at folk har fått melding på skjermen hvis ledningen ikke sitter i :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...