Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jørgen Moe - Fanitullen foredrag!

Anbefalte innlegg

Hei, nå sliter jeg litt her.. Skal ha framføring om Fanitullen på onsdag. Jeg har lest diktet og skjønner ikke en døyt rett og slett.

Finner heller ikke noe på nettet. Så derfor lurte jeg på om det er noen her som kan hjelpe meg med å fortelle hva dette diktet handler om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fanitullen referat

Diktet handlar om to menn som slåss i eit bryllaup. Begge drar knivar, og de startar å sloss mot kvarandre. Begge står i midten av ein ring, og fleire menn står rundt og passar på. Skrikande kvinner prøver å stoppa slosskampan, men mennene stoppar dom. Spillemannen går ned trappa for å fylle på øl til vinnaren, og der nede møtar han ein felespillar. Det visar seg at felespillaren er djevelen, og når spillemannen kommer opp så er ein av de to mennene som sloss drepne.

Har nettopp hatt innlevering, og fikk full pott på den når det kommer til forståelse. :)

Var nødt til å skrive på nynorsk, så det er nok en hau av feil der....

Hvis du vil ha stjerne i boka, så må du huske å nevne at fandens ankomst ofte er et tegn på at noen er eller skal bli drept.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
								Fanitullen referat

Diktet handlar om to menn som slåss i eit bryllaup. Begge drar knivar, og de startar å sloss mot kvarandre. Begge står i midten av ein ring, og fleire menn står rundt og passar på. Skrikande kvinner prøver å stoppa slosskampan, men mennene stoppar dom. Spillemannen går ned trappa for å fylle på øl til vinnaren, og der nede møtar han ein felespillar. Det visar seg at felespillaren er djevelen, og når spillemannen kommer opp så er ein av de to mennene som sloss drepne.

Har nettopp hatt innlevering, og fikk full pott på den når det kommer til forståelse. :)

Var nødt til å skrive på nynorsk, så det er nok en hau av feil der....

Hvis du vil ha stjerne i boka, så må du huske å nevne at fandens ankomst ofte er et tegn på at noen er eller skal bli drept.

Tusen tusen takk!! Nå skal jeg bare lære meg dette utenatt, så er jeg klar!:D Takk takk :D:D!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...